Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2012

Gräsänka...

Av Viveca - 18 augusti 2012 01:14

är jag i helgen. Då Mats och hans barn åkt till den årliga Volvoträffen i Vallåkra.

Vaknade efter en jobbnatt och det var tyst och lugnt i huset. Doris snusade bredvid mig i sängen.

Vittjade brevlådan och böckerna jag köpt av Ylle hade kommit.

"Hästens arbete på töm" av Anders Eriksson
"Dressyr med Kyra" av Kyra Kyrklund
och "Centrerad ridning" av Sally Swift
samt ett häfte om körning som bonus.

Så nu har jag lite ny hästlitteratur.

Jag gjorde ju ett litet felköp förra veckan. Köpte Sally Swifts "Ett med hästen" då jag trodde det var den andra boken av henne med tillämpade övningar. Det visade sig vara den jag redan hade fast på engelska "Centered riding"dvs den första boken. Men Ylle hade kvar " Centrerad ridning". Den är slutsåld i bokhandeln. Vilken tur jag hade.

Är hästvakt i helgen och när jag promenerade hem från kusarna så träffade jag en av våra grannar och blev inbjuden på vin, kex och ost på kvällen. Riktigt mysigt var det.

Sedan satt jag en stund och pysslade med Vildas nya tyglar. Gör ett par helt släta lädertyglar. De är ganska breda. Tror det blir bra. Jag älskar ju lädertömmarna. De tyglar jag använder nu är för korta och det har retat mig ett bra tag. De är dock gummi och mjuka och sköna. Man har bra grepp med dem men Vildas långa fina man trasslar sig med dem.

Får se om jag behöver sätta stoppar på de nya för greppet, men tror inte det. Sen skall det bli skönt att slippa de där stopparna som sitter på tyglarna för Martingal, vilka jag tänkt klippa bort men ej gjort. De är ju bara i vägen.

Vilken typ av tyglar föredrar ni?

Natti Natti!

 
 
Stina

Stina

18 augusti 2012 07:48

Jag gillar nog flätade lädertyglar mest, fast jag glider lite i dressyrarbetet så jag ska ta och vänja in mig med att rida med tyglar med invävt gummi i.

Kul med ny hästlitteratur, man kan aldrig få för mycket =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2012 09:58

De gummityglarna jag har är jättesköna och väldigt följsamma. De finns på Hööks tror de kostar 399 kr. Köp Full inte Cob om du skulle nappa på dem. Flätade tyglar kanske vore något att testa. Skall pröva släta först och de är både tjocka och breda vilket jag tror är både skönare och greppvänligare än smala och tunna.

 
Kicki

Kicki

21 augusti 2012 21:16

Mina egna helflätade smala lädertyglar älskar ag mest av allt.... jag flätade dem för sådär 17 år sen och de är fortfarande helt underbara. Hakarna har däremot gått sönder så dem har jag bytt ut ;) utöver dem så har jag ett par släta läder med läderstoppar/grepp som jag gillar skarpt oxå! vävribbtyglar kan vara sköna, om de är smala och har minst 10 år på nacken ;P

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

22 augusti 2012 01:54

Skall nog testa att fläta nästa gång. Vävribbryglar är som sagt sköna när de är slitna men att få dem slitna när de är så obekväma i början är kruxet;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards