Sparvöga

Direktlänk till inlägg 18 maj 2011

Uti vår hage...

Av Viveca - 18 maj 2011 14:34

Helgen bestod i att mocka vinterhage/hagar:

     

Knoll och Tott putsade sin röda kompis.


Och stängsla sommarhagen inklusive ridbanan som blir kombinerad ridbana/del av sommarhage:

  Här är vårt leda-bort-vattenprojekt. Ett rör under vägen eller snarare ett myller av rör under vägen är igensatta och trasiga. Det gör att hagen blir sur i den änden och att vägen blir full med vatten/is.

 

    "Ridbanan" Nu har gräset tagit sig i denna del i vilket fall. Konerna börjar drunkna i det gröna.   Tråden tog slut, fast det är inte så noga när ridbanan ligger i hagen.

 

  Till höger en mysig dunge att söka skydd i eller att stå och klia sig i, hmm. Matte är beredd med mer tråd om så blir fallet eller om ekollonen börjar regna ned.  

Bortre öppningen sedd från vägen.

  

  Öppningen närmast stallet sedd inifrån hagen. Mats gillar att göra sådana här komboöppningar så att man kommer in med en maskin vid behov, men man kan också haka fast handtagen i isolatorerna och få en lagom stor öppning för hästarna. Vädligt smidigt att inte ha för stora öppningar när man skall ut med en häst och inte fler...

 

Jag fick mig en skräckupplevelse i måndags eftermiddag när jag slog en lov in i uteboxen. De använder den inte längre som toa, så jag brukar inte alltid gå in dit mer än när Marko får sin spann i sitt hörne, vilket är bäst för att lilleman inte skall bli ännu mer förvirrad av förändringarna som blev när vi slutade med kvällshöet;) I vilket fall: i Vildas hörne, se bild stack det ut något mellan bräderna, i lagom rumphöjd. Jag gick närmare och såg att det var ett lieblad. En lie hade trillat ned i förrådet som ligger vägg i vägg, och bladet hade kilat fast sig.


Herregud, vad det kunde gått illa om mina kliande hästar fått för sig att det var en klipinne. Men efter en extra visitation (hade precis gått över dem i hagen) så fick jag lugnat mig. Jag fick också en tanke när det gäller hästar som blir skurna. Kan det vara så att det finns de som faktiskt vållat skadorna själva. Inte för att jag vill förringa att det finns sjuka människor som utsätter hästar för sådant, men att det faktiskt ibland kan vara grenar eller annat som hästarna skadat sig på. Jag har ju många gånger sett dem gränsla vassa grenar som de kliar sig med både här och där...

  

 

    Pyjamashästarna var oskadda i alla fall...De gillar att vila utanför och i sin box.

 

Mellan två jobbnätter tog jag mig igår an Vildas trasiga täcke från förra året: 

   

Det är nu lagat och hon skall få det på sig i stället. Det hon har nu sitter lite väl tight över magen. Bra att ha ett extra täcke. Detta var från Haglunds och är jättebra med fleeceöverdrag på benresåren, vilka jag klippte av och lånade till hennes andra då hon fick skav.. Tjockt men ändå svalt med extra lång hals så att den räcker när de sänker huvudet för att beta. 

 

Har fått provmaterialet till träckproverna, så nu får jag bajsvakta så kanske hästarna kan byta hage innan jag reser bort. Vad gäller sommarbete så måste vi nog ordna med lite mer mark så att det räcker och för att hålla parasiterna i schack. Här lite bra info om betesplanering.


Ha en bra dag alla!

 

 
 
Kim

Kim

18 maj 2011 19:55

Så fin natur ni har där ni bor!

Usch vilken läskig upptäckt!!
Lätt att få mardrömmar av en sån grej!
Vilken lättnad att inget hände...

Lycka till på bajsjakten ;D

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

19 maj 2011 08:37

Ja här är fint:) Ja det var skönt att jaag hittade den i tid. Bajsjakten fortsätter i dag. Orkade inte att stå någon längre stund i hällregnet. Gav dem lite hö i boxen för att se om de kunde lämna ifrån sig något, men icke...

 
Sarah

Sarah

18 maj 2011 21:24

Men usch vad otäckt!! vilken tur att dom inte blivit skurna iaf!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Viveca

19 maj 2011 08:35

Ja och man får så dåligt samvete även om det inte hände något.

 
Stina

Stina

19 maj 2011 06:59

Oj, tänk vad den där lien hade kunnat skada. Vilken tur att du upptäckte den !
Jo, jag tror att många skador orsakar hästarna sig själv och det är viktigt att vet verkligen kollar upp så det inte är sår orsakade av grenar/pinnar etc.
Man borde ju kunna se skillnad på gren och kniv, eller ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

19 maj 2011 08:35

Ja det var riktigt otäckt. Vi hade varit i förrådet på lördagen och inventerat lite hästredskap. Förmodligen har vi lyckats rucka lien ur läge. När det på måndagen blåste kraftigt så då har den förmodligen fått sista hjälpen att hamna så olyckligt. Tänk om jag inte hade gått in, huvaligen. Men slutet gott allting gott:)

Jo, man ser nog skillnad på vad skadorna kommer från i alla fall en veterinär. Men det sprids snabbt rykten. Tror jag läste för ett tag sedan om en häst som blivit skuren och sedan visade det sig att det inte stämde. Hade jag inte upptäckt lien först utan istället en uppskuren hästrumpa så hade jag också trott att någon varit hos hästarna.

 
kicki

kicki

19 maj 2011 19:37

otäckt med lien, men hur jag än tittar o tittar så ser jag ingen på bilden?
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

19 maj 2011 21:39

Nej, jag plockade bort den illa kvickt och fotade först efteråt.

 
ylle

ylle

19 maj 2011 20:50

Vassa grenar och pinnar har alltid varit min fasa, men ett lieblad......... oj oj vad läskigt!!!!

http://hptt://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

19 maj 2011 21:37

Ja det var riktigt läskigt och kanske slarvigt, men vem anade att den skulle ramla ned och sätta sig så perfekt?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards