Sparvöga

Alla inlägg den 18 oktober 2013

Av Viveca - 18 oktober 2013 13:28

för bloggen. Men har lyckats dra på mig någon sjuka och vad passar då bättre? Har även kommenterat på flera bloggar tidigare men kommentarerna har inte kommit med?


Jobbet:

På jobbet funkar det allt bättre även om jag behöver få upp farten och planera lite bättre. Alla rum är enkelrum och har en sluss både till korridoren och ut. När man kommer in i slussen tar det en stund innan dörren in till rummet går att öppna. Under denna tid spritar man sig och så även när man kommer in i rummet, samma sak på utvägen.


Skall man greja med något i sängen/med patienten så gäller oftast full mundering med plastförkläde och handskar beroende på diagnos/misstänkt diagnos. Skall man ta något ur stickvagnen som man glömt förbereda så är det av med handskar sprita, låt torka, ta fram grejor. På med handskar etc. Har man glömt ta med något in på rummet så är det en hel procedur igen, för att inte tala om att det går åt en hel del material. Tar man med sig för mycket grejor till rummet så får de inte lämna rummet utan förblir patientbundna.


Det gäller alltså att planera allt så gott man kan för att spara tid och material. Där har jag en del att öva på.


Hästarna:

De verkar må bra och jag är riktigt nöjd när jag ser träcken i boxen i år. Runda fina bollar inga lösa magar alls.


De fick hösilage tre gånger om dagen förra veckan när det var dåligt väder, men denna veckan har de fått bara morgon och kväll. Försöker hålla nere matkonsumtionen så gott det går till tjockisarna. Gräset har ju fortfarande tillväxt när det är över 10 grader varmt.


Igår var det ruskväder så de fick lite lunch.

Marko får nu 4-5kg per dag och Vilda får 2-3 kg.

Idag har det varit kallt med minusgrader under natten. Min plan är att ge de små givorna så länge det finns gräs och vädret är ok.

   


Har försökt få svar från Svenska foder i över två veckor, angående att lägga till mikromineralerna till befintligt prov, men maken till segare företag att svara på mail och återkomma per telefon har jag aldrig varit med om. Har nu pratat med Eurofins som är det företag Svenska foder anlitar för sina analyser, men de hittar inte provet. Får alltså skicka in ett nytt prov...


Jag kommer lägga till  koppar och zink utifrån analyssvar på järn, koppar, zink och mangan göra en lathund på hur mycket jag skall lägga till beroende på antal kilo grovfoder jag ger. Vad gäller jod så är det tydligen väldigt dyrt att analysera enligt Eurofins och ett grovfoder som vuxit på kusten bör tillgodose behoven.


Marko:

Har jag "tvingat" att gå lite längre bort hemifrån när vi tömkör, vilket funkat med mindre protester. Vi är båda nöjda när vi kommer hem fullt välbehållna och med självförtroendet på topp. Planen är nu att någon annan skall få sitta upp och jag skall vara behjälplig på marken. Har hittat en kaospilot för detta:)

 


 Hovarna verkar må bra igen så bootsen är inte använda ännu. Skall försöka härda hovarna lite och Mats har fyllt på nytt grus utanför boxen.

 


Vilda:

Letar jag återigen medryttare till då L skall ta tillbaka sin forna häst och kommer ha fullt upp med henne.

Vilda är fortfarande lika tjock men verkar ändå ha stannat i fetmautvecklingen. Är lite orolig för Cushings. Hon är lite tjock över ögonen och i sommar har hennes päls varit strävare än den brukar vara. Precis där magen rundar sig vid flankerna har den även varit lite lockig ibland men inte direkt lång, om det beror på att hon legat i fuktigt gräs och pälsen är av annan kvalitet än tidigare vet jag inte. Båda hästarna fällde dock vinterpälsen sent men de fällde allt.


Får väl ha ögonen på henne och håller tummarna att jag överanalyserar i vanlig ordning.


 

Har plockat och torkat nypon att ge hästarna i vinter. Men jag undrar om det var värt det. Varmluftsugnen stod på länge för att få nyponen att torka och nu skall jag försöka mala dem. Hade kanske blivit billigare att köpa malda nypon?

 


 

För en vecka sedan kom katten Pelle in och kunde inte stödja på vänstertassen. Han hade bitsår på båda frambenen och jag misttänkte en varböld alt en fraktur. Men det var ingetdera. Nu har han fått smärtstillande i tre dagar och antibiotika två gånger om dagen i en vecka som han skall ha t.om söndag. Idag fick den lilla deprimerade katten gå utomhus igen. överlycklig. Hoppas att han kommer in för medicinering;) Hoppas även att det var årets enda akuta veterinärbesök.


Ha det bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards