Sparvöga

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Tömkörning...

Av Viveca - 5 maj 2011 23:01

Är så trött att jag nästan somnar...

Igår blev det tömkörning med Marko och vi kopplade tömmarna till bettet för första gången. Innan har vi använt Duallygrimman, så det blev lite nytt med tömtagen via bettet. Men han fixade det galant och trivdes med bettet. Han fick sin loksele på med somjag äntligen putsat och smörjt upp. Den övre lokremmen behöver kortas dock.

  Här med husse innan vi börjar jobba...


Det gick jättebra och vi körde lite på ridbanan först. Vi prövade serpentiner, halter och igångsättningar. Han var duktig. Jag använde körpisken för första gången vid tömkörningen och han förstod hjälperna perfekt utan att vara rädd för den. Sedan körde vi på vägen och travade lite med. Innan vi gick in i stallet släppte Mats honom helt och vi prövade lite på egen hand. Först blev han lite förvirrad, men sedan vågade han utan att Mats gick före eller bredvid. Duktig kille!


Idag efter lite shopping blev det en 6 km lång promenad med Maria och jag tömkörde Vilda. Åsnetendenserna satt i till en början men sedan med hovarna på okänd mark så jobbade hon jättefint och lyssnade på mig. Vi passerade kossorna i sin ligghall denna gången med, lite läskiga fortfarande, men det gick bra när jag ledde henne förbi dem.


Vilda stormtrivs med tömkörningen när hon börjar slappna av och slutar trilskas. Hon sänker huvudet och jobbar med ryggen. Hon lyssnar på "sakta!" i nedförsbackarna, vilket är bra, när hon var yngre ville hon gärna springa nedför, eftersom det är lättare.


Idag kändes det som vi kom framåt igen, även fast hon visade lite tendenser igen på hemmaplan. Hon ville inte in i stallet. Hon ville äta gräs. Det är tyvärr lite dåligt med gräs i hagarna nu. I sommarhagen har vi bränt av det gamla torra gräset och vi väntar på att det skall ta sig lite bättre innan de får gå där. En av vinterhagarna har jag stängt där jag tänkt att de kan gå snart bara det växer till sig lite mer annars äter Vilda upp det på ett par timmar;) När hon fått av sig sele och träns så tog vi en liten matpromenad hemmavid.


Maria fotade och hjälpte mig att få igång Vilda när hon stannade och inte ville framåt i början på promenaden. Inte dåligt att ha en så snäll och trevlig granne. Det är jättekul med bilder på hästarna in action också. Jag fick en hel drös av foton som Maria tagit. Här är från vår promenad med Marko häromdagen.


  Färdkost måste man ha med sig på långtur...

 

  Matte ställer upp sig fint. Vad blev poängen?

 

  Synkade steg...

 

  Ut ur trollskogen...

 

  Traaava!

 

  

Du o jag...

 

  Lite bränslepåfyllning...

 

  Det här var jätteroligt och spännande...

 

  

En skenmanöver som Vilda lärt ut: "Låtsas att du vill hälsa på andra hästar och passa på och ät i stället"

 

  Då fortsätter vi.. Det var här det blev mycket att hålla reda på...

 

  Bäää!

 

  Bäää!

 

  Gnägg, Bääää!

 

  Nu är vi på "mammas gata" igen. Grannhästarna (har blivit tre:))

 

  Måste hälsa på den nya tjejen, vilken Puma:)

 

  Granngården...

 

  Nej lite påfyllning igen innan vi är hemma...

 

Nu är det sängen som gäller för mig.

Godnatt alla! Eller godmorgon!

 

 

 
 
Stina

Stina

6 maj 2011 07:09

En klart 10 till matte där ;)

Mycket att kika på under er promenad, nyttigt !
Kul att det går framåt med båda hästarna, visst är det skönt att vara igång igen efter denna eländiga vinter !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

6 maj 2011 09:54

Tack domarn;)

Det är nyttigt för den lilla Valnöten och de senaste dagarna har jag märkt ännu mer skillnad på honom när det gäller plötsliga ljud och annat. Förut har han ju stuckit ifrån det läskiga, men nu hoppar han bara till och tittar efter vad det var som lät (oftast). Som Vilda brukar göra. Hon är dock inne i en ängsligare period...

Ja det är skönt att slippa vintern, men i onsdags kom knotten. Nu håller jag tummarna att det räcker med insektsmedel och tillgång till uteboxen. Mest av allt hoppas jag att eksemet för Markos del utlöstes av miljöombytet vid flytten och aldrig kommer igen... Jag avvaktar med täcke...(kanske idiotiskt eller kanske bra...)

 
kicki

kicki

6 maj 2011 21:07

fina bilder!! det är ju svårt att fota själv...det är alltid så roligt att få se "avståndsbilder" som andra tagit =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

7 maj 2011 15:18

Det är jättekul. Fick ca 200 bilder av Maria som hon tagit på mig och hästarna. Bla. från när vi flyttade dem hit och hon var Vildavakt när vi hämtade Marko.

 
Bea

Bea

6 maj 2011 23:27

Å, jag har suttit och njutit ett bra tag över dessa vackra naturbilder...
Fast jag tänker mig dig som kortklippt!!! Tröttnade du? Jag minns så väl när du bara helt på egen hand fixade världens frisyr!!! :)

Ja, det här med hår kan va knepigt... Jag o frissorna missuppfattar varann alltid, måste va hemskt otydlig när jag förklarar. Sist jag var iväg ville jag ha håret RAKT avklippt vid axlarna- jag har alltid älskat pagefrisyrer, men det blev LIKVÄL en bra bit längre i nacken, fast axellångt på sidorna. Jaja, det växer ju så fort ändå nu på sammaren, så jag brydde mig inte om att gå tillbaka o klaga.

Ser på Facebook att du skriver, duktig du är!!!
:-) Vad ska det bli? Bok med dikter?

Oj, nu blev det en hel roman från mig!!!
Jag har bytt från Bloggplatsen, varför är en hel historia... men kom gärna in till mig på min nya blogg! :)

Kram Bea

http://beabloggar.devote.se

Viveca

7 maj 2011 15:16

De är fina som sagt. Tur man har privatfotograf;)

Jag är nog mest lat när det gäller håret. Skulle behöva både färga och klippa. Hårfärgningsmedlet står i badrummet och väntar på att jag skall förbarma mig över det, likaså mina vita hårstrån.

Det skall ges ut en antologi med författare från bl.a Orust. Främst från amatörförfattare. Den skall ges ut lagom till Bokmässan i Gbg i september. Så nu har jag en deadline dvs på söndag. Så nu slipar jag lite bara:) Det blev några dikter och en novell. Novellen blir det som jag skickar in.

Jag gillar romaner:)

Jag har varit och kikat på din nya blogg, men återkommer:) Kram på dig och tack för besöket samt kommentaren!

 
Kim

Kim

7 maj 2011 00:56

Följer ert arbete och blir inspirerad.
Fina bilder från er promenad.
Det ser så fint ut där ni bor, härligt med grusvägar ni kan promenixa på.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

7 maj 2011 15:11

Vad roligt:)
Ja, det blev riktigt fina bilder. Vi upptäcker fler och fler små fina ridvägar. Det bästa är att man kan välja småvägar, skogsstigar, traktorstigare eller 70-vägar med lite mer trafik. Man kan om man rida ut utan att stöta på en enda människa eller bil, eller så kan man höja ribban och rida förbi konstiga ställen och ge sig ut på större vägar. Det sistnämnda gör jag bara i sällskap när jag rider Vilda. Hon är inte helt trafiksäker. Vissa gånger blinkar hon knappt när hon möter en bil och andra gånger blir hon stressad och backar eller hoppar.

 
Ann

Ann

10 maj 2011 07:48

Försöker och försöker att kommentera men det verkar inte gå så bra...

Håller med de andra, det blir roligare bilder när någon annan tar och man får se er också! :)

Vad duktiga ni är och tömkör!

Har också tänkt att köra in Merlin så småningom men ska nog försöka hitta någon som gör det eller någon snäll kompis som vill hjälpa till för jag har aldrig kört in förut.

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

10 maj 2011 08:28

Jobbigt när det krånglar. Extra stort tack att du orkar kommentera:)

Jag har inte heller kört in förut, men jag har min hovslagare och guru att fråga. Jag har ju gått inkörningskurs med Vilda men det var ju två år sedan nu och hon är inte inkörd ännu. Nu har jag i alla fall samlat på mig lite grejor. Endast draglinor saknas nu för att kunna ta tag i fortsättningen. Det skulle ju blir fortsättning på inkörningskursen men det blev aldrig det. Ev. kommer det bli något liknande snart, men det verkar främst vara tömkörning. Kanske tar jag med Marko på det om vi får i orndning transporten. Baklämmen är dålig. Vi har nog tusen saker att göra...Det är så mycket man vill.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards