Sparvöga

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Var är inspirationen?

Av Viveca - 21 november 2012 08:53

Är trött på att vara trött. Vi behöver ljus nu. Det har varit en bedrövligt mörk period alldeles för länge.


Men det är klart jag har ju några ljus i mitt liv(förutom barnen).

 


Ibland känns det som om jag har ett djur för mycket. Då är frågan, vem? Tankar dyker upp om att jag kanske inte borde ha hästarna kvar. Det känns trögt och motigt ibland och samvetet har en förmåga att gnaga om minst en individ åt gången.


Nästa tanke är då. Vem skulle jag kunna anförtro dem till? Vem skulle vilja ha dem? Vågar jag ens tänka tanken?


Marko som är så känslig och det verkar vara svårt att vinna hans tillit. Han är dessutom inte särskilt utbildad. Förmodligen skulle vederbörande få börja från början igen. Riskera att han blir mer osäker igen eller ett nervvrak. Min stora gosiga nallebjörn. Nej, bättre är jag skyldig honom.


Vilda, den roligaste häst jag träffat. Kärlek från första början och mycket huvudbry har hon gett mig. Vi har liksom vuxit ihop. Tagit oss igenom saker tillsammans. Jag tror vi känner varandra så utan och innan att den ene vet vad den andra tänker redan innan tanken är färdig. Nej, min lilla envetna, tjocka och underbara ponny blir med mig.

 


Nu har jag fått de där tankarna på pränt och inser ju att det inte går att leva utan dem även om det är jobbigt att leva med dem stundtals.


Känner att jag behöver inspiration. Kanske borde jag gå en kurs eller något? Ridlektionerna inspirerar mig men skulle vilja få ännu fler aha-upplevelser.


Utan djuren skulle jag nog förgås av tristess här särskilt nu under den mörkaste perioden.


Mina barn bor ju inte här. Mats jobbar och kommer ofta hem sent. Hans barn sover mest eller är hos sina pojkvänner. Så egentligen har jag hur mycket tid som helst, men kanske lite knapert med det sociala livet. Får nog ta mig en funderare på hur jag skall gå vidare.


Till våren börjar vi förhoppningsvis på fortsättningskursen i agility. En sådan liten grej en gång i veckan gör susen. Man måste ta sig iväg oavsett väder. Man träffar folk och blir inspirerad.


Samtidigt kanske jag även skulle satsa på något som inte har med djuren att göra för att vidga mina vyer lite. En skrivarkurs eller någon vidareutbildning/fortbildning. Kan även tänka mig att börja simma regelbundet med tillhörande bastu och avslappning men hade gärna haft sällskap då annars kan det bli lite tråkigt.


Får se om jag kommer fram till något. Det skall ju även kännas kul och inte förknippas med stress.

Funderar vidare.

Ha en bra dag alla!

 

Här är en av de mindre smickrande bilderna från vår fotosession. Doris tröttnade och gjorde allt för att få uppmärksamhet och försöka få matte att förstå att det var tråkigt att bara posera på den lilla gräsplätten.

 
 
Stina

Stina

22 november 2012 17:45

Det kanske är så att du behöver mer socialt umgänge, få inspiration och energi av rätt sorts människor !
Snart är årets vidrigaste månad slut ... kanske skulle allt kännas lättare med lite snö som ljusar upp tillvaron lite ?
Skickar över en styrkekram !!

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

22 november 2012 20:30

Tack Stina!
Det är säkert en kombination av olika saker som spelar in men mörkret spelar nog mest roll. Snart blir det lite mysigare när det närmar sig jul:-)

Lite trött själv på mina gnälliga inlägg. Dags att bli lite positiv.
Kram!

 
Kim

Kim

23 november 2012 23:52

Ja ibland kan det kännas tungt...
Men ett liv utan pållarna nää det skulle bli tomt mycket tomt.

Ett socialt liv är viktigare än man tror.
Kurser är bra och leder ofta vidare till nåt.
Du är duktig på att skriva, det kommer jag ihåg.

Och du kan också smita över hit och få lite solenergi :)

KRAM!

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

24 november 2012 18:19

Ja tomt skulle det bli och tråkigt.
Det blir snart bättre:-)
Hade gärna kommit till dig men det är svårt att komma hemifrånåtminstone på vintern.

Kram

 
sara

sara

24 november 2012 15:16

Förstår hur du tänker och ibland kan tankarna göra en helt knäpp!! Tror lite som Stina skrev, är en tuff period på året nu och dom allra flesta och trötta.
Mörkret gör en otroligt deppig men snart börjar det jul lysa överallt och förhoppningsvis lite snö som gör att det blir en aningens ljusare! Stor kram till dig!!

http://sarastankar.bloggplatsen.se

Viveca

24 november 2012 18:16

Tack Sara!
Är bara lite sliten och trött. Skall se till att få lite inspiration. Det blir nog lite arbete från marken med båda hästarna då det brukar pigga upp oss alla tre:-)
Kram!

 
Kicki

Kicki

26 november 2012 19:18

vet du, jag tror att bästa sättet att ta sig igenpom den här tiden på året...den här jäkla uppförsbacken innan vi passerat jul, nyår och det börjar ljusna igen, är att TILLÅTA sig att vara lite trött och oinspirerad, att låta det vara okej att gå på sparlåga med träning och aktiviteter och hellre ta det hur lusten infinner sig. Visst måste vi ut och ta hand om våra djurvänner ändå, men resten, det där som energin inte räcker till det kan få vänta. Så plötsligt så hinner man ikapp sig själv och det blir lättare igen :) Kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

26 november 2012 19:23

Tack Kicki!
Jo, det är väl ungefär så jag gör även om samvetet gnager. Vilda hade behövt motionera minst tre fyra gånger i veckan men det blir en eller max två gånger. Nu får hon dock vila tills jag vet om det är en infektion hon har.
Kram!

 
M

M

26 november 2012 20:05

Hej där
smyger in här ibland och läser lite...
Ville bara säga att jag också känner sådär just nu. Allt känns bara motigt och bläigt och jag är trött... trött på att vara trött men orkar inte göra nåt åt det riktigt.

Den här sommaren var ju inte direkt nån batteriladdare heller...

http://grankott.blogg.se

Viveca

26 november 2012 23:00

Hej på dig!
Tror det är många som känner så nu. Det blir säkert bättre när ljuset kommer. Vi får tillbe solguden eller ladda upp med mängder av julbelysning. Kanske en liten ljusfest också:-)

Jag har varit trött tidigare höstar/vintrar med men aldrig känt riktigt såhär eller känt det betungande med djuren. Hoppas Lucia kommer med ljuset snart;-)


Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards