Sparvöga

Alla inlägg den 1 november 2012

Av Viveca - 1 november 2012 09:08

Nu är vi äntligen av med bandagen.


Marko hade en hovböld på höger fram som var attans seg på att komma ut. Hovslagaren var här och verkade båda hästarna i måndags och på kvällen hade Marko puls och var varm på även den vänstra. Det var där han hade en hålvägg som jag drevat och därefter hade pulsen lagt sig i några dagar. På tisdag morgon gick han orent på vänster och stod och fördelade vikten mellan frambenen när han vilade.

 

Det blev omslag och hemgjorda "boots" på båda fram.


Sedan började jag fundera på fångkänning. Hovbölden hade ju inte kommit ut och han har ju fått en del att äta för att ha något att göra när han stått i boxen.


Jag skippade lusernet och betforn på tisdagskvällen och tog bort saltstenen.


På onsdagen ringde jag både hovslagaren och veterinären. Ingen av dem trodde på fång men vi alla var överens om att han borde få röra sig mer då han stått i boxen eller den lilla grusade hörnan i över en vecka nu. Problemet är dock de leriga hagarna.


Hovslagaren tyckte att omslagen skulle vara kvar på och veterinären sade: "Bort med skiten" Hon menade att bölden kommer ut ändå och har det inte hänt något på så många dagar så kunde han lika gärna vara utan. Den andra hoven rådde hon mig att fortsätta dreva gärna med lin istället för bomull.


Började dagen med att åka och hämta plaststolpar i sommarhagen och stängsla bort leriga områden i den torraste delen av vinterhagen. Stängslade en gång från boxen för att slippa ta ut och in hästarna ur hagen via grusvägen. Kruxet var att få Vilda på rätt sida om det nya stängslet.


 

Med hjälp av en höhög gick det fint. Här är Marko i sin lilla fålla och Vilda på rätt sida om tråden.


Jag hade dragit på Marko "galosherna" och tänkte att han han gå med dem tills jag märker hur skitiga omslagen blev och ta av dem till kvällen.


Så öppnade jag fållan. Hurra vad de blev glada.


Jag fick slänga mig åt sidan när ångloket Marko kom galopperande på grusgången. Det är ganska smalt där. Jag hade öppnat mot stora hagen där de måste gå över en smal bro. Men stirrepelle fattade inte det så de galopperade bara fram och tillbaka på den smala gången. Jag fick lägga höspår och då fattade Vilda som gjorde bocksprång, lyfte svansen och frustade som en drake. Hon fick igång Marko som försökte springa lika fort i sina hala dojor. Min puls gick upp och jag befarade att han skulle bryta benen av sig när han gled runt på det blöta gräset.


Det blev att ta in honom och av med allt från hovarna. Och då såg jag att hovbölden spruckit vid kronranden och ingen puls på höger. Han måste ökat trycket när han sprang och hjälpt naturen på traven för innan hade han puls.


Den andra hoven var varm och lite svampig vid kronranden på samma sida som hålväggen och precis på samma ställe som på den högra. Förmodligen en hovböld där med. Men efter konsultation med hovis igen så kom vi fram till att låta den ha sin gång utan omslag för annars blir det samma sak igen.


Det som varit positivt med det hela är att till och med Vilda accepterar att vara instängd om natten. Dock får jag inte vänta för länge med att öppna efter frukost för då försöker hon sparka sig ut, lilla Houdini. För länge är lika med när hönätet är tomt.


En annan sak är att Marko lärt sig äta ur nätet utan att vara rädd när det "rör" på sig.


Nu kan jag alltså stänga under natten när det är lerigt och tråkigt väder för att hovarna skall få vila. Kanske kan det vara bra för Vildas ständigt återkommande hålväggar med.


Veterinären tyckte att han skulle ha boots fram i hagen under vintern då det verkar bli en lerig vinter i år. Men jag är litet tveksam till att boots dygnet runt. Det blir väldigt tätt och risken är att han får mugg istället. Jag hoppas att min lösning funkar bättre.


 

Den boot jag beställde från Hovbalans.com var tyvärr för liten och det fanns bara en storlek där. Tyvärr verkar de ha angett yttermåttet. Så infernaliskt dumt. Kan dock varm rekommendera Hovbalans och Iota som har det. Bättre service får man leta efter.


Äntligen kan jag slappna av lite när det blivit mindre passning av uttråkad Marko och bandagering.


Det är väldigt skönt att nu kunna öppna boxen i samband med att de får frukost och slippa passa dem (särskilt Houdini). Utsläppet sköter de ju själv sedan.


Markos hovar blir ompysslade när de kommer in på kvällen och då står han ju torrt hela natten sedan. Vilda är dock en annan femma. Den damen stör man inte i  kvällsmaten;)



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards