Sparvöga

Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Viveca - 12 oktober 2010 08:55

Gårdagen började bra. Soligt kallt och klart väder.

På väg till hagen för att mocka utedriften, var jag tvungen att stanna för att prata och kela lite med skogstrollen som bor i hagen på andra sidan vägen.

  


  


  

De två fölen är så söta. Det ena har ljusbrunt huvud och rumpa och det andra mörkbrunt:) De har vuxit så det knakar, men är fortfarande bara tre äpplen höga;)


Vid tid för lunchhö upptäckte jag att Marko haltade lite på hö bak och gärna stod med tån i backen och vilade och även med hoven helt lyft tidvis.


Tog in honom, tvättade av leran och kände över honom. Ingen puls vad jag kunde känna, dock en litet varmt område vid kronleden ganska nära kronranden på utsidan benet.


Inspekterade resten av hoven, knackade över sulan med hovkratsen. Inget verkade direkt besvära honom förutom när jag palperade längs benet över och under kotan. Ingen svullnad... svårbedömt. Antingen har han slagit i eller vrickat till benet, men misstänkte först en hovböld. Han blev insmord med lite Arnikagel och ut i hagen igen. Sedan gick jag och observerade honom stup i kvarten. Det är skönt att ha hästarna hemma, eller inte;)


På kvällen vilade han inte hoven längre. Haltade inte riktigt heller. Tog dock något kortare steg än normalt. Bestämde mig för att inte ta in honom igen som jag planerat. Veliga jag kunde dock inte gå och lägga mig utan att ha kollat igen. Så  på med pannlampa och in med hästen i stallet, tvätta, känna. Inte varmt eller ömt, ingen puls. Det var kanske inte så farligt, trots allt. Matte kunde sova gott i alla fall. Idag verkar han röra sig normalt igen. det lilla jag sett honom gå mellan hötussarna.


Det vankas brandövning på brandstationen i eftermiddag, så om alla djur och människor kan hålla sig skadefria här så ska jag förkovra mig i brandsläckarkonsten:)

Ha en bra dag!


Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards