Sparvöga

Alla inlägg den 26 november 2012

Av Viveca - 26 november 2012 08:38

Hej alla!

Skall försöka att inte gnälla idag men Vilda hostade igår kväll igen.

Jag har försökt få tag i veterinären vilket kan vara näst intill en omöjlighet på måndagar. Nu är telefontiden slut så det blir ett nytt försök imorgon. Vilda skall få komma in för tempning och lite koll/omvårdnad sedan. Funderar till och med på att sätta på henne ett täcke då det blåser kallt och ösregnar i vanlig ordning. Det beror dock på hur hon verkar må. Hon har ju varit lite trött, men jag tycker ändå att hon varit piggare det senaste. Dock kan har jag märkt att Marko har blivit mer bossig mot henne och det är ett varningstecken när maktbalansen plötsligt förändras och Vilda blir då lättirriterad. Det enda positiva är väl att hon inte kan sno hans mat, men han tar gärna av hennes innan jag fyllt hönäten.


Så snart skall jag hoppa i galondressen och ut i leran...


Försöker inspirera mig med lite klipp och tankar om dressyr/ridning.

Det finns ju många sätt att rida. Det jag måste kämpa med är bland annat att sluta bry mig om var Vilda har huvudet. Det blir ju lätt så att man försöker styra runt hästen med tyglarna och för mycket fokus på huvudet. Min tränare påminner mig: "Strunta i huvudet". Nej det är inte därifrån ridningen och styrningen kommer.

Kanske skulle jag pröva helt utan tyglar för även om man rider bettlöst så har man ju "snören" som går till huvudet;)


Visst är de duktiga?


Vi människor är duktiga på utrusta hästarna från topp till tå. Jag är inte extrem åt något håll men anser att utrustningen skall vara befogad. Den skall passa hästen och till den uppgift ryttare och häst skall utföra. Bort med allt onödigt. Den bör inte användas som "problemlösning" om det finns alternativ. Här tänker jag på onödiga inspänningar och liknande. Själv är jag såpass okunnig när det gäller den typen av utrustning att jag inte skulle våga använda den.


Det sitter inte i utrustningen heller.


Här en mer "välutrustad" ;) häst med en kunnig ryttare som använder utrustning och häst på ett för mig till synes korrekt sätt.


Dressyr och ridning handlar om att ha det trevligt ihop, att försöka bli ett med hästen och att ge hästen gymnastik genom att den använder sitt naturliga rörelsemönster även med någon på ryggen.



Alla hästar och för den delen människor har en starkare och en svagare sida. Detta kämpar nu jag och Vilda med som jag berättat tidigare. Det kan ge spänningar och bli mer och mer tydligt om man inte kommer till rätta med det. Vi är jätteduktiga på att hjälpa varandra att bli sneda;)


Det är därför vi måste jobba på att bli raka. Här är ett klipp om oliksidighet och hur man kan träna bort det.


Riktigt så illa är det inte för vår del. Men Vilda är 10 år yngre än hästen i klippet. Men vi får allt jobba på med våra volter och böjningar så skall det snart bli bättre.

Fler klipp och intressant om träninghär.


Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards