Sparvöga

Alla inlägg den 27 november 2012

Av Viveca - 27 november 2012 16:53

...vilket måste bero på att det faktiskt var lite ljus bakom molnen innan solen gick ned. Soligt var det inte men ljusare än det varit på ett tag.


Jag hann både med mockning, hundpromenad, umgås och leka med hästarna samt ta in vilda för översyn och tempning innan det blev kolsvart igen. Vilda är ganska pigg igen, men blicken är fortfarande något trött.  Det är svårt att beskriva det där men känner man sina djur så ser man det. Tempen var lägre än igår.


Jag tror och hoppas att det är en vändning jag sett idag i alla fall. Hon har ju haft diffusa symtom denna gång och inte så påtagligt påverkad som förrförra vintern. Då hostade hon ju vid ridning, oprovocerat i hagen flertalet gånger och var dessutom svettig och andfådd vid trav och galopp.


Dessutom har jag suttit och tittat på videoklipp samt film för inspiration.


Detta sammantaget har nog gjort att jag känner mig lite mer positiv och glad idag.


En tanke som väckts är att rida med halsring, vilket jag skrev i ett tidigare inlägg. Det innebär ju att jag måste bli bättre på mina vikthjälper och slipper att reflexmässigt använda tyglarna för mycket. Så om Vilda verkar ok så är det dags att prova.


Jag kommer nog börja med både huvudlag, tyglar och halsring för att vänja oss båda och kunna få stopp om det händer något (livrem och hängslen alltså). Vi brukar ju inte ha några större problem med stoppen dock, i alla fall inte när Vilda bestämt sig för att stanna.


Har tittat lite på olika halsringar och det verkar finnas dyra grejer att köpa. Ett grimskaft eller liknande funkar säkert bra, men vissa menar att det är bättre att ha något stelare som man kan lyfta ut från halsen enkelt när man inte vill påverka hästens hals.


Har inte så mycket läder kvar men skall kolla om det räcker så att jag kan få ihop något av flätade läderremmar. Nu har jag flera projekt liggande igen...


Det finns mängder av videor med ridning utan huvudlag. Många rider även barbacka. Fortfarande är jag lite harig och osäker på min balans när det gäller det, men halsring måste vi testa.


En variant:



Sedan en av mina favoriter: Det blir nästa steg;)


Ha en bra kväll alla!

Av Viveca - 27 november 2012 10:14

Har inte fått tag i veterinären då hon var på möte under telefontiden.

Vilda är långt ifrån dödssjuk, men vill ju inte att hon skall få kronisk hosta.

Jag kan ju tempa henne idag med så jag får lite mer koll. Jag tycker dock att hon står mer normalt nu och om hon inte tempar så borde jag kanske ta en testtur för att se om hon hostar. Hon hostade ju bara två hostningar i Söndags kväll i samband med att de fick kvällsmat. Det var nybäddat i boxen också. Igår var tempen 38,1. Hon brukar ligga på 37,6 ca.


Nu var det ju inte det jag skulle tjata om utan jag vill rekommendera en film om ni inte redan sett den:


Ha något att torka näsa och ögon till hands och se HELA filmen.


Ha en bra dag alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards