Sparvöga

Direktlänk till inlägg 25 juni 2011

En riktigt bra vecka...

Av Viveca - 25 juni 2011 11:43

Hoppas att ni alla har haft en trevlig midsommar. Vi tog det väldigt lugnt. Jag sov halva dagen efter nattjobb och på kvällen blev det lite god mat.


I veckan har jag haft besök av mina två bröder R och D. De bor i Oslo så det var nog skönt att komma ut på landet i några dagar.


  Lilla Lola R´s hund gillade att åka bil ända från Oslo. Men så åkte hon ståndsmässigt med i D´s gamla Mustang.   Full koll på vägen.

 

  I hagen har det varit lite väl knapert så hästarna har faktiskt fått lite hö på kvällarna de sista dagarna.

 

  Matmor som försöker imitera ett djur som hon inte kom på namnet på. Vad heter det nu igen? Det är inte ekorre!

 

  

På tisdagen fick jag hjälp att ta ned det provisoriska stängslet runt tomten.

   

D i full fart.


R på fyrhjulingen med lilla Lola 


  D drar den fullastade kärran till den nya sommarhagen.

 

  Matmor funderar och funderar...

 

... när hon funderat klart på var på den stora biten mark stolparna skall ned så får bröderna jobba;) D verkar vara lite rädd om händerna.

  

  Lola vaktar fyrhjulingen och fikat.

 

  På väg tillbaka. Det blev många stolpar över.

 

Vi valde att stängsla den enklaste delen av åkerbiten. Eftersom vi lånat marken kan vi inte röja hur som helst bland träden. Nu har hästarna en ganska liten hage med mycket uppvuxet gräs till att börja med så får vi utöka efterhand. Vi stängslade inte in några träd. Fördelen är att de inte kan klia sönder sig eller sina täcken. Nackdelen är att om det blir väldigt varmt så saknas skuggställen mitt på dagen. Allt går dock att justera efterhand.


  

På kvällen efter promenad med Lola upptäckte jag att Vilda saknade magdelen på täcket. Jaha, den hade hon hängt i ett träd. Tur att hon inte skadat sig. Den var i två delar så hon har nog suttit fast ordentligt.

 

På onsdagen tog jag och R in hästarna för lite pyssel och R skulle få sig en ridtur. Han har aldrig ridit annat än lite ponnyridning i Slottsskogen som liten. D saknade storstan och åkte till Gbg redan på tisdagen.

 

 

En puss? Utanför stallet

    Så här ser tjockisen ut nu. Jag tycker att hon trots fettdepåerna har musklat sig fint igen.

  Lille Marko   Kratsa hovar...   Han har så fantastisk fin färg nu och pälsen är jätteblank tack vare linfröoljan. Lite eksem har han dock fått i pannan och i nacken så en del tagel har kliats av.   Efter lite instruktioner i hur man svänger, gasar och bromsar gav vi oss av.

 

Det gick riktigt bra. R ville trava, men hamnade på sniskan. Det var svårare med balansen än han trodde till en början. Han klarade sig från tårtbaket dock. Resten av turen blev i skritt förutom några korta travförsök av Vilda, men då gick det bättre.

 

Jag tror att min bror är en naturbegåvning. När vi nästan var hemma blev båda hästarna rädda för en stor fågel som flög ur en trädkrona. De tog båda ett rejält skutt, men R satt kvar:)

 

  Snart hemma. Här går det segt. Vilda vill gärna ta lite tuggor av det långa gräset.

  Mer pyssel..  

Lite smörjning på eksemet.

  Lilla ridhästen tog väl hand om nybörjaren. Ibland är hon en klippa.

     

 

På kvällen släppte vi dem i den nya hagen. Vilda hetsåt inte ens efter en stund utan valde ut det godaste och tuggade lugnt och fint.


Här lite bilder från fredagen. Vilda rör sig mycket mer i hagen nu trots att den är mindre. Hon verkar vara nöjd över att det finns mycket mat. Hon behöver inte äta hela tiden då. Det uppvuxna gräset är nog bättre både för magen och mot fetman. Hoppas att det även gör nytta för humöret.

            I brist på träd att skrubba sig mot blir det mer närkontakt.

 

Vilda får gå utan magdelar på sina täcken nu för de är antingen sönder eller sitter för tight... Hon har inga eksem i år men skrubbar sig om hon kommer åt.

 

Ha en bra dag alla!

 
 
kicki

kicki

25 juni 2011 13:36

vad roligt att se alla bilder =)
trädlösa hagar är nästan ett måste när man har eksemtäckade pållar....det blir så förfärligt mkt lagande annars. att de heller inte har nåt att klia sig mot är inte heller ngn nackdel, att de kliar varandra är ju ändå snällare mot kroppen än att vräka sig mot träd.
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

25 juni 2011 23:41

R tog många fina bilder med sin fina kamera. Det är kul att ha lite bilder på pysslet med hästarna. Det är sällan man själv tar sådana bilder.

Trädlösa hagar är som sagt att föredra med eksemhästar, men när vi stängslat hemma så har vi tagit med litet träd i några av hagarna för skugga och vindskydd. Mn plånbok blir nog gladare av trädlösa hagar dock för visst kan det mesta lagas, men inte allt.

Att de kliar varandra är mycket mysigare och skonsammare än när de mer eller mindre våldför sig på träd och ladugårdsväggar.

Kram!

 
Kim

Kim

25 juni 2011 15:51

Vilka bra att ha brorsor!
Duktigt av honom att klara av ridturen, och snällt av Vilda att ha överseende ;-)

Vilda är himla söt!
Och Marko är ståtlig.

I den hagen har dom det riktigt gott ett tag ;-)
Mat tillgång och humör hör definitivt ihop...

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

25 juni 2011 23:36

Visst är de.
De var duktiga båda två.
Tur för henne att hon är söt;) Ja Marko är riktigt fin.

Jag tror hagbytet var ett bra drag:) Vilda blir alltid grinig när maten tryter, men samtidigt är hon som sagt lite för välgödd. Uppvuxet gräs skall dock vara mindre skadligt för feta hästar. Så nu hoppas jag lilla damen fortsätter att visa sina goda sidor.
Kram på dig med!

 
Stina

Stina

26 juni 2011 06:27

Brorsor är bra att ha ibland !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

26 juni 2011 12:21

Ja och det var roligt att de hälsade på för vi träffas väldigt sällan.

 
Ann

Ann

27 juni 2011 22:16

Min brorsa brukar komma hit vid midsommar, men han valde Mallis i år... så skulle dina brorsor kunna komma hit och hjälpa till här med tror du? ;)
kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

27 juni 2011 22:31

Vem vet jag kan ju alltid fråga;)D har ju också veteranbil så ni kan ju ut och cruisa;)
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards