Sparvöga

Alla inlägg under februari 2017

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.


Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar.

Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plugg vid sidan av kände jag mig euforisk efter varje avslutat pass. Nu tillbringar jag några veckor på BB med ett par dagar på neonatalavdelning och BB-mottagning.


BB motsvarar inte alls mina förväntningar. Det känns mer som en vanlig vårdavdelning med kontroller och rutiner. Självklart behövs de flesta av dessa kontroller och runtiner men de kommer mer i fokus än själva stödet till föräldrarna.


En anledning till detta kan vara barnmorskebristen på avdelningen.


På BB/amningsmottagningen arbetar man på ett helt annat sätt med stöd och där lär jag mig mycket mer.


Jag har dock blivit tillfrågad om att arbeta som sjuksköterska på BB i sommar mot att de betalar ut ett litet bidrag varje månad under resterande studietid. Att slippa ta fullt studielån är självklart en bra morot.


Jag kan också ta tillfället i akt att arbeta fram ett eget arbetssätt som ger mer stöd till föräldrarna samt skaffa mig mer erfarenhet.


Även förlossningen är intresserade av att anställa mig i förväg som barnmorska, så nu har jag skickat in en arbetsansökan. Den stora frågan är dock lönen. Jag kommer vilja förhandla min lön och inte bara rätta mig efter HR-avdelningens lönetariffer. Genom att ha färdiga lönemallar bryter landstingen mot avtalet med Vårdförbundet om individuell lönesättning. Det är bl.a därför kommunernas sjuksköterskelöner ligger så mycket högre. Det är också därför landstingen har svårt att bemanna med sjuksköterskor och barnmorskor. När nu bemanningen är dränerad tillkommer även dålig arbetsmiljö till den låga ersättningen. När skall de fatta?


Förlossningsvården börjar utarmas på många sätt. Många förlossningsavdelningar läggs ned eller slås ihop. Förlossningsvården blir alltmer medikaliserad och fabriksaktig. Själv är jag glad att mina barn redan är födda.


Jag hoppas kunna verka för en kvinnovänligare förlossningsvård med kontinueligt stöd för föräldrarna och den födande. Jag hoppas också att fler alternativ till sjukhusvården blir tillgängliga och skattefinansierade så som hemförlossningar och barnmorskeledda enheter för lågriskförlossningar.


Skall jag under mina resterande 20 år i arbetslivet få vara med om den förändringen?


Vad tror du?

Avslutar med fantastiska foton av förlossningar: http://www.boredpanda.com/professional-birth-photography-competition-winners-labor-2017/?utm_source=CB2&utm_medium=link&utm_campaign=SAW

Varsågoda!



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards