Sparvöga

Alla inlägg under mars 2010

Av Viveca - 31 mars 2010 12:36

Lite uppdatering:

Hus:

Nu har vi lånelöfte från två banker och de räknade helt olika? Vi kommer att få en fri värdering snart av mäklare som förmodligen kommer att försöka sälja in sig;)


Häst:

Vilda har fallit ur väldigt mycket under vintern, saknar en hel del muskler nu och pga den förmodade proteinöverkänsligheten så vågar jag inte ge henne något tillskott. Det blir till att hon får stå kvar på ganska mycket hö ett tag till och att vi kommer igång med träning igen. På måndag kommer ridtränaren. Det ska bli roligt, men jag förmodar att det inte bara är Vilda som saknar en och annan muskel. Får se om jag kan gå på tisdag;)


Repris på förra träningen: för övrigt var det när handen började somna:(


Handen är inte bättre och på tisdag skall jag på återbesök på handkirurgen.

Nu är jag fruktansvärt förkyld, vilket gör mig stressad när det är så mycket att ta tag i med huset.


Hoppas Sancho Panza är ledig på måndag, så kanske det blir en liten film på spektaklet.



Av Viveca - 29 mars 2010 01:02

Ja idag har fru dement varit igång igen.

Åkte med A till stallet, trevlig med sällskap av stora dottern. Vi ses så sällan och ofta jobbar jag när hon är hos mig. Båda var vi förkylda, men planen var i alla fall en ordentlig borstning och ny torvbädd.


A gick ut för att hämta Vilda i hagen och jag slängde ett öga på klockan i stallet. Den måste gå fel, kan ju inte vara 15 redan. Sommartid, hjälp A´s buss går om 45min.


Ropade ut till A att ta av Vilda grimman igen. Hem och lämnade A, tillbaka till stallet och sedan hem för att hämta E till fotbollsträningen som skulle börja kl 17, puh. Det blev en väldigt hektisk eftermiddag när en timme "försvann".


Vilda såg lätt förvirrad ut, lurad på att hitta på något, konstiga människor.


Ha det bra alla!

Tack för att ni läser och jag blir väääldigt glad för kommentarer:)

Av Viveca - 26 mars 2010 08:37

Våren är här! Visserligen regnar det just nu och det är grått och disigt.


Gårdagen började med dis, men alldeles lagom tills jag och en arbetskamrat L kom iväg till stallet kom solen fram.


Vilda var lite småtjurig i stallet och bråkade lite vid hovkratsningen, ville inte ha sadel etc. Vi började i paddocken och vi tog en liten runda följa John, vilket brukar hjälpa mot istadighet och småtrots.


Hon stod fint och stilla när jag satt upp och L kom med litet tips vad gäller min ridning. Skönt att ha någon ridkunnig med som ser mina fel och brister:) Sedan var det hennes tur. Vilda saktade som vanligt av efter en liten bit trav och stod och tänkte på annat. Men hon skärpte sig faktiskt ganska bra efter en stund och tog stöd på bettet samt började jobba med ryggen.


Vi tog en liten tur ut på vägen. Hon vill som sagt inte gå så långt nu, men med lite hästpsykologi så valde vi vägen mot hingstarna (fast vi vände innan vi var framme). Hon gick på snabbt och intresserat:)


  

Skällhundarna som vi passerat hundratalsgånger var ute i trädgården igen, vilket är lika spännande varje gång. De gånger de inte dyker upp har Vilda nästan mulen inne i trädgården för att spana efter dem och känna efter om hon kanske kan bli rädd. Jag red på tillbakavägen och de kom de springande och skällande precis när vi passerat. Vilda gjorde en snabbvändning och spanade lite på dem sedan kunde vi fortsätta.


Trots en liten tur verkade hon ganska trött. Själv har jag lite ont i sittbenen idag. Det är verkligen hög tid för oss att komma igång igen.

  

Tyvärr glömde jag både kamera och mobil hemma, men bjuder på lite reprisbilder så det inte blir så tråkigt.


Efter ridturen, mockning m.m så fick hästarna lunch och vi tog en välbehövlig fika i den värmande solen, mmm, mysigt!

Av Viveca - 25 mars 2010 08:27

Det senaste har många tankar snurrat i huvudet. De flesta handlar om ombyggnad och renovering. Från att ha haft en lång paus från inredningsintresset har det nu vaknat med stor kraft. Jag kommer från en familj där inredning är en del av vardagen. Vi barn fick som små bl.a hoppa mellan öar och stigar markerade med tejp på det nylackade golvet i lägenheten. Varje morgon var det nya vägar, riktigt spännande.


Mina föräldrar har fortsatt på denna bana och har deltagit i diverse artiklar och inredningsböcker. Här från Gp (tyvärr finns inte bilderna inifrån huset kvar på sidan) http://www.gp.se/bostad/inredningarkitektur/1.19548-de-bytte-stad-mot-land


Efter att jag och mitt ex hade byggt ett helt nytt hus kom skilsmässan som ett brev på posten. Det var för dyrt att bo kvar själv och jag träffade M.


Efter en del om och men flyttade jag in hos honom trots att ha då hyrde huset av sitt ex som i en av deras separationer fått huset överskrivet på sig utan att ha betalt en enda krona. Vi letade efter annat boende bl.a så tittade vi redan då på gården som vi nu förhoppningsvis kommer att köpa. Helt plötsligt vill exet vräka oss då hon behövde huset själv. Jag kontaktde hyresnämnden och då vände hon och sålde istället huset till oss.


Pga att M inte ägt huset tidigare hade han inte renoverat något, men när vi köpt det började vi med barnens rum. E fick ett helt nybyggt rum och de andra renoverades. Det senaste har vi inte gjort så mycket mer då M inte har mått bra och inte haft ork.


Nu är han eld och lågor och jag med. Igår var vi på Ikea och hämtade lite mer inspiration och vårt hemska åbäke till säng åkte ut, istället satte vi ben på resårmadrasserna och sovrummet blev mycket trevligare.


Köket i vårt blivande boende är inte renoverat och har kvar sin 50-tals inredning, vilket jag gillar skarpt med glasbehållare för mjöl, socker m.m Dock har det inte sneda överskåp som på bilden.


  


Bilden är lånad från köksportalen: http://www.koksportalen.se/artiklar/tillbaka-till-daatidens-koek-645.asp Köket på bilden är dock nyproducerat.


Huset har även en vedspis i köket, men även en i källaren och en bakugn:)


Sedan är ju klart inredning och renovering av stallet något mina tankar kretsar kring riktigt mycket.



  

Här kommer foderkammare och sadelkammare att vara. I det gamla mjölkrummet.

 

  

Vinden på mjölkrummet blir utmärkt förvaring för fodersäckar m.m

 

Så nu är det bara att sälja vårt 90-tals hus och välkomna en ny tid i ett hus med själ:)


Ha det bra alla och tack för peppande och trevliga kommentarer!

Av Viveca - 22 mars 2010 22:53

Hej alla!

Helgen var underbar. Barnledigt hade vi och på lördagen åt vi god middag hos våra trevliga grannar:)


Söndagen tillbringades först med liten pigg häst. Efter lite funderande beslöt vi oss för en promenad istället för en ridtur pga min opererade arm. Tur var väl det för Vilda var full av energi och bus:) Hon ville inte gå för långt från stallet och inte för långt in i skogen (där var det ju snö och ingen mat). Det blev en hel del volter och drillande: ptroo!, back!, framåt och varsågod! Men hon lyssnade allt. Helst ville hon trava hela tiden, men väntade lydigt på kommandot:) Hon sprang dock förbi mig en gång och bockade lite;)


Sedan blev det operation städning av tomten och utanför garaget och trappen.

Väldigt mycket skräp hade gömts under snön.


M var i rensartagen vilket är ovanligt. Han gillar att samla saker. Nu har jag till och med fått tillåtelse att rensa bort hans älskade bokhylla (den fulaste jag sett). På en vecka har vi sålt en bil och tre fyrhjulingar:) Det känns så befriande att bli av med gammal skrot. Detta är början på något nytt.

Visserligen är det mycket kvar, men det är bara att fortsätta:)


I morgon är det bankbesök och foderinköp på schemat:)

Av Viveca - 19 mars 2010 11:46

Tack för alla fina kommentarer!


Nu har vi möte inbokat med banken, alltid en början:)

Sen återstår att välja om vi skall sälja via mäklare eller ej. Det finns för- och nackdelar med båda alternativen. Det enda jag vill är att det går hyfsat snabbt. Är otålig nu;)



 

Gården <3


   

Ladugårdens baksida. Längst bort är stalldelen.


   

Marken bakom ladugården. Vid stänglset rinner en bäck, perfekt:) Hagarna fortsätter bort till träden.

Markbiten på andra sidan vägen. Lite berg och skog, mysigt och ger skydd:) 


 

Äppleträden. Här tror jag Vilda kommer stå om hon rymmer;)

 

Från det ena till det andra: Tack Ylle för pälskamstipset. Vilda fullkomligt älskar den, och jag med. Sedan hörde jag att den finns i mindre modell för katt/hund. Ska nog skaffa en sådan med. De långhåriga här har aldrig varit så fina i pälsen som efter mitt lilla test. Den var dock lite stor och klumpig att borsta små katter med;)


Ha en underbar fredag alla!

   

Av Viveca - 18 mars 2010 10:56

Jag lättar på munkavlen lite:)


Och bjuder på lite bilder inifrån det blivande stallet. Har en massa fina bilder på resten av gården, men av respekt för säljarna så nöjer jag mig med att dela med mig av dessa så länge:


Höloftet 


  

Stalldel och en av två dörrar för gödselutsläpp;)


Det finns vattenledningar:) 


En av två dörrar in (måste breddas) 


Fönster:)

  Andra dörren mot gårdsplanen 

 

Ett fönster till 


   

Andra dörren mot gödselstan:)

 

Sedan finns det ett mjölkrum att ha foder och sadelkammare i:)


Till Mats finns det en stor maskinhall och utrymme för verkstadsdel:)

Nu får vi hålla tummarna att det blir av!


Nu ska jag iväg och borsta lilla hästen med pälsskrapan som kommit. Testade på en av våra långhåriga katter igår. Fantastiskt bra blev det, skulle funnits i mindre modell till katter:)


Ha en bra dag!

Av Viveca - 16 mars 2010 22:40

Idag blev det en promenad med Vilda i det fina vädret. Det var dock halare än jag trodde och hon ville inte gå för långt från stallet. Kanske kommer man inte tillbaka till kompisarna då? Det är bara att öva bort igen, men det är inte så konstigt då det var längesedan vi gick på långpromenad. Idag ville jag inte vara för hård, pga risken att paja operationen. Men hon frustade nöjt och smakade på det hon kom åt längs vägen.


Sedan har vi börjat med ett nytt kommando: "Mitten", "gå i mitten!". Mitten av vägen var mindre hal än ute i kanterna på sina ställen;) Jadå, hon fattade, men ville gärna gå i kanten igen för där kan man ju få tag i något gott.

  


Att undersöka brevlådor, är en av favoritsysselsättningarna. Här missade jag dock att fota "undersökningen".


  


Och så till "hemligheten";)


Den inbegriper att sälja ett stycke sådant här:

  


För att sedan köpa en gård:)


Perfekt kommer det att bli.


Så känner ni någon som vill köpa vårt hus på Orust så är det bara att skriva en rad i kommentaren:)

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards