Sparvöga

Alla inlägg den 20 juni 2013

Av Viveca - 20 juni 2013 23:46

... som började lite segt.


Det har varit en varm dag. Jag är ingen värmedyrkare tyvärr.


Insektsprayen fungerar över förväntan, men skall även skaffa Citronella för det där lilla extra.


Kollade upp hur man tillverkar salva då jag ville tillsätta de eteriska oljorna i något mer fast att smörja på skap m.m Här kan ni hitta mer info om detta.


Sagt och gjort. Tog vad jag hade hemma.


Till drygt 100 ml salva:

80 ml Olivolja

ca 20 ml bivax (här höftade jag en del)


Eteriska oljor:

Geranium

Lavendel

Citron/eukalyptus

Cederträ


5 droppar av varje. En tumregel är ca 20 droppar per 100 ml vätska/bärarolja...


Värm olivoljan i en kastrull. Tilsätt några klumpar bivax, rör om. Låt svalna något, tillsätt de eteriska oljorna. Häll på rengjord (caviar-) burk. Egentligen bör man tillsätta E-vitamin som förhindrar att fettet härsknar. Det glömde jag, men känner nog på lukten när det är dags att slänga salvan och göra ny:)

     

Kom på lite sent att fota den stelnade salvan. Det blev lite mörkt ute...


Med Mats hjälp tog jag ut Marko då jag hade på känn att han skulle ha bråttom genom grindarna. Japp, så var det, men det gick bra om än lite väl raskt.


Marko fick en välbehövlig borstning och magtvätt. Han pinkar ju på täcket...


 

Lite toleransträning med handduken. Den fick vara överallt men helst inte på öronen;)


Sedan en riktigt bra tömkörningstur. Han var lugn, men saknade Vilda och kom på det med jämna mellanrum. Innan vi skulle svänga höger hemåt ville han åt vänster mot sommarhagen. Han blev ganska på och bångstyrig, men Mats tog tag i tömmarna och gick med honom en bit vid huvudet.


Jag är övertygad om att magnesiumet gjort nytta. För lite ängslig kommer Marko alltid att vara, men spänd som en fiolsträng är han inte.


När vi kom tillbaka till sommarhagen var Vilda genomsvettig. Hon hade sprungit runt och gnäggat efter Marko. Likadant var det sist jag red Vilda då var Marko helt svettig när vi kom tillbaka. Det tar ett tag för dem att vänja sig vid att vara själva i sommarhagen. Men inget ont...Båda blir ju motionerade samtidigt;)


Efter svampning av Vilda och insektssprayning. Sade jag godnatt till kusarna i dimman. Det låg även en doft av lavendel över hagen...


 

Godnatt till er alla!



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards