Sparvöga

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2011

Det var längesedan...

Av Viveca - 17 augusti 2011 11:24

...jag skrev nu.


Så vad har jag roat mig med?


Jo inbygge av utbygge:


           

Jag hade förmånen att såga och måla, vilket nog var tur med tanke på hur rakt det brukar bli när jag spikar...


Fotona är från helgen så det har hänt en hel del sedan dess. Skulle precis ut och fortsätta måla panel, men så började det regna...Det var ju synd  


Medan vår "dräng" J kravlade runt på ställningen fick hans dotter en liten ridtur på Vilda:

      Vi började på banan. Matte fick agera ridfröken en stund. När Vilda försökte sega sig fick hon ssscha och vifta lite med spöet ett par gånger sedan gick Vilda för egen maskin och både ryttare och häst såg så nöjda ut.

      Lycka för en liten hästtjej att få rida...  

Hon var litet tveksam till att rida ut i skogen först, men efter en stund sken hon som en sol. Vilda skötte uppdraget med MVG. Hon lydde hela tiden och bar sin dyrbara last varsamt. Inte ens en bil fick henne att tappa fattningen. Tänk vad man kan om man vill  .



På måndag kommer en höleverans så vi har städat (läs börjat städa) på loftet. Det vi slänger ut blåser tyvärr in så det har blivit i omgångar.


Det märks att hösten är på väg. Ett tämligen säkert tecken är Mats fastkörningar. Det är så den mannen tillbringar höst och vinter.


  

Första lasset med hö, halm och ris...så satt lastbilen fast.

  Så då fick man rycka in som lastbilschaffis... 

Gamla Bettan fick dra...    ...mycket senare kom vi upp ur geggamojan...  

Igår efter en skön kvällsritt fick hästarna flytta hem från sommarhagen som nu är helt nedbetad. De har inte fått tillgång till hagen med uteboxen ännu eftersom speciellt Marko kliar sig. Han har nu på slutet av sommaren fått eksem där täcket slutar i nacken. Annars har de klarat sig galant i år. Vilda har dock fått skav och svullnat vid sitt gamla ärr på insidan hasen efter benbanden på täcket så hon går nu utan vilket verkar funka bra så länge hon inte har något att klia sig på. Nu står de och tittar längtansfullt på sin box, men matte är elak och skall dessutom hägna in den enda busken i hagen som de redan har börjat skrubba sig mot.


Ha en bra dag alla!


 
 
Kicki

Kicki

17 augusti 2011 17:37

jisses vad ni bygger!!
men du....hur kommer det sig att flickan på de övre bilderna har beige ttröja o rosa/röd tröja om midjan, men på den sista har hon en blå långärmad? =D
kram

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

17 augusti 2011 21:17

Du är minsann uppmärksam Kicki:-) Kanske borde ha det som veckans gåta för bloggläsarna att klura ut;-) Hon tyckte att det var lite mycket stickinsekter i skogen, men var tvungen att ta av hjälmen om hon skulle kunna få på sig sin tröja. Jag tyckte det var bättre att hon lånade min tröja med dragkedja fram:-)

 
Stina

Stina

17 augusti 2011 21:56

Jisses Kicki vad du ser *s* !!

Det byggs och donas alltså en hel del hos dig, flitiga är ni =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2011 10:57

Utbygget har varit stomrest i två snart tre år, så det var dags att täcka det. Egentligen behöver vi inte bygga ut nu när barnen är så stora och snart flyttar. Det var redan påbörjat dock. De som bodde här innan har liksom börjat överallt samtidigt och mycket är halvfärdigt. Det viktigaste: Taket var dock lagat med plastpåsar så det är nästa steg innan vintern kommer. Pengarna rullar just nu, puh!

 
Kicki

Kicki

17 augusti 2011 23:00

hahaha hököga här vettu hihihi
då har vi fått förklaringen =D

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2011 10:54

Jag är imponerad. Du borde bli kriminalutredare eller något liknande:)

 
Sarah

Sarah

18 augusti 2011 07:27

Oj vilket bygge,vad duktiga ni är!!!
Och vad duktig Vilda är som sköter sig så fint :)

http://chanellie.bloggplatsen.se

Viveca

18 augusti 2011 10:53

Mats är väl duktigast. Jag är mest hantlangare och målare.

Vilda mognar alltmer. Vilket är himla kul. Måste dock skärpa mig och träna lilleman lite mer.

 
Kim

Kim

18 augusti 2011 23:09

Inte bara vi som bygger om ser jag...så skarpögd är jag =D
Skoj att få se bilder på hur det utvecklas.

Roligt att Vilda visar att hon kan, de tillfällena kommer att bli bli fler och fler.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

19 augusti 2011 10:12

Ja det ska bli skönt när det är täckt och taket är helt. Själva inredningen är det inte så bråtom med, men badrummet längtar jag lite till. Det är så trångt nu.

Ja hon växer mentalt den lilla. Hon lyfte till och med alla hovar utan tjafs den dagen. I alla fall före ridningen;) I tisdags fick jag mig dock ett bett i armen...grr!

 
Ann

Ann

19 augusti 2011 08:33

Säger jag med, jösses Kicki vad du lägger märke till!
Var tvungen att gå tillbaka för att kolla...

Så ni håller också på att bygger, fast ert verkar gå fortare än hos oss.
Kanske för att du får hjälpa till hos er, själv får jag inte ens måla här... gubben säger att det är mer jobb för honom att fixa iordning efter mig än att göra allt själv... och tycker han så så får han skylla sig själv, jag älskar inte att vare sig snickra eller måla! ;)

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

19 augusti 2011 10:09

Kicki har verkligen hökögon:)

Jag vet inte om det går fortare direkt. Mats har dragit på det allt han kan. Vi har haft virke liggande länge, fast det räckte ju inte i och för sig.

Får och får hjälpa till. Mats gnäller: "Jag får alltid göra allting själv..." Så går jag och frågar om han kan visa mig hur jag skall kapa bräderna med cirkelsågen. Nej, då kan du såga dig i handen...fast han gav med sig till slut när jag sade att han antingen fick sluta gnälla eller be om hjälp. Snickra är inte riktigt min grej heller men måla gillar jag i vanliga fall. Måla kanter och ändträ på lös panel kanske inte var världens roligaste dock;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards