Sparvöga

Alla inlägg den 4 september 2013

Av Viveca - 4 september 2013 21:04

Jag börjar på nya jobbet den 30/9.

Det skall bli riktigt spännande. Försöker läsa på om infektionssjukdomar. Mycket intressant men också skrämmande vad de där småjävlarna kan ställa till med.


För de flesta är t.ex mässling, vattkoppor och röda hund banala infektioner för andra förenade med hjärnskador, missbildningar och livshotande tillstånd och ibland med dödlig utgång.


Den allra största gruppen som vårdas på avdelningen är vad jag förstår de som har endokardit dvs en infektion i hjärtats inre hinna ofta i hjärtklaffarna. Skall läsa på lite mer om det ikväll.


Känner mig riktigt taggad men vet samtidigt att jag kommer vara rätt slutkörd i början. Får tre veckors introduktion på dagtid innan jag går på nattjänsten. Det gäller att rodda ihop hästfodring och hundkissning under de veckorna. Men det skall nog lösa sig.


Jag har inte börjat stödfodra ännu, men de får mineraler nu. Efter två dagar hade Markos eksem läkt ut. Fick en tankeställare om att kanske ge extra zink även under sommaren. Jag ger ju linfrön av den anledningen men de innehåller inte samma mängder zink som de rena mineralerna.


Kanske är det slumpen? Men nu har knotten varit jobbiga igen så det rimmar inte riktigt med läkningen i så fall.


Imorgon är tanken att släppa dem i hagen med uteboxen. Om jag släpper in dem där permanent bestämmer jag när jag ser hur mycket de kliar sig mot väggarna. Ganska skönt för dem att kunna gå in, men mindre kul att mocka igen;)


På fredag är det ridlektion igen. Undrar hur mycket jag och den lilla tjocka kommer ihåg och hur mycket olater jag lagt mig till med under sommaren?? Förmodligen har Vilda bättre minne än jag...

 

Avslutar med en bild på Doris och hennes killkompis. Hon visar här att tjejerna bestämmer...

Ha en bra kväll alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards