Sparvöga

Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Viveca - 11 mars 2013 10:02

Hej alla(som är kvar;))!


Uppdatering:


Jobbet: Återigen har jag fått förlängt uppdrag som MAS och jag är mycket ambivalent inställd till det.


På plussidan: Det är spännande och utvecklande, kul att göra något nytt och få mer inblick i hur kommunen fungerar.Jag gillar ju att arbeta med utveckling och utbildning. Ser väl ganska bra ut i mitt CV med.


På minussidan: MAS-arbetet skall klaras av på 40-50% av en heltid. Det känns som om någon missat vad arbetet innebär. Å ena sidan skall det räcka med 10-16 timmar i veckan, å andra sidan går det bra att be mig fixa ditten och datten via mail..Det rimmar dåligt. När det gäller enbart avvikelsehanteringen så kanske det hade räckt med halvtid, men när det gäller utbildning och utveckling så tar det mycket mer tid och alla nya register som skall införas vill kommunen haka på och tydligen är jag den som skall se till att det funkar? Någon arbetsbeskrivning har jag inte sett till....


Det känns som om det bara ska finna ett namn så man kan säga: Jo, självklart har vi en MAS...


Jag kan ju säga att under de premisserna så hade jag inte velat ta i den tjänsten med tång. Nu när det bara är tillfälligt så gör jag så gott jag kan t.o.m april månad ut sedan får det räcka då skall jag bara njuta av våren med mina djur och jobba mina nätter som vanligt.


Marko:

Han har fått lata sig alldeles för mycket, men nu har jag bestämt mig för att ta mig i kragen när det gäller honom. Han har dock blivit lugnare på det stora hela om det beror på mognad eller på mina kombinerade mocknings- och miljöträningssessioener med plastpåsar och oljud vet jag inte.


I lördags tömkörde jag honom efter långt uppehåll från det. Han har mest fått gå på promenad med mig själv eller i sällskap när någon annan ridit Vilda under vintern.


Det blåste mycket hårt och i skogen ovanför hagen röjdes det med skogsmaskiner. Därtill var det soligt och Marko har börjat fälla kopiöst. Allt sammantaget gav en yster och spänd häst som redan i stallgången hoppade till för minsta ljud och var spänd samt lite svettig.


Mats var med som tur var för annars hade jag nog inte vågat lämna huvudänden och ta tömmarna. Sprättpelle var ganska bångstyrig och efter en lång stunds kämpande med att få honom att lyda tog jag tömmarna. Mats gick bredvid. Det tog flera vändor innan han sänkte huvudet och slappnade av. Sista vändan kom en traktor med timmerkärra och en fyrhjuling körande ur skogen. Vi gjorde halt. Mats stod bredvid och talade om att Marko inte stängde av utan betraktade ekipagen intresserat och lungt. Svettiga matte blev stolt och nöjd. Sedan gick han som en klocka och gjorde allt jag bad honom.


Här är när han faktiskt hade börjat slappna av och lyda, men se stå still vid halt på stallplanen var han inte med på.

   


 

Här går det bättre

 


Mjuk, trött och avslappnad efter sista vändan:

    

Det verkar finnas hopp för oss båda.


Grimman är i minsta laget när han har vinterpäls, men skall så smått vänja honom vid bett igen. Har ju inte använt det sedan hans munåkomma förra året. Det var nog tur att vi skippade bett denna gång då han känner sig mer "instängd" med det och blir mer stressad.


Vilda:

Varje gång jag tror att hon är bättre i magen så får hon sprutdiarré igen. I morse var det jättelöst igen. Har från och till tagit bort linfröoljan, men snart är ju knottsäsongen igång.


När det gäller sadelproblemen så har det funkat bra med den bomlösa med de nya panelerna förutom att den åker fram pga den runda magen. Har nu köpt en begangad sadel och väntar på att den skall anlända. Jag hoppas den passar. Den är dock bara 16 tum så frågan är om den passar mig, men jag har några centimeter till godo i 17 tums sadeln, så vi får se när den kommer.


Jag skall även sälja Markos sadel som är för stor för mig. Den Vilda har nu kan han ha istället då de är av exakt samma modell bara olika storlekar, och den passar som en smäck på honom.

 Här är den om någon är intresserad:

Annons


 


Efter några dagars vår har det blivit vinter och kallt här igen men ingen snö i alla fall. Torrt och fint i hagarna:)


Ha det bra alla!


 






Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards