Sparvöga

Alla inlägg den 7 januari 2014

Av Viveca - 7 januari 2014 11:56

Hej på er!

Det nya jobbet suger musten ur mig och jag kommer därför gå tillbaka till det gamla jobbet i april.

Jag har ingen ork alls på ledig tid och har jobbat häcken av mig.


Visst kan det vara spännande med akutsjukvård och att friska upp kunskap, teknik m.m

Men det är inte värt att vara som en ursketen trasa på ledig tid.


Nu vet jag i alla fall hur det är på andra sidan. Gräset är inte det minsta grönare. Men det har varit roligt att lära känna många trevliga arbetskamrater och att vara "där det händer" igen.


Hästarna har fått vila alldeles för mycket och nu när jag hade lite extra ledigt passade jag på att bli förkyld.


Vädret blir man knappast piggare av och jag är ledsen om jag fortsätter tjata om att jag vill ha VINTER!


Ni som är nöjda med att ha vår/höst året om får gärna vara det men jag tycker att årstiderna är sjuka.

Det är lerigt och mörkt. Hästarna är blöta och smutsiga. Mina selar, sadlar, träns mm som brukar klara sig bra i sin hörna i stallet har fått ytmögel och måste in i huset för rengöring.


Husse drog av ytan framför boxen igår. Gruset där kunde inte svälja mer väta. Det skall på nytt grus med.


Hästarna verkade uppskatta detta.

Enveten som husse är så skrapade han även vid övergångarna. Men jag undrar om det blev så mycket bättre. Traktorn förstör en hel del. Idag har hästarna hållt sig på denna sidan om bäcken och inte varit uppe bland gräset. Kanske är de rädda att sjunka i leran?
 

Ser fram emot nästa helg då det skall bli kallare.


Nu på fredag skall Vilda provridas av en potentiell medryttare. Håll tummarna för att de kommer att gilla varandra.

I julklapp köpte jag begagnade partömmar till mig och hästarna som jag hade tänkt pröva i söndags när Sancho Panza var ledig och kunde hjälpa till, men då blev jag som sagt sjuk.


Det står på att göra listan och det skall bli riktigt spännande att se hur det går.

Jag tror att de kommer älska det.

Det blir att fixa uppbindning ute så att jag själv kan sela båda och köra dem ihop på egen hand så småningom.


 


Mina planer att motionera hästarna mer denna höst och vinter funkade inte så länge. Jag gick ut starkt i höstas men med nya jobbet sprack det. Förhoppningsvis blir jag mindre trött så småningom och kanske får hjälp av ev. medryttare.


Planer för vår och sommar är att prova stripbetning. Ni som har erfarenhet av detta får gärna komma med tips.

I England är det ganska vanligt förekommande och det tilltalar mig mer än att ha munkorg på hästarna.


En orsak är att Vilda är såpass glupsk att hon snabbt lär sig att beta fort med Greenguarden. Hon får panik av korgmodellen och jag kan omöjligt få på munkorgarna igen när de fått sin linfröolja mm på kvällen om jag inte tar hem hästarna varje kväll och tvingar på dem igen. Sedan tycker jag det är nog med kläder ändå med eksemtäcken och huvor. De behöver ha närkontakt med varandra.


   


Jag hoppas att kunna få ned dem i vikt till våren såpass att de skall kunna beta begränsat åtminstone.


Här är en länk om stripbetning.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards