Sparvöga

Alla inlägg den 7 november 2011

Av Viveca - 7 november 2011 17:22

Hej alla!

Idag är jag komatrött efter nattjobb trots att det var lugnt på jobbet. Det är mörkret som tagit energin ifrån mig.


Igår tömkörde jag Marko och efter lite diskussioner gällande matintag kontra arbete så lyssnade han fint. Husse fick hjälpa till att dra upp huvudet. Äntligen börjar Marko förstå att det är mig han skall lyda och inte husse som bara går bredvid.


Jag började tömkörningen på egen hand, men fick problem när Marko drog ned huvudet. Jag tömkör bettlöst för tillfället och då är det ganska svårt att dra upp huvudet när man går bakom hästen. På slutet började han dock jobba nöjt och på vägen mot stallet gjorde vi halter, ryggningar och igångsättningar gång på gång. Då trillade den lilla tioöringen ned ordentligt.


Marko var inte hispig en enda gång och jag kunde själv leda in honom i hagen samtidigt som jag parerade med tråden mot tjockisen som gärna vill gå ut och beta i området;)


Äntligen känns det som om han taggat ned och lyssnar på mig istället för att fly. Nu kan vi börja mer på allvar. Han behövde nog tid att mogna lite grann och all lös träning som för vissa kanske kan verka meningslös eftersom den är så långt från hästsport som kan tänkas har gett utdelning. Tid och tålamod har jag massor av så det bekommer mig inte, men vad glad jag blir när jag ser resultat.

    


Tjockisen är mätt, alltså bröstomfånget är mätt. Hungrig är hennes normaltillstånd;) Fyra centimeter mindre än sist, när det nu var? Får kolla. Det går åt rätt håll, men nackfettet skulle jag vilja trolla bort.


Funderar på att skaffa medryttare till Vilda. Dels för att det är bra att någon annan rider henne. Hon verkar faktiskt lyda bättre då eftersom det är lite mer spännande än att kånka runt på matte. Dels för att kunna lägga mer tid på ordentlig träning av Marko nu när han verkar redo mentalt. Funderar på hur annonsen skulle se ut. Kommer publicera lite förslag här för omröstning tror jag.

 


Sedan var det hönätsfunderingar.

Jag har ju införskaffat två hönät som jag från början hade tänkt att börja portionera ut höet i för att öka ättiden.


På tillverkarens hemsida står det dock att man skall fylla näten och ge ca 75% av den vanliga givan som vanligt bredvid. Detta för att hästar som är vana att få portionsvis behöver lära sig att höet i näten aldrig tar slut.


Man minskar sedan givorna successivt tills hästen föredrar att äta direkt från hönätet. Därför har jag inte satt upp näten ännu då jag inte vill att de skall få i sig så mycket ännu. Men funderar på att lägga givorna i näten. Fast då kanske jag förstör inlärningen eftersom höet då kommer att ta slut om jag inte skall övergöda dem.


Vad tror ni? Skall jag avvakta tills det blir kallare och dygnsgivorna kan tillåtas vara lite större. Sedan undrar jag verkligen om matvraket Vilda någonsin kan lära sig att maten inte tar slut. Enda gången hon tuggar långsammare är efter några veckor på sommarbete i en hage med högt gräs...

 


Ha en bra kväll alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards