Sparvöga

Alla inlägg den 8 januari 2017

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar.

Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.


Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att lära.


Något som slår mig både i mötet med födande kvinnor, människor i allmänhet och när jag läser i forum, bloggar med mer på nätet är risktänkandet. Det verkar finnas så mycket rädsla och jag tror ibland att skräckhistorier har mycket med detta att göra. Hur kvinnor blir bemötta och behandlade av personalen har säkert också en stor betydelse.


Att själv inte smittas av denna rädsla och försöka etablera en god kontakt och vinna kvinnornas förtroende är en förutsättning för att kunna bidra till en god förlossningsupplevelse genom att kunna ge stöd. Samtidigt måste jag för att själv orka att vara ett stöd inse att jag inte alltid i alla fall kommer att lyckas med detta. Men de gånger jag inte lyckas är också tillfällen att begrunda och lära av.


Många frågar mig om alla förlossningar har gått "bra". Ja, utifrån sett så har alla "mina" förlossningar gått "bra! Alla barn har fötts friska och mammorna har varit friska efteråt. Ingen har behövt snittas eller behövt förlösas med sugklocka (ännu). Men upplevelsen av förlossningarna har säkert varierat. Ibland får man facit direkt och kvinnan/paret talar om hur nöjda de varit och hur trygga de kännt sig. Ibland finns det något outtalat som man ibland kan närma sig och ibland  känner att det inte alls är rätt tidpunkt att närma sig.


Rädsla är en känsla som även kommer med smärta. Det gör ont att föda. Att kvinnan får adekvat smärtlindring och verktyg att hantera sin smärta är A och O. En kvinna som redan är rädd inför förlossningen kommer behöva mer påminnelse om avslappning och att inte vara rädd för smärtan. Jag känner mig ibland som en skiva med hack i: "Släpp ned hakan, axlarna, slappna av, andas ut hela vägen..." Men det funkar i de allra flesta fall.


Frågan om vem som "äger" förlossningen är ständigt aktuell. Det självklara svaret är den födande. Men så ser det långt ifrån ut alltid. Att låta kvinnan själv inta ställningar och göra rörelser som hon känner hjälper förlossningen framåt och som gör smärtan hanterbar är det optimala. Då blir min roll att guida henne och komma med förslag samt vara ödmjuk för individuella preferenser eller vilja. Vissa kvinnor får man påminna om att vila och andra om att försöka komma upp och röra sig. Några sköter det helt själva och är fokuserade i sin egen bubbla.


Men i utdrivningsskedet finns det många viljor hos personalen. "Jag vill ha dem på sidan", "Jag förlöser alltid i benstöd/ryggläge","Alla förlöser alltid på en värk". Detta handlar mycket om traditioner, rutiner, kultur, ergonomi etc. Men även om rädsla. Man vill ha koll på perineum (mellangården) för att förebygga bristningar. Man är rädd att om barnets huvud föds fram på en värk och man måste vänta till nästa värk för att kroppen skall födas, så kan barnet fastna med axlarna eller att det inte ens kommer en värk till. Detta trots att det finns studier som talar helt tvärtemot farhågorna.


Något som däremot verkar fungera och som är i enlighet med vetenskapen är sen avnavling. Här kan det säkert variera beroende på tålamodet hos barnmorskan. Men man väntar tills pulsationerna i navelsträngen upphört och det brukar ta mellan 10-15 minuter, ibland längre. Alla tar inte heller navelsträngs-pH på alla nyfödda även om det är rutin. Vad är vitsen att ta det på ett barn som skriker direkt och är helt opåverkat samt har varit opåverkat under förlossningen? Så det går framåt i vissa avseenden.


Att lita på att kvinnan kan föda barn och att hålla klåfingrarna borta när de inte behövs, men att vara beredd att ingripa vid behov tror jag man kommer långt på.


Ett litet ps. Jag utgår här från s.k normala graviditeter, friska mammor och förlossningar där man kan förvänta sig normalstort och friskt barn.


Ha det gott alla!




Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards