Sparvöga

Alla inlägg under maj 2009

Av Viveca - 30 maj 2009 17:20

Gud vad varmt det är!

Hade ingen jätteork idag. Planen var att låna en barbackagjord, eftersom jag inte litar helt på min balans vid oplanerade stopp, hopp och ryggningar. Jag pratade med stallägaren och hon sa att jag gärna fick testa, men att sitsen brukade bli ganska dålig med gjorden. Fick istället pröva en sadel.


Den var mycket bättre än Vildas, men efter en stund satt den alldeles för långt fram. Den var i alla fall mycket skönare att rida i. Idag tänkte jag verkligen på det jag läst i boken Centered riding och vilken skillnad. Jag försökta att inte luta mig inåt och låtsades att jag hade mina ögon i bröstet. Jag längde innerbenet och förde bak ytterskänkeln. Pendlade så mellan hö och vänster. Jag försökte att göra stora svängar för att inte böja för mycket på min lilla unghäst. Tyglarna hade jag mer eller mindre hängande, både för att slippa hålla reda på en sak till och för att testa hur effektiva vikt- och skänkelhjälperna var när jag äntligen fått till dem rätt.

Vilken känsla. Vilda följde minsta rörelse! Sedan stannade hon och ville inte mer. Idag pressade jag inte henne, eftersom jag var osäker på om det var sadeln som störde henne.


Jag tog av sadel och tyglar och vi jobbade löst. Hon följde min hand som jag hade framför henne: slalom mellan koner, över cavaletti i både skritt och trav, gjorde halter, igångsättningar. Det bästa var att hon jobbade mycket mer med sänkt huvud än när vi använder grimskaft och hon var helt uppmärksam på mitt kroppsspråk och min röst. Vi lekte fram alltihop och det verkade som om hon tyckte det var lika kul som jag.


Ha en bra kväll!

Av Viveca - 30 maj 2009 11:38

Igår hade vi planeringsdag med jobbet på Sundsby Säteri. Helt underbar miljö och fint väder. Det blev en del diskussioner. Ett gammalt kärt ämne diskuterades, huruvida vi ska besöka/bedöma patienter som inte är inskrivna i hemsjukvården. Riktlinjer saknas för detta och det verkar inte riktigt som vi får några heller.  Varför ska det vara så svårt att ta beslut? Rädsla att ta ansvar och stå för vad man säger? Var inne på andra kommuners hemsidor och kollade hur de hade löst det hela bl.a i Borås. Tyvärr får jag inte länken att fungera. Istället kommer här en kopia på texten, vill du kolla källan gå in på http://www.boras.se/socialkontoret och klicka dig vidare!


sjukdomstillstånd för personer som ej är inskrivna i kommunal hemsjukvård

RUTIN FÖR LÄKAR- OCH SJUKSKÖTERSKEKONTAKT VID AKUTA SJUKDOMSTILLSTÅND FÖR PERSONER SOM EJ ÄR INSKRIVNA I KOMMUNAL HEMSJUKVÅRD
TT-larm och hemtjänstinsatser ges som bistånd enligt Socialtjänstlagen. Det finns därför ingen automatisk koppling till insats av kommunens sjuksköterska.

Det är ett ansvar för biståndsbedömaren att informera vårdtagaren om att sjuksköterskeinsats inte ingår i de av dem beviljade insatserna.  

Enhetsansvarig har ansvar för att personalen har denna kunskap och vet hur akuta situationer skall hanteras.  

Kommunens sjuksköterska har inte rätt att bedriva akutsjukvård hos, eller göra bedömningar vid akuta sjukdomstillstånd hos okända vårdtagare. Eftersom medicinskt underlag/ hälsohistoria saknas kan det vara till direkt men för den enskilde att kommunens sjuksköterska tar på sig ett hälso- och sjukvårdsansvar hon eller han ej har.

I de fall personalen är osäker kan sjuksköterskan vara behjälplig med råd och stöd om vart vårdtagaren bör hänvisas.

Omvårdnadspersonal som tar emot larm och utför hemtjänst/ hemsjukvårdsinsatser bör på ett enkelt sätt få fram information om vårdtagaren är inskriven i den kommunala hemsjukvården eller ej.

Läkar/ sjuksköterskekontakt bör tas enligt MAS riktlinjer, vid både akuta och mindre akuta sjukdomstillstånd/ hälsohinder, men i de fall personen ej är inskrivna skall kontakten tas med vårdcentral eller AVC.

Observera att grön blankett  "Överrapportering av person från den kommunala hemsjukvården/ socialtjänsten" alltid skall följa patienten. Omvårdnadspersonal ansvarar för ifyllande av blanketten i de fall sjuksköterska ej är involverad.

Vid akuta tillstånd skall ambulans tillkallas, i andra kan anhöriga kontaktas eller vårdtagaren själv uppmanas/ rekommenderas att söka kontakt med läkare.

Något att ta efter? Här framgår ju både för personal och allmänhet vad som gäller på kommunens hemsida, vilket gör att man slipper riskera sin legitimation och allmänheten vet vad som gäller. Hur svårt kan det vara?

Ha en bra dag!

Själv ska jag njuta av solen och den lilla kusen idag. Barbacka?


 

Av Viveca - 30 maj 2009 11:37

Kom med ditt bidrag och vinn hudvårdsprodukter! Se tidigare intlägg om tävlingen!


LYCKA TILL!

Av Viveca - 28 maj 2009 22:56

Idag har varit en stressig idag, eller så var det gårdagens stress som ramlade över till detta dygn. Bokföringsprogrammet funkade inte. Helt plötsligt hade licensen gått ut trots att den skulle förnyas automatiskt. Kommer att säga upp det abbonemanget på måndag, grrr. Skrev fakturor i officeprogrammet istället. Det gick bra och billigare blev det.


Sedan har jag försökt prata allvar med en av tonåringarna här, som verkar ha missat en del om blommor och bin. Naiva, naiva, naiva svar! Blir galen snart! grrr.


Har letat efter kläder som fått ben, eller någon har "lånat", grrr.


Dags attt lägga mig, men är nog för arg för att somna!


GRRRRR!

Av Viveca - 26 maj 2009 17:16

Det blir städning hos grannen imorgon! Idag har jag hållt mig hemma hela dagen och är snart färdig med städningen. Jag har inte låtit bli datorn, därför har det tagit sån tid.


Jag grubblar och grubblar på sadel. Är nu inne på Thorowgood T4, men måste mäta igen om Vilda har låg manke eller normal, samt hur vid hon är.

Enligt måtten igår är den normal, men jag vet inte om det blev rätt. Tycker den ser ganska låg ut för ögat. Hon växer mycket nu ocskå och är lite överbyggd, så det är inte lätt. Nu har jag fått med mig en mojäng att mäta med istället för ståltråden i alla fall. Har även skrivit ut en gradskiva, eftersom alla de vi haft har fått ben...och sprungit och gömt sig.


Jag har hittat en del begagnade på internet, men då är det ju inte öppet köp, suck!


Sedan har jag svårt att bestämma om jag ska ha en dressyrsadel eller en allroundsadel. Eftersom vi kommer rida ut en del så lutar det nog åt en allroundsadel. Samtidigt vill jag ju att hon ska känna hjälperna ordentligt.


Fördelen med dessa sadlar är ju att man kan justera vidden på dem. Bra eftersom hon växer och musklar sig mer framöver. Sedan hittade jag en Lady Hawk Dressyrsadel som också hade utbytbara koppjärn.

Det är en djungel! Men hur som helst så är den vi har nu inte bra!

Fortsättning följer...

Av Viveca - 26 maj 2009 10:39

Idag måste jag göra lite nytta här hemma och hos vår granne. Han behöver nog få dammsugningen överstökad och avloppet till badkaret rensat. Det sistnämnda har han försökt få flera av våra lata barn att göra mot betalning. Men -usch vad äckligt. Vad är det med dagens ungdom. De vill gärna ha pengar, helst i förskott, men sedan blir inte jobbet gjort eller så blir det halvfärdigt. t.ex en halv grsämatta blir klippt. -Gör resten sedan! (om två veckor) och då har de glömt att de redan har fått betalt.


Ja, det är bara att inse. De är bortskämda! Städning har de inte tid med, men däremot datorn och tv`n finns det alltid tid för.

Så idag kära vänner ska jag stänga av datorn och få lite gjort.


Ha en trevlig dag!

Av Viveca - 25 maj 2009 22:19

Jag mätte henne idag: Mankhöjd 138 cm, 141 cm över korset. Mäter med tumstock, så det är inte helt tillförlitligt. Beräknad vikt: 381,5kg. Jag mätte även ut för sadel, men det får jag nog göra om. Jag hade med mig ståltråd som jag böjde, men den var för styv och svårhanterlig.


Efter alla mätningar som var väääldigt tråkiga tränade vi lite i paddocken. Först lite ledning runt med halter, igångsättningar, slalom genom koner och trav, för att få henne samarbetsvillig. Nytt för dagen var att hon fick gå slalom genom att jag var vänd mot henne och slog piskan i  marken på den sida hon skulle vända från. Det gick ganska bra efter lite övning. Sedan tömkörde vi, vilket gick jättebra. Det var inte förrän på slutet hon började vända sig om och gå mot mig. På slutet jobbade vi litet löst. Hon fick göra halt och sedan stå stilla när jag backade bort från henne, sedan fick hon komma först när jag smackat. Det fixade hon galant. Hon sprang inte ens mot gräskanterna när jag släppte henne:)


Hon var väldigt bra på att lyssna idag trots att hästkompisarna sprang runt och busade(och kopulerade;)) i hagen bredvid paddocken.


Efter detta åkte jag och provsatt ett par sadlar. Är nu ännu mer förvirrad än innan. Det tål att tänkas på och nya mätningar får göras.


Ha det så bra alla!

Av Viveca - 25 maj 2009 10:34

Idag ska jag mäta Vilda igen har inte gjort det sedan 31/1. Då var hon 137 i mankhöjd, 140 över korset och uträknad vikt var 361.5 kg.


Jag tror hon har vuxit lite. Det blir spännande att se.

Jag ska även mäta för en bättre passande sadel och tänkte sedan åka till Hööks och testa sadlar. Så länge ska jag testa med en pad, så att bakvalvet kommer i en bättre vinkel och se om jag kan ändra gjorden så sadeln inte åker fram, vilket den verkar göra nu. Hon har låg manke och den billighetssadeln hon har nu är inte anpassad för hennes kroppsform. Den har dock funkat bra för sadelvänjning, men att rida i den är inte optimalt.


På återssende!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards