Sparvöga

Alla inlägg den 20 april 2011

Av Viveca - 20 april 2011 12:22

Hej alla!

Jag har blivit lite dålig på att blogga och på att besöka era bloggar. Men idag har jag bestämt mig för att jag måste sätta mig med deklarationen som är lite krångligare nu när vi sålt och köpt hus. Därför flydde jag siffrorna och hamnade här istället, hmm.


Tänk vad tiden går fort. Det var ju i mars 2010 som vi bestämde oss för att köpa gården.


Jag har blivit riktigt bra på att motionera fröken Vilda däremot. Vi har varit ute i skog och mark regelbundet nu vilket känns bra och det börjar synas på hennes kropp.


   


Det syns inte så bra på den här bilden men magen börjar få en fin muskellinje i underkant igen.

     

Bröstmusklerna börjar bli mer framträdande. Lilleman ser lite ranglig ut, men ju mer jag känner och jämför desto mer inser jag att han snarare växer lite ojämnt just nu än att han är direkt mager. Han känns fin över revbenen men behöver nog sätta lite muskler över rumpan och bogen helt enkelt. Lite mer hull gör ju inget heller.

     Riktigt så stor höjdskillnad är det inte mellan dem som det ser ut som på bilden...


Nu börjar gräset verkligen ta sig i den fina hagen framförallt. Kunde inte hålla mig längre så jag öppnade för dem härom kvällen.


      


Så snart är rangliga hästar ett minne blott...och matte får motionera tjockisen ännu mer....



Då är det tur att vi har en fälttävlansentusiast i området som ständigt gör nya hinder åt oss och åt alla promenerande pensionärer, flanörer, mammor/pappor med barnvagnar, räddningstjänst m.fl. vilka kanske inte uppskattar hindren lika mycket som vi.



  

Här från i måndags. Vilda hoppade några björkstockar som låg innan detta fantastiska hinder. Men här tyckte matte att det var bäst att kravla över istället. Vilda hade nog gärna hoppat och tvekade inte en sekund över att ta sig över.

 

Det har varit riktig försommarvärme här det senaste. Vilket för med sig mindre slit och släp för oss hästägare. Jag har dock fortsatt att fylla på värmebaljan med vatten (Mats har snott min lila till att ha spillolja i :( ). Men efter att fröken vel till slut bestämt sig för att hästarna mycket väl kan dricka ur bäcken fyllde hon inte på något vatten igår.


Fast sedan hittade hon en jättebra balja att ha till sommarhagen som var tvungen att testas efter gårdagens kvällsritt med Vilda. Då drack båda hästarna som om de inte sett vatten. Är de så dumma så de inte hade druckit på hela dagen ur bäcken??? Eller var det bara mer spännande att dricka ur baljan???


  


Vilda fick hälsa på grannens kossor på nära håll igår där de stod i sin ligghall och mumsade hö. Hon brukar inte bry sig så mycket när de är på längre avstånd men att stå så nära var ganska läskigt, men hon stod kvar. När mina ridkompisar fortsatte turen blev hon däremot väldigt ängslig att bli kvar med de mysiska djuren. Resten av turen ville hon helst vara max en noslängd från rumpan på hästen framför, vilket medförde ett väldigt stressat tempo. Hon gjorde nog av med många kalorier bara på att  stressa. Det var en för henne ny och okänd väg med mycket konstigheter att titta på, gå förbi och kliva över. Hon lugnade sig när vi var åter hos vår granne kobonden igen:)


Insekterna däribland myggen och fästingarna har poppat upp nu också. Båda hästarna är nu insektsmedelsimpregnerade och matte håller tummarna att det samt tillgång till uteboxen under de värsta knottanfallen skall räcka i år. Marko har ju inte fällt färdigt ännu. Pälsen är kortare men väldigt tjock fortfarande. Att täcka en häst med vinterpäls i 20-gradig värme känns som tortyr.


Det är underbart med "sommar" och låånga frukostar på altanen:

  


Tyvärr har jag lite ågren för att vi inte kommit igång så mycket med Marko. Men min medhjälpare har jobbat borta mycket och så länge det saknas staket på ridbanan så vill jag varken tömköra eller hänga på honom där på egen hand. Han har starkt flyktbeteende och från oss kan man sticka långt över åkrarna. Trasslar han in sig i något så blir all toleransträning bortkastad för en lång tid framöver. Han har blivit avsevärt mer avslappnad än han varit. Så även om man inte ser något s.k resultat så har vi skapat en bra grund, vilket är viktigare i det långa loppet.


 Vilda var jag inte lika försiktig med, men hon är av en annan typ. Ev. kan jag tänka mig att testa i hagen om Vilda går i en annan hage. Nu är det dock påskhelg och kanske kan vi få till lite mer intesivträning då.


Ha en bra dag alla!

Själv får jag återgå till siffrorna...och mockning. Undrar vilket jag gör först???



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards