Sparvöga

Direktlänk till inlägg 16 juni 2009

Skitsnack ett sätt att härska?

Av Viveca - 16 juni 2009 15:38

Det är varmt idag! Städar långsamt, tack Acka för inspirationen!

Jag har dock hamnat i grubbleriträsket och tar nu en paus för att skriva av mig.


Skitsnack kan förstöra så himla mycket, men eftersom det förekommer en hel del sådant så måste det ju på något sätt vara väldigt underhållande för dem som håller på? Visst har jag också snackat skit i mina dar, men försöker undvika det. Det leder ju aldrig till något bra. Vad är det då som driver oss till att snacka skit? Vill vi framstå som bättre människor än den vi snackar skit om? Eller vill vi hämnas på någon som trampat på en öm tå? Är det bara missförstånd, eller brist på förstånd överhuvudtaget?


Det är svårt med relationer och personkemi är inte alltid självklart.


För att ge mig själv en påminnelse om förhållningssätt till livet och andra människor, samt verktyg till andra radar jag upp några goda råd(tycker jag i alla fall).


- Var kritisk, ta inte saker för sant bara för att någon tycker eller tror sig veta något.

-Ifrågasätt, vad styrker påståendet? T.ex forskning? eller bara något som man alltid gjort och det har funkat så bra så!

-Gå till källan, eller personen det gäller! Ta reda på fakta och alla vinklar på saken/eller den påstådda sanningen/kunskapen.

-Var saklig i diskussioner. Gå inte till personangrepp.

-Ifrågasätt dina relationer. Ger de ömsesidig respekt eller känner du dig utnyttjad? Om du ej är nöjd i relationen ta upp problemet. Vänner kan diskutera sådana saker. Går det inte att komma framåt i relationen trots detta? Är det verkligen en relation att satsa på?

- Stå på dig, låt aldrig någon trampa på dig!

- Var påläst, på problemet eller saken ni diskuterar, tro inte att den som aldrig tagit reda på fakta har rätt, den tycker bara.

- Var inte den som följer skitsnackarna genom utfrysning, skvaller eller liknande. Har du inga fakta så är det ju inte sant, eller?

Människor använder en massa härskartekniker för att få makt över varandra. Ibland kan det vara svårt att känna igen dem och svårt att konfrontera den som använder sig av detta. Dock går ingenting över av sig självt. Ta tjuren vid hornen!


Lästips 


Kämpa för sanningen! Den ljuger inte!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards