Sparvöga

Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Trött och ledbruten...

Av Viveca - 12 maj 2013 10:20

efter gårdagens tömkörningskurs med Marko.


Lastningen började ganska bra om man bortser från att jag borde ställt undan mellanväggen. Vilket jag tänkt göra från början. Men men.


Han gick på så fint och vi tog det steg för steg, fram back, fram back (som vi gjort tidigare) med morötter som belöning. När halva hästen var inne märkte jag att han ville backa bak och bad honom backa så att det skulle vara på mitt intiativ, men sedan gick han inte längre än till halva lämmen. Jag skulle ha varit snabbare. Vi flyttade sedan väggen. Trots att vi hade god tid på oss från början började den rinna iväg och Sancho Panza tappade tålamodet (inte bra). Det blev en del tjafs och M försökte med en lina som dessutom hamnade för långt ned och Marko blev rädd. Ett av barnen fick komma ut och vi fick på honom med hjälp av två linor.


Det blev lite stressigt, och vi var något sena till samlingsplatsen. Men väl där funkade det bra att tränsa i transporten och att sela med Marko uppbunden utanför.

   

Väntar på instruktioner...



Sedan blev det en diger tömkörningspromenad i skogen med mycket våtmark till Markos förskräckelse. Han tror han skall sjunka och snabbar sig över alla leriga partier. Då gäller det att matte hänger med och inte blir hängande efter;)


Först gick ett tvåårigt sto som ibland stannade och Marko fick således lära sig att vänta. Inte poppis men nyttigt. Man kan ju inte rusa fram som en torped i skogen. Matte har alldeles för korta ben för sånt;)


Det blev en paus där P visade en uplläggningsplats där de röjt med hästar i skogen.


Här ville Marko inte heller stå still:

 

På väg att göra halt...


   

Om man ändå måste stå här så kanske man kan förse sig med en liten grankvist?


Sedan blev det träning på skogskörningsbanan


Egentligen ganska lätt. Rött till höger, vitt till vänster och så alfabetet A,B,C....Det kan jag ju som ett rinnande vatten. Sedan lite skyltar för halt X antal sekunder.


         




Men det blev lite krångligt för min lilla hjärna speciellt på ett ställe där jag inte såg nästa bokstav från den föregående...



Marko hängde upp sig på att vi plötsligt inte följde efter det söta stoet och letade febrilt efter henne.

Lätt förvirrad matte och duktig häst.

Vi prövade också med draglinor. Vilket den känslige herren tyckte var riktigt läskigt. Vi försökte därför hålla oss till att svänga åt det håll linan var på. Men på ett ställe svängde jag åt andra hållet. Då blev det några snabba steg åt sidan. Men han sprang inte till Kina i alla fall.

På väg tillbaka till parkeringen tog P en en liten stock och drog på grusvägen bredvid Marko. Väldigt läskigt till en början men sedan var han hyfsat avslappnad med den både från vänster och höger sida.


Miljöträning i massor blev det för honom.

Han är säkert minst lika trött som jag idag. Frågan är om jag orkar ta en tömkörningspromenad med Marko tillsammans med Vilda och medryttaren idag eller om det blir hundpromenad istället?

Ha en bra dag alla!


 

 
 
Kim

Kim

13 maj 2013 11:10

Roligt att Marko blir allt mer säker.

Har läst och kikat ikapp, skoj.

Min tid räcker inte till riktigt just nu, men hoppas att få mer tid längre fram.

kram,Kim

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

13 maj 2013 18:04

Ja det går framåt. Är dock lite besviken på mig själv när det gäller lastningen. Men vi får öva mer i lugn och ro om vi kan få lagat transporten någon gång. I den lastar vi brett, vilket kan vara mer inbjudande:)

Förstår att du har fullt upp. Själv skriver jag en del nu, men läser sporadiskt

Kram!

 
Stina

Stina

13 maj 2013 21:05

Jag tycker ändå det låter som att det gick riktigt bra med tanke på Markos nerver, stolta ska ni vara över er själv tycker jag !
Lastningen är bara en träningssak =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

13 maj 2013 21:30

Jodå, summa summarum så gick det riktigt bra. Men stör mig på att jag inte följde min plan med lastningen pga lite tjafs och delade meningar om att flytta mellanvägg och annat...

Vissa saker kanske man inte skall göra med sin partner;)

Vi får träna mer som sagt och hoppas vi inte satte för starka spår i det lilla hästminnet;)

Han var ju betydligt lugnare i transporten hem än dit. När vi var hemma var han inte svettig som han var när vi körde till kursen.

Synd när det gick så bra sist. Men det får bli nya tag när jag ältat klart detta:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards