Sparvöga

Alla inlägg den 16 november 2011

Av Viveca - 16 november 2011 09:55

Igår kom minusgraderna. Hästarna var snabba på att tala om: Hallå! Vi måste ha mer mat, gräset är kallt! Två små gnäggande matvrak höll noga koll på mattiderna;)


Jag ökade givorna något och de fick lunch två gånger istället för en gång. Nu får jag gå igenom foderstaterna igen. Det låga energiinnehållet i höet gör att det är väldigt stora mängder som kommer att gå åt. Funderar på att ge Marko lite kraftfoder med. Han får ett par deciliter nu bara för att vänja sig. Tycker egentligen att det bästa är att hålla sig till grovfoder i så stor utsträckning som möjligt. Får se hur jag gör för när jag beräknade mängden hösilage som skulle gå åt så visste jag inte att energin låg på bara 3,8 MJ per kilo. Dock verkar det som om de första balarna var mycket blötare än de senaste jag öppnat. Får höfta lite.


Kollade Vildas ättakt i morse. Hon äter sitt lika fort ur nätet som Marko äter sitt utan nät. Hmm!


Äntligen slipper man den värsta leran. Jag har varit fullt sysselsatt med Markos svans. Den blir borstad, tvättad sprayad och till och med klippt   och sedan är den lika lerinpackad ut igen. Igår gjorde jag om allt igen och flätade upp den.



Inte helt nöjd med resultatet då lilleman drog den genom leran när jag tvättat den i flera omgångar i en spann vatten innan jag hann fläta. Men jag är väldigt nöjd att han inte hispade till det. Jag doppade svansen och han mumsade gräs. Tycker många gånger att hästarna lär sig slappna av bättre när man gör somligt löst i hagen. Sedan finns det säkert de som tycker att man skall ha de potentiella "nedtramparmonstren" uppbundna varje gång man pillar på dem;) Jag anser dock att om jag ger dem möjligheten att gå undan så blir de inte pressade och tar det hela med ro. När man sedan gör samma sak uppbundet så blir det inte lika dramatiskt. Det finns naturligtvis tillfällen när man bör/måste binda upp.


Skulle jag komma med lokselen i hagen så skulle Marko sticka innan jag fick allt på plats då han inte är riktigt bekväm med den och den innebär ju också att han skall jobba, vilket man kanske kan försöka slippa ifrån...Avmaskning och annan medicinering är också sånt som jag inte skulle försöka ge mig på med hästarna lösa. Bättre fly än illa fäkta...Vattenslangen har jag prövat med löst men se det funkar inte, då blir man ju blöt och framförallt så låter den läskigt;)


Så till vår lilla valp vars arbetsnamn nu är Doris. Nu är hon tingad och flyttklar den 16:e december. Får se när det passar mig att ta hem henne. Det skall bli spännande och är naturligtvis lite nervöst. Hur kommer katterna ta det hela? Hur skall jag i början kunna komma iväg på ridturer? Hur fort kommer hon bli rumsren och hur snabbt kommer hon kunna vara ensam en stund?


Funderar på att skaffa någon slags bärsele så att jag kan ta lugna ridturer med henne innanför jackan innan hon är stor nog att gå med för egen maskin. Tror att det skulle kunna funka med Vilda.

 

Doris

 

Mysig syskonskara

 

Husses hjärta har smält:)

 

Jag är uppvuxen med hundar och varit hund- och valpvakt otaliga gånger, men aldrig haft en egen hund så lite pirrigt är det allt. Ni är välkomna med tips:)


Idag blir den en frisk och kall ridtur och kanske lite tömkörning med Marko om jag är duktig nog att hinna:)

Ha en bra dag alla!

 

 



Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards