Sparvöga

Alla inlägg den 16 januari 2012

T&T

Av Viveca - 16 januari 2012 17:39

Att träna djur är bland det roligaste som finns. Några saker som är viktiga dock är tajmning och tydlighet. De gånger man misslyckas beror oftast på fel tajming eller att man är otydlig. Att man är otydlig kan bero på att man inte riktigt vet hur man skall göra eller att man ber om flera saker samtidigt, att man velar. Som tur är är människan läraktig även om hon är ganska mycket trögare än djuren.


Här otydliga/veliga jag i en favorit i repris från vintern 09/10. Här var det ett tag sedan vi tömkörde och snön gör att matte blir veligare än vanligt. Vilda tappar fokus, men är den som sköter det hela bäst:

Vi båda har utvecklats en del sedan dess, tack och lov;)


Här är också några exempel på vad som kan hända när man är otydlig. Det är inte så lätt med nerver och störningar runt omkring:



Doris: Det går framåt och hon gillar att hoppa hinder. Bra då kan hon springa framför och visa lata Vilda;)

Inkallningen har suttit som en smäck, men nu har hon lärt sig att slå dövörat till när det passar henne.

På söndag skall vi på första valplektionen. Det skall bli spännande. Hon kan ju lite redan, men att öva hundmöten och koppelträning kommer att bli nyttigt.


Vilda: Har enligt beräknad vikt gått ned 45 kilo sedan september. Inte undra på att hon har lite humör;) Men hon behöver gå ned ytterligare innan våren kommer med det "feta" gräset.


Marko: Han har lite "semester" för tillfället, då tiden går åt till Doris och Vildas viktnedgång prioriteras just nu. Men jag passar på att hänga på honom i hagen och träna lite löst när jag ändå är i hagen. Nu har han slutat flytta undan från mig när jag hänger på honom. Han är väldigt lätt att flytta, men ibland skall man ju stå still;)


Ha en bra dag alla!


Av Viveca - 16 januari 2012 09:35

...denna från Stina.

Passar bra just nu då liten hund är rastlös och jag måste få eldat, få på mig kläder och sticka till affären innan stallpyssel m.m Kanske återkommer jag ikväll med ett riktigt inlägg?

5 snabba frågor - mina svar


Jodphurs eller ridstövlar:  Helt klart Jodphurs eller andra ridskor. Stövlar har jag svårt att hitta som är sköna, passar mina vader och inte kilar fast sig mot sadeln.


Helskodda eller oskodda ridbyxor: Gillar nog halvskodda bäst, för att vara krånglig.


Svart eller brunt läder: Tycker bruna selar är snygga, oftast blir de dock nästan svarta när de är så gamla som mina. Bruna tömmar ska det ju vara om det inte är bröllop eller begravning, Har ofärgade som åldras vackert. Svart läder gillar jag på träns, men även ljusbrunt/ofärgat. Har även kollat in ett rött träns till Vilda. Tycker det beror på vad hästen har för färg. På bruna hästar är det inte så snyggt med en brun färg som inte avviker så mycket från hästens färg.


Stall eller lösdrift: Har prövat både och. Det finns fördelar med båda. För mina pälsbollar som inte ens kräver vintertäcken är lösdrift perfekt. Det ger dem även skydd mot insekter i början av våren/sommaren och de kan vara inne/ute när de vill under dygnet. Det känns riktigt bra och hästvänligt. För min egen del så slipper jag in- och utsläpp. Samtidigt kan jag stänga in dem i boxen om det skulle bli extremt väder eller om någon blir sjuk. Är dock inte ofta det krävs. Tror på att rörelse är mer läkande än stillastående i de allra flesta fall. För de som tror att det är mycket mindre jobb så är det inte så. Men man behöver inte vara lika tidsbunden. Hästarna behöver aldrig stå och stampa inför in- eller utsläpp om man är sen någon dag.


Spån eller halm: Helst hade jag velat ha halm i alla fall överst i bädden i uteboxen. Men pga Vildas luftvägsinfektion förra året så vågar jag inte. Det är ganska vanligt med mögelsporer i halm. Spån är tyvärr också mer irriterande för luftvägar hos känsliga hästar. Torv är toppen och det tas snabbare hand om av naturen. När det blir väldigt kallt så fryser det dock i uteboxen, i år har vi klarat oss från det. Blir det riktigt kallt får man blanda med antingen hampaströ (dyrt!) eller så blir det Torvmix i år.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards