Sparvöga

Alla inlägg den 24 september 2013

Av Viveca - 24 september 2013 09:46

Igår var veterinären här för den årliga vaccinationen och munkoll.


Tycker att det är så bra att passa på med en genomgång när hon ändå är här.


Jag passar på att fråga och diskutera.


Vilda fick anmärkning på kroppshyddan i vanlig ordning. Veterinären bad om ursäkt för tjatet men sade samtidigt att hon måste säga ifrån och att Vilda kommer drivas i döden om hon inte går ned i vikt.


Hon föreslog halm i vinter, men det funkar inte pga hostan. Antagligen skulle den här typen av hästar klara sig på det lilla gräset i vinterhagen om det inte var för magarnas skull. Hon menade att egentligen borde de tillåtas bli magra på vintern för att sedan tjocka på sig på sommaren då det är deras naturliga cykel.


Jag får helt enkelt skärpa mig sommartid och sluta tycka synd om hästarna när betet tryter och inte bry mig om den lilla ettermyrans eländiga humör när hon är hungrig.


Är glad att hösliaget inte är så energirikt i alla fall och de kommer att få bara så mycket som krävs för att hålla magarna igång.


Nu får de en liten tuss var varje kväll för att vänja magarna. Vill inte ha diarré i år igen.


Marko har sedan ca 10 dagar varit öm i hovarna. Det började med att han trippade vid tömkörning på grusvägen och markerade på höger framhov. Den var varm och hade lite puls. Trodde först att det var en hovböld på gång igen men bestämde mig för att avvakta då det tog sådan tid för den att mogna sist och då han gick rent i hagen. Var också inne på ev. stengalla. Det är en del väldigt grovt grus/sprängsten på vissa ställen här. Vilda blev ju också öm ungefär vid samma tid för ett par år sedan.Det var då jag skaffade bootsen som jag inte använt på ett bra tag nu. Det är fuktigare i gräset och i vinterhagen är det grusat på vissa ställen. De sliter då ned hovarna snabbare än på sommaren.


Marko har även haft puls och varit varm på alla hovar stundtals. Ett tag var jag orolig för fång men fick inte riktigt ihop det med att han verkat gå obehindrat på gräset.


Har varit på promenad och tömkört honom både på grus, gräs och i skogen. Vissa dagar har det varit ok andra har han ömmat på gruset, men rört sig normalt på övriga underlag.


Veterinären kände igenom honom igår och började med nacken, hum, hum.


Gick vidare till hovar och kotor. Nej, det här är inte fång men väl en inflammation som behöver avlastas blev utlåtandet. Det kan bli belastningsfång av det.


Jag mätte hovarna som nu är bredare än långa vilket de ej brukar vara normalt. Alltså finns i stort sett bara ett bootsfabrikat som funkar: Cavallo Simple, samma som Vilda har.


Jag har letat efter begagnade, men abret är att den modellen måste gås in för att inte skava. Vilda klarade sig med att ha boots enbart vid ridning, men Marko behöver nog avlastning/skydd även i hagen ett tag.


Det är även risk att det kommer in grus och annat innanför bootsen som skaver eller att det blir för tätt med wraps dygnet om i det fuktiga vädret. Mugg vill vi inte ha heller.


Pratade med hovslagaren som skall komma i dagarna och slå på skor som får sitta tills hovarna vuxit till sig. Är även osäker på höger framhov då jag tyckte sulan sviktade igår kväll när jag tryckte med tummarna och jag tyckte att han lyfte den dåligt när han gick i hagen.


Nu på morgonen var alla hovar svala och fina. Marko är väldans trött på mitt klämmande dock...


I lördags fick jag hjälp att rida Vilda av E. Riktigt trevligt att komma ut med båda hästarna samtidigt. De blir väldigt lugna och lydiga då.

 


Även Doris blev vaccinerad igår. Skönt att ta alla djur samtidigt så har man bara ett datum att hålla reda på.


 


Planerna för att hålla Vildas hosta i schack blev att fortsätta som innan med mina örter, vilket verkar funka riktigt bra. Fick även tips om en slicksten med eukalyptus (som man låter dem slicka på en stund varje dag och sedan tar bort).

Vid envisare hostperioder så skriver vet. ut Ventipulmin. Vi var båda överens om att det är ganska onödigt med större utredningar som bronkoskopi när behandlingen är kortison. Då kan jag lika gärna avliva Vilda då kortison invärtes på den tjocka skulle vara förödande. Vi var även överens om att ständigt ge läkemedel inte är bra.


Fick beröm för eksembehandlingen (alltid något:))


Passade på att fråga hur det funkar med immunterapi, mest av nyfikenhet.


Det finns mot knottallergi, men är väldigt ospecifikt och har ganska dålig effekt. Oftast orsakas den allergiska reaktionen av svidknottens saliv. De medel som nu finns är tillverkade av hela knotten, men försök pågår med spottkörtlar från svidknotten. För att genomgå immunterapi måste man först göra en allergiutredning.


Idag skall jag arbeta min sista natt på grannön. Hoppas hinna med en ridtur på tjockisen och fixa lite här hemma under dagen.


Ha en bra dag alla!







Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards