Sparvöga

Alla inlägg den 13 augusti 2012

Av Viveca - 13 augusti 2012 12:02

är sommartjock och sommartrött.


Tanken var att fortsätta inkörningen igår men A ville gärna rida lite på banan. Så jag drog fram rockarden för att kunna avsluta med att öva på att stå still mellan skaklarna efter ridpasset.


A jobbade på och Vilda gäspade, gnäggade efter Marko och var allmänt uttråkad. Fast A är ganska enveten och dessutom duktig på att rida så hon kom inte undan.


 

Suddig bild...


För att få henne lite piggare tog vi en runda ut.


 

Än mer suddigt. Det är svårt att få bra bilder på rörliga;) objekt med mobilen när det börjar skymma ute.


Det blev barfota idag då jag fortfarande inte får höger boot att sitta som den ska.


Lite pigggare blev hon allt, men ganska bekväm takt höll hon.


När vi kom fram till en stubbåker valde A att rida där istället för på den tråkiga banan. Då gick det galant. A blev sedan sugen på att rida barbacka vilket hon inte gjort på många år. Jag själv tycker att det är läskigt halt, men borde absolut göra det oftare eller åtminstone plocka fram den bomlösa sadeln igen, för vilken skillnad det blir på hästen.


 

Suddigt, men glad dotter och glad Vilda.


Jag kommer att börja träna för en instruktör i Centrerad ridning och undrar just hur det kommer att gå att få Vilda att hitta motorn på ridbanan. Visserligen glimmar hon till ibland och matte blir så nöjd, men oftast är hon motsträvig. Min förhoppning är att vi kommer tycka det är roligt båda två.


Ni som följt mig i några år vet att jag haft de funderingarna länge innan, likaså med inköring och att sy i läder. Man kan väl säga att jag är lite trögstartad men nu börjar det hända lite saker. Har beställt Sally Swifts "Ett med hästen" Centerad ridning har jag redan. Det kommer bli bra med en tränare för att omsätta saker från en bok är inte alltid lätt när man väl sitter där. Att påminna sig själv om att inte sitta snett eller vrida om händer etc. är svårt bara det.


Vilda tog sig alltså på slutet och vi hälsade på rockarden. Hon klev fint över skaklarna några varv och så försökte jag få henne mellan, men hon klev ur hela tiden igen så vi började om. Just där skulle jag avslutat för dagen, men jag är ju också envis så jag framhärdade och tyvärr fick Vilda med sig ena skakeln med benet när hon försökta kliva ur och drog med sig rockarden en halvmeter och blev något stressad, men Vilda är Vilda så även om hon blängde lite extra på den så tror jag hon kommer över även detta. Vi får träna löst några gånger. Alternativet är att välta skaklarna över ryggen, men det är svårt att göra själv. För även om man är flera vid inkörningen så måste jag ju senare kunna spänna för på egen hand.


Väl i stallet så drog Vilda en mycket djup suck när matte tog fram selen. "Mera jobb är de galna"


 

Vi provar bara den ommoddade bröstan som nu blivit baksele.


Bärremmen skall upp på korset, men jag skall fixa några fästanordningar så den inte glider av därför sitter den lite tokigt här. Det som är kvar annars är remmarna som skall gå till dragringen, vilka jag mätte ut för här.


 

Här skall remmarna fästas i varandra för att inte glida runt.


Avslutar med bilder från lördagen. Först traktordagen i Myckleby där bla vår hovis visade skoning och verkning.

Sista bilden är från kvällen då jag och Marko tog oss en tömkörningsrunda i mörker och dimma, lite läbbigt var det;)

       

Fina "hispepelle" har tagit sig i kroppen igen. Han är världens gosigaste sötmule.


Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards