Sparvöga

Alla inlägg den 6 augusti 2008

Av Viveca - 6 augusti 2008 00:00

Idag provade vi den nya Dually-grimman.

Efter att ha tittat på instruktionsfilmen med Monty Roberts var jag först lite skeptisk. Jag tyckte att han var väldigt hård och var rädd att det skulle bli en maktkamp istället för något positivt. Anledningen till att jag skaffade grimman var att vi behöver komma vidare med träning och samverkan. Det går väldigt bra nu(efter totalt godisstopp), men jag behöver få henne mer uppmärksam och lyssna snabbare på kommandona. Hon är bäst av alla på att backa på kommando i af.


Sagt och gjort. Efter lite justering passade grimman perfekt. Vilda fattade snabbt hur den funkade. När hon var istadig och inte vill gå framåt tog jag ett tag i den och när hon gick framåt fick hon omedelbart eftergift. Samma sak när hon inte stannade direkt på kommando. Efter lite testande var hon följsam som aldrig förr. Med enbart röst eller kroppsspråk fick jag henne att stanna backa och gå framåt precis så långt jag ville utan minsta ansträngning från min sida. Hon var dessutom nöjd med att vara duktig och hade öronen framåt och uppmärksamheten riktad mot mig hela tiden.


Naturligtvis fick hon lov att vara häst med. Hon ansade gräset längs vägen och rullade sig mitt på grusvägen. Idag har vi varit i total balans jag och Vilda. Jag är jätteglad och det verkar Vilda ocskå vara:)

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards