Sparvöga

Alla inlägg den 11 september 2013

Av Viveca - 11 september 2013 13:15

Nu är jag ett år äldre och kanske lite visare;)


Blev firad ordentligt i söndags. Fick många fina kläder och ett par skor. Behövligt då det är det jag lägger minst pengar på. Har kläderna tills de faller sönder och förpassas till stallkläder.


I fredags var det dags för terminens första ridlektion.

Jag hade haft ont i korsryggen i ett par veckor efter mindre lämpliga arbetsställningar, barnpassning, trappkånkande m.m


"Ridfröken" såg direkt att mitt högerben var kortare än det vänstra. Först kontrollerades sadel och stigläder, men det var benet som sagt.


Hon mjukade upp mig genom att göra cirkelrörelser i fotleden och få knä samt lår avslappnade. Sedan tryckte hon benet upp mot höftleden. Vilda som annars gärna gillar att stå still blev otålig och när hon fick en tillrättavisning av fröken så bet hon henne i armen...suck!


Jag fick också "vifta på svansen" dvs göra sidorörelser med svanskotan, vilket ju egentligen inte går men mer som en tanke. De sista kotorna skulle jag också svanka resp kuta med, bara lite, lite i tanken.


Resultatet: Lika långa ben och Vilda som i stort sett alltid står ojämnt på bakbenen ställde sig rakt. Fantastiskt!


Fick också konstaterat att jag sitter rakare nu än när vi började med CR. Det är svårt att känna det själv då man vänjer sig att sitta på ett visst sätt så känns det som man sitter snett när man börjar sitta rakt.


Så fick jag lära mig att känna det lättare. När hästen rör sig framåt så rör ju sig rytttarens höfter i cirkelrörelser bakifrån och fram. Jag fick känna efter vilken höft som rörde sig mest. Det är den sidan man har mest vikt på. När rörelserna känns lika stora på båda sidor är man jämn. Det var mycket lättare än att försöka känna vilket sittben man sitter ned på mest.


Trots att jag var rak och uppmjukad drog Vilda åt vänster i höger varv. Jag fick då känna efter om jag verkligen var mjuk eller om jag låste höger fotled fortfarande. Omväxlande fick jag pröva att spänna respektive slappna av i fotleden på volten. Resultat: spänd fotled dålig böjning, avslappnad, korrekt böjning. Förklaring: Fotleden motsvarar hästens has på samma sida. När min fotled var avslappnad tog Vilda längre steg med sitt högra ben och kunde böja sig korrekt.


Sedan frågade jag om hur hon tyckte Vilda rörde sig med tanke på att jag tycker hon är stel i höger bak från och till.

Hon sade att det är ytterst lite, knappt synbart. Hon tar lika långa steg med båda bakbenen men är något mindre mjuk i höger. Berättade om Vildas gamla skada och fröken kände igenom henne. Hon var något mer spänd i muskulaturen i högerbenet. Hon visade mig hur jag kunde massera och trodde inte det var något större utan kanske ärrbildning vid ledband som gjorde att hon blev något spänd men att massage troligen skulle göra henne gott.

Det blev bara en 40 minuterslektion, men jag lärde mig massor denna gång.


När jag stannade på grusvägen för att säga hejdå till fröken kommenterade hon att Vilda stod helt rakt på bakbenen och att hon såg hur det blev så när jag viftade på svansen under lektionen.


Jag avslutade med en skogstur då tjockisen inte hade bränt många kalorier under lektionen. Det märktes att vi var mjuka båda två.


Efteråt masserade jag Vilda enligt instruktionerna och hon verkade njuta av det. Inget bråk med hovarna heller:)


Idag skall jag fortsätta städa boxen och torva upp den. Jag började dammsuga den men dammsugarpåsen hade fått fötter. Sedan har det varit fullt upp med kalas och jobb m.m

 


Jag har inte börjat stödfodra än men skall skicka in analys på mikromineralerna när jag öppnat första balen alternativt om jag får reda på vart höbonden gjort sin analys så kan jag bara lägga till dem utan nytt prov och mycket billigare.


I år skall det bli ordning på mineralerna och hästarnas hälsa! Balansen mellan Fe:Zn:Mn:Cu skall också vara 3:3:3:1 för ett korrekt upptag av mineralerna så det räcker inte att bara ge behovet då de tar ut varandra vid obalans.


Just nu när hästarna bara äter gräs ger jag bara halva dygnsbehovet av koppar och zink men förmodligen bör jag ge mer.

 

För er som är intresserade så finns nu en grupp på FB: Vi som vill ha järnfritt mineralfoder till häst. Gå gärna med där och läs mer om hur för mycket järn kan påverka hästhälsan negativt.


Ha en bra dag alla!




Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards