Sparvöga

Alla inlägg den 2 december 2013

Av Viveca - 2 december 2013 11:57

i år.


Har inte julpyntat eller julstädat. Började lite lätt igår, men avbröt för en stunds ridning på tjockisen i grannens nya paddock som nu har tinat igen.


Vilda tyckte mest att grannens barn var intressanta och stannade och glodde på barnvagnen och "publiken" med jämna mellanrum. Det låg några blå plastbommar i paddocken som tydligen var väldigt läskiga. Våra hemma är inte alls skräckinjagande men dessa var det tydligen;)


Hon är inte den som är den så efter lite övertalning så funkade det ganska bra att både gå över och mellan de blå monsterbommarna. Det blåste kuling med så elbanden runt paddocken fladdrade läskigt på speciellt ett ställe. Vi övade lite på allt möjligt och lekte även följa John med grannen och hennes häst före. Kändes som att vara på ridskolan igen;) Vilda hakade gärna på.


Det var ganska mjukt i paddocken vilket Vilda inte är van vid så jag tror faktiskt att hon blev lite trött i benen. Bra träning för den lilla. Vi invigde också det nya sidepullet som jag efter mycket om och men äntligen sydde. Det gick på en kväll men startsträckan var lång.


Det funkar alldeles utmärkt att rida Vilda bettlöst. Ingen större skillnad alls mot att ha bett. Hon stod dessutom helt still vid uppsittning. Hon brukar nämligen gå iväg precis när jag satt mig annars.


Att få stopp på den hungriga hästen efter avsittning var däremot svårare. Medan jag drog upp stigbyglarna och hade parkerat utanför vår häck gick den hungriga rakt in genom häcken och började beta på gräsmattan och jag hann inte få stopp. Samma sak hände i stallet där hon utforskade mitt höpackningsställe. Det gäller att vara snabbare för att stoppa henne helt enkelt. Från ryggen går det att få stopp direkt vilket jag fick pröva då hon var pigg i blåsten på väg till paddocken.  Från marken får jag tänka på att inte hamna för långt bak då fortsätter hon bara rakt fram mot målet;)

   

 


Något annat jag varit sen med är höstens träckprov. Jag brukar ta det redan i september men i år blev det inte gjort förrän förra veckan. Med hästar på lösdrift måste man "vakta bajset" och jag har haft för mycket annat i år och det senaste hinner det bli fort mörkt på eftermiddagarna. Fick svaret nu och även om det kan vara falskt låga värden så ger det i alla fall en hint om att det inte är några jättemängder. Vilda 0 EPG och Marko 25 EPG på blodmask.


Det får vi vara nöjda med och hoppas att det inte har ökat explosionsartat till våren. De hade ju ganska låga EPG även i våras. Håller tummarna för att vi kanske kan hålla detta lågt fortsättningsvis och slippa avmaskning. Även maskförekomst är kopplat till immunförsvaret så har jag tur så har vi även fått bukt med det "problemet". Det stämmer ju ganska bra med att Vilda alltid nollade innan hon fick problem med sin hosta.


Ha det bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards