Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2012

Ridning är svårt...

Av Viveca - 18 augusti 2012 11:12

och det finns alltid mer att lära sig. De gånger man får till det ordentligt infinner sig den där WOW-känslan och man känner sig plötsligt lite duktig.


Jag är långt ifrån en duktig ryttare, men tror jag har mycket klart för mig i teorin;) Att omsätta det i praktiken är ju det svåra.


En fundering som återkommer är det där sågandet och eviga plockandet i munnen på hästen man ser inte allt för sällan. Framförallt är det unga tjejer jag sett på ridskolan som använder sig av det. VAR kommer det ifrån?


Jag kan inte förstå funktionen, kanske någon kan förklara den för mig. Jag tvivlar dock på att den finns?


Vad vill man med det? Att hästen skall bli öm i lanerna så att den blir mer känslig för att sedan bli totalt okänslig? Att hästen skall kröka sådär "fint" på nacken genom att den kommer undvika bettet snarare än att ta stöd på det?


Vad jag än läser mig till och genom åren på ridskola så har jag aldrig lärt mig att använda detta i ridningen. Vem lär ut det? Eller är det självlärt genom att titta på andra som gör så och utan ifrågasättande av funktionen? Upplys mig!


Visserligen kan jag tycka att man lärde ut att rida med handen väl mycket såhär i efterhand.


När det gäller en ung grön häst så kan den inte gå i form under ryttare förrän den kan bära både sig själv och ryttare så där är det enligt mig absolut NO NO att använda sådana metoder.


Från början har jag enbart gett Vilda ett stöd i tyglarna och hon har sökt sig framåt nedåt, alldeles i början kom hon ibland för mycket nedåt och gick på bogarna. Det avhjälps inte genom att bära runt hästen med bettet utan blir bättre efter hand. Det är en naturlig del i att hästen skall bära både sig själv och den som sitter på. Är den uppe på ryggen dessutom lite obalanserad så blir det svårare för hästen, vilket det var i vårt fall.


Så småningom börjar hästen jobba i en högre form, och med samling (bakbenen under sig) det tar något längre tid och främjas av mycket tömkörning och ridning i kuperad terräng.


 


 

Texten som saknas under bilden längst ned till vänster " För mycket framåt-neråt"


Det sista 1-1,5 året har Vilda börjat samla sig i skritt och trav. Galoppen börjar också bli bättre men vi har en del kvar där. Formen är högre. Fortfarande gör jag inget nytt med handen. Hon får bara stöd av en mjuk hand och börjar oftast ridpasset ganska lång och låg, men så snart hon blir lite varm och börjar jobba så samlar hon ihop sig. De gånger hon är uttråkad på ridbanan kan hon dock gå och strosa i ingen direkt form alls;) Det är alltså hästen som samlar sig och inte jag som drar ihop den. När hon samlat sig så får jag naturligtvis korta tyglarna för att bibehålla stödet.


Vid tömkörning och även när hon haft saker bakom sig går det ännu fortare för henne att hitta formen. Då är det ingen som stör henne på ryggen.


Har någon sett någonsin att en kusk håller på att såga hästen i munnen eller för den del använda rollkur? Vid körning och tömkörning har man ju bara händerna som hjälper och inte resten av kroppen till hjälp ändå går körhästar i både form och samling. Något att fundera på tycker jag. Vad skulle hända om du sågade hästen i munnen utan att sitta på den och samtidigt driva den framåt? Förmodligen skulle den backa för att komma undan bettet. Att vara hård i handen och samtidigt försöka driva hästen framåt är motstridiga hjälper eller om man hellre vill: dubbla budskap.


Något som däremot används flitigt är halvhalter och de är just halvhalter, mjuka och talar om att nu skall något hända.


Enda gången jag tycker att det kan vara okej att ta tag riktigt ordentligt i tömmen/tygeln är vid nödstopp!


Hur mycket stöd man ger hästen är individuellt och kan även variera beroende på situation. Blir hästen osäker/rädd är ett ökat stöd ett hjälpmedel för att tala om -Jag är med dig och hjälper dig förbi. Hästar är olika känsliga. Marko som är känsligare än Vilda behöver ibland ett tydligare stöd än henne, men samtidigt mycket finare tömhjälper. Vid tömkörning behöver Vilda dock ganska fina hjälper om man jämför med ridningen. Man får alltså anpassa sig.


Tar gärna emot fakta om det där med sågandet av er som tillämpar det för någonstans måste det väl finnas en teori om varför man gör så?


 

Här har jag ridit Vilda några få månader och hon söker sig framåt nedåt med lätt stöd i tyglarna. Min sits är inte den bästa dock.


 

Hittar ingen färsk ridbild då fotografen sällan är med. Bjuder på en "low-deep-and hungry" istället.


Ha en bra dag alla!



 
 
Kim

Kim

18 augusti 2012 16:59

Jag har inte heller något bra svar på varför såga...
Eftersom jag inte red på ridskola så mycket så tror jag vänner tipsade om det för att "få ner hästen på tygeln" eller för att få stopp snabbt.
Idag skulle jag så klart inte göra så!
Usch jag har sågat mycket mest för att få stopp...men det som är gjort är gjort, det enda jag kan göra nu är att göra bättre och försöka lite snyggt smuggla ut mitt budskap ;)

En sak som jag stör mej mycket på är att att många sitter och skänklar hästen på varje steg!
Som att en gång var annan sekund säga: GÅ framåt Gå framåt osv.
Många hästar slutar att lyssna på detta tjat och då åker sporrar och piska fram...
Om då ryttaren också sågar hästen...ja för mycket ologisk information!

Oj där kom jag igång :))

Hoppas du har en bra helg, kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2012 17:36

Man utvecklas ju med åren förhoppningsvis. Vilda är svår på det sättet att hon kan vara trög framåt speciellt på ridbanan. Det är lätt att få en skänkeldöv häst. Därför är det extra viktigt att inte driva när hon väl går framåt men samtidigt utan att få stopp.

Att få stopp snabbt i en nödsituation funkar bäst om man inte lyckats med vanliga tygeltag och röst först, att ta i en tygel riktigt kraftigt.

När vi gör halt normalt så använder jag väldigt lite hand, ev bara lite extra stöd samt djupt säte och släpper "helt" benen.

 
Stina

Stina

18 augusti 2012 21:05

Ridning är oändligt svårt, en ren konst !

Tyvärr tittar för många enbart på vart hästen har huvudet, snyggt böjd hals = hästen går i form.
Sen att bakbenen släpar efter och ryggen är sänkt - det ser inte många.
Sågar man ner hästen så går den ju snyggt utan att man behöver arbeta så mkt för det ... eller ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2012 23:25

Ja så är det. Tror också att det fixeras vid huvudet och att många lär sig rida med för mycket fokus på händer och skänklar istället för vikthjälper. Tror det skulle gynna många att bara använda sitsen till en början så kanske man skulle få mer medvetna ryttare. Bara en fundering.

 
Kim

Kim

19 augusti 2012 10:21

Jag fick lektioner av en kvinna under ett par år innan jag köpte Nelly.
Och det var först då jag började rida med vikthjälper.
Silver som jag red fungerade bara om jag gav rätt och lätt hjälp, han var en hård med rättvis lärare.

Tyglarna användes för ledande tygeltag, men ej för att svänga.
Och om jag skänklade i tid och otid så saktade han av.
Och i början när jag kände att han började sakta av så försökte jag trycka fram honom med sätet, då skrek tränaren: sitt inte där och jucka! sitt still! :))

Det var så svårt för mej att lära om allt, men efter drygt ett år så började min kropp att fungera så smått :)

Nu har jag inte ridit en skolad häst på ett par år..så jag skulle klart behöva en tränare igen.
Vill ju lära Nelly rätt! hjälp vilket ansvar...

Nä lätt är det inte för en skogsmulle som mej.

http://varmt...

Viveca

19 augusti 2012 10:58

Bra med känsliga hästar då märker man direkt vad man gör fel. Vilda är av den okänsliga sorten, men jag märker ganska väl när hon trivs eller otrivs med det jag gör.

Jag hade tränare ett tag men själva inridningen dvs fram, stopp, sväng och trava hade vi gjort själva.

Visst är det viktigt att lära in rätt men med en helt grön häst får man väldigt snabbt facit om man sitter det minsta snett tex så följer de vikten. Sedan så kan man lära om.

Halterna har jag lärt om till viss del. Använde mer hand från början men efter att ha sett hur de gör i Westernridningen så började jag använda sätet mer istället då det också fick mig att hitta en bättre sits då jag tidigare föll framåt. Det går inte att ha tyngdpunkten för långt fram eller bak om man skall stanna utan att dra i tyglarna.

Hästar är lättlärda och de klurar snart ut vad den på ryggen vill.

Att vissa har en egen stark vilja är en annan femma;-)

 
Ingen bild

Lotta

21 augusti 2012 19:01

Fast visst kan och bör unghästar gå i form, fast det är ju utifrån deras förutsättningar. Men för att göra det måste de bjuda framåt mot en mjuk stilla hand och våga ta stödet. Handen kan ju aldrig få en häst att gå med äkta eftergift om den verkar bakåt.
När det gäller kuskar och händer så tycker jag nog tvärtemot dig... så många som sliter och drar i sina hästar med skarpa bett, dessutom ger ju tömmen en hävstångseffekt. Men visst finns det kuskar med fina händer också...dock inte sååå många.

Viveca

22 augusti 2012 02:07

Jodå, men det kräver ju en viss stabilitet under ryttare och att man inte kräver för mycket för länge.

Har nog inte sett så många kuskar som du och har väl kanske tittat mest på dem jag tycker sköter sig fint. Det finns väl bra och dåligt överallt.

Viktigt med bra förebilder för inte minst de unga, då det oftast är då man befäster sina kunskaper. Själv fick jag ofta beröm för mina mjuka händer under ridskoletiden vilket säkert gjort att jag bibehållit dem. Däremot är mina galoppfattningar riktigt dåliga och svåra att lära om då jag från början lärde mig att galoppera i fältsits i terräng och instinktivt lutar jag mig fortfarande framåt fast jag jobbar på det.

Vad jag försöker säga så förvirrat är att barn och unga lär sig snabbt både av varandra och genom andra. Det är sedan lätt att fortsätta med det man lärt in. Alltid kanske de inte ifrågasätter det där med att såga i munnen utan bara tar efter utan att tänka på varför de gör som de gör.

 
Ingen bild

Lotta

25 augusti 2012 09:56

Tror att sågandet är vad ryttare som inte är så erfarna sysslar med. De jag har sett är de som precis lämnat nybörjarstadiet och därefter inte fått hjälp att komma vidare. På högre nivå kommer man ju inte långt om hästen inte går genom kroppen...eller borde inte göra det iallafall.

Viveca

25 augusti 2012 12:05

Jo jag har också mest sett det när det gäller yngre oerfarna. Undrar bara var de får det ifrån. På högre nivå får man hoppas att de som håller på med rollkur slutar upp med det och att god ridning syns i resultaten.

 
ubitt

ubitt

26 augusti 2012 14:16

Så BRA tankar du har om ridningen! Och ni andra också! Lyckliga era hästar, för även om det inte alltid fungerar i praktiken så är ju det viktiga att man ser målbilden framför sig och STRÄVAR DIT!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

26 augusti 2012 22:11

Att omsätta teori till praktik är det svåra i kråksången. Längtar till ridträningen nu och hoppas att Vilda kan tänka sig att röra sig lite på banan. Hade nog varit lättare utan mat som underlag. Ja det är viktigt med mål även om resan dit kan ändra riktning ibland.

Kul att du är här och tusen tack för de fina böckerna. Läser och lär:-)

 
Clara & Arsol

Clara & Arsol

27 augusti 2012 10:49

jag tror "meningen" är att man vill få hästen att gå i form, alltså höja ryggen så det får benen in under sig och jobbar med hela kroppen istället för att bli lång, och ett tecken på att hästen går i orm så kröker den ju lite på nacken. Och det är väl det man är ute efter. säga i munnen = aj i munnen = kröker på nacken för att komma undan. Inte detsamma som form, men unga ridskoleryttare vet väl inte bättre :o

http://tvistirni.webblogg.se

Viveca

27 augusti 2012 22:35

Jo det är väl något sådant som är meningen. Lite synd att de gör så istället för att lära sig riktigt från början. Reagerar man inte från ridskolehåll är frågan, men det är säkert olika.

 
Ingen bild

Lotta

28 augusti 2012 10:14

Tror du att de rider så då de är på ridskolan då? Då hade de faktiskt genast fått en rejäl tillsägelse! En bra ridskola lär inte ut sågande och ingen jag ridit på har faktiskt tillåtit det.Ridlärare kan ju faktiskt en hel del om ridning och framförallt det mest elementära som att få hästen att jobba genom kroppen. Nej, jag tror att det är sk "bushryttare" som kanske ridit på ridskola tidigare, men som slutat för att de tror att de "kan" rida som sågar, de sitter hemma och testar och tror att det funnit "knappen" då hästen krullar ihop nacken. Skulle de då komma till ridskolan med sin häst så skulle de få en kraftig reprimand, det är jag säker på.

Viveca

28 augusti 2012 11:43

Jag hoppas att det är så för som sagt det är ju inget som lärs ut mig veterligen. Det var ju lite det jag funderade på: vad det kommer ifrån...

Dock har jag sett dem som faktiskt rider regelbundet på ridskola tillämpa det tyvärr.

Jaja, de allra flesta lär väl om förhoppningsvis, när de inser att det inte är riktigt så det funkar och att det är osjysst mot hästen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards