Sparvöga

Alla inlägg den 14 juni 2010

Av Viveca - 14 juni 2010 11:10

Eksemtäcket verkar fungera bra. Hon kommer inte åt att klia sig. Hon såg helt nyborstad ut under täcket igår. Tyvärr har hon fått skav på ena sidan bogen. Får skaffa ett skydd att ha under. Tror det är litet konstig form på min lilla häst för täcket sitter precis på längden men på höjden är det litet stort;)


Ingen tillstymmelse till irritation och klåda var det igår, dock en hel del skorpor och fnas i manen och svansroten. Är imponerad över hennes tålamod. Det tar en oändlig tid med all skötsel. För att få på täcket måste hon stå lös i gången och att dra det över huvudet är som en smärre förlossning. Helt stilla stod hon och även när jag krånglade på den trånga huvan som först hamnade över ögonen på henne. Några enstaka gäspanden var allt hon åstadkom, suck blir de aldrig färdiga...


Vilda verkar väldigt trött nu överhuvudtaget, lite snorig också, men tror det är pollen som retar i näsan. Nu får det räcka med sjukdomar för i år.


Vi tog ett litet träningspass i rundpaddocken igår. Vilda stod mest och tittade på sin knäppa matte som krånglade med trådarna till utgången, sedan tog hon sig en liten matletarsväng innan hon började lyssna. Lite velande hit och dit från min sida och en uttråkad häst. Sedan hände det något. Jag fick ut henne på volten först i vänster varv, fick henne upp i trav och att sakta av, byta varv och trav i höger varv, Jippie. Vi har lyckats löslongera i båda varven. Ingen lång stund dock, men vilken känsla. Intresset för maskrosbladen i gruset tog över;) Knäckebröden i fickan var inte lika smarriga.


Annars gör jag det mesta för att slippa undan packningen. Dags att ta sig i kragen. Istället har jag svarat på ett par hästannonser. Den ena hästen blev såld innan vi åkte och tittade och den andra väntar jag på svar om när vi kan komma och titta på hästen. Är som vanligt en velpotta. Ena stunden tittar jag på outbildade hästar både unga och äldre. Sedan tittar jag på inkörda och inridna. Hmm, vet nog inte vad jag vill ha riktigt.


På ett sätt är det ju skönt med en "färdig" häst. Då kan vi lägga krutet på att fortsätta utbilda Vilda och med en inkörd häst kan Vilda gå med vid körning och vänja sig vid ljud bakom m.m Fast en färsk häst ger ju otroligt mycket också.


Förmodligen ger det sig så småningom och egentligen borde jag sätta igång att packa istället;)


Här en förvirrad Vilda som undrar hur hon skall komma till kompisarna utan att behöva gå förbi de läskiga fåglarna. Man hör dem i bakgunden:

Ha det bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards