Sparvöga

Alla inlägg den 7 oktober 2013

Av Viveca - 7 oktober 2013 14:11

Lätt förvirrad och trött av alla intryck på nya jobbet kan jag inte säga att jag avundas dem som jobbar kvällstur följt av dagtur jämt. Förra veckan började schemat med kväll, dag, kväll, dag. För mig innebär det att jag är hemma vid 23 och efter att hund och hästar fått sitt är klockan tolv. Går sedan upp 04,45 dagen efter.


Men snart är det dags för nattjobb igen, vilket passar mig alldeles utmärkt.


Intrycket av det nya jobbet är fortfarande väldigt bra. Det är god stämning på avdelningen och jag går bredvid en otroligt trevlig och lugn sjuksköterska som verkar ha bra koll.


Det dåliga samvetet för hästarna och hunden gnager, trots att jag har fått hjälp att rasta Doris och att ge hästarna mat på dagen. Doris är som ett plåster på mig när jag kommer hem och hästarna gnäggar så fort de ser mig.

 


Igår kom jag ut på en skogstur med Vilda första gången sedan i måndags. Lite naivt av mig att tro jag skulle orkat efter jobbet under veckan. Inte ens i lördags orkade jag fast jag var ledig, och då var det egentligen en årlig långtur planerad. Insåg att det inte var optimalt att lasta liten åsna för en tvåtimmars tur när jag knappt kunde använda hjärnan till de allra enklaste sakerna här hemma.


Men det var skönt att komma ut igår.


Bilen som valde att haverera på väg hem efter sista natten på grannön är nu lagad och tack vare snälla grannar som lånat ut sin bil till mig så har det funkat.


Markos hovar verkar må bättre så inget ont...De mådde nog gott av lite vila även om jag hade planerat att hålla igång honom mer fast med boots. Fick tag i jättefina begagnade boots som kom i veckan men Hööks hade slut på sulor till. Den ena var dessutom broddad och det följde med broddar till den andra så nu har jag om jag behöver dem.


Har ridit Vilda med boots det sista, nu passar de igen från att ha varit små. Hon har visat att hon hellre går i gräskanterna även om hon gör det av ytterligare en anledning. HUNGER! Den hästen är nog den hungrigaste jag känner. Nu vet jag att om bootsen passar/har lite utrymme över så behöver hon dem.

 


Nu får de faktiskt hösilage tre gånger om dagen då jag är osäker på hur mycket gräs/fibrer de faktiskt får i sig. De har börjat knapra i boxen. Ger dem också småträd att gnaga på.    


De får än så länge väldigt små givor då gräset fortfarande växer och jag antar att denna tid är den enklaste att snåla på maten då det finns gräs och det inte är säskilt kallt.


Är det någon som har något bra tips på antibitmedel? Har ett som man sprejar på men det ger ingen som helst effekt mer än att jag själv råkat smaka på det och spottar i en timme efteråt.


Marko är alltid lite knaprig av sig, men det brukar bli bättre när de har lite sly att tugga på. De har även öppet till den hagen där det finns träd att äta på men tror att de är lite bekväma med att stå i uteboxen och knapra där.


Nu väntar jag på svar från Svenska foder om de kan lägga till en analys av mikromineralerna till den tidigare analysen. Annars får jag göra en helt ny analys.


Jag tog bort koppar och zink ett tag när Marko ömmade i hovarna ifall det hade med det att göra, men det verkar inte så, så nu får de en fjärdedel av behovet samt dagsbehovet av selen tills jag vet hur mycket de skall ha. Vattnet är äntligen klart och fint igen istället för gult av järnet.


Idag blir det att förbereda allt inför veckan med höpackning etc. Hade även tänkt att städa min stackars ovårdade bil.


Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards