Sparvöga

Alla inlägg den 9 december 2011

Av Viveca - 9 december 2011 15:12

Det har väl inte undgått någon. Har jobbat inatt och vid hembesök nära havet var det en riktig sport att försöka gå upprätt och att inte få något i huvudet på vägen. Att öppna och stänga både bildörrar och husdörrar krävde stor envishet och en hel del styrka.


En viss oro känner jag alltid för hästarna när det är sånt här väder, för när de står i stall så vet man ju var man har dem. Men de har hållit sig till största delen inomhus i sin box eller precis utanför. Det känns jättebra att de är trygga där. Så istället känns det nu riktigt positivt att de kan gå in när de vill närsomhelst under dygnets alla timmar.


 


Vilda har vakten. Läste någonstans att ston i 4-5 års åldern ofta tar på sig vaktrollen. Marko som egentligen är mer otrygg i själv bryr sig minst när det blåser eftersom Vilda håller utkik och då kan han pyssla med annat. Ofta står Vilda med nosen utanför dörren och spanar när de får sitt hö inne. Marko står i sitt hörne och tuggar på sitt hö, lugnt och stilla. Han har en liten egenhet. Han krafsar in ungefär halva givan mellan frambenen för att vakta det mot eventuella tjuvar. Hörde av säljaren att de hade en häst som gjorde så och sedan kissade på höet för att få ha det ifred;) Skönt att han inte anammat hela konceptet.


I onsdags tömkörde jag Marko och husse gick med. Denna gång märkte jag att han direkt förstod alla hjälper och han var kolugn. Han riktigt sträckte på sig där han gick och vi sicksackade mellan isfläckarna på vägen. Tyvärr var det rena isgatan lite längre fram så vi fick vända. Det var lite svårare att förstå och jag fick väl inte till min placering ordentligt då han backade när han inte förstod. Vi gick åt andra hållet och gjorde en vändning till som gick något bättre. Han lyssnade på halter, igångsättningar, tömtag och kommandon utan att husse behövde hjälpa till.


 

Inte världens bästa bild, men se vad vi kan. Här är han dock intresserad av husses mobil (Kan det vara godis?)


Märker att han har stort behov av beröm och att känna att han gör rätt. Där har vi nog den springande punkten när det gäller hans hispighet. Därför är det av yttersta vikt att jag ignorerar när han gör "fel" och istället bara överöser med beröm när han gör rätt. Blir han osäker och jag ger negativa signaler så blir han extra känslig för allt och hispar istället till det. Självklart har han mognat med, men största framstegen beror på att han känner tillit. Så för att knyta ihop det med förra inlägget så behöver Marko känna att han har stöd hela tiden och jag får inte vela utan vara väldigt tydlig. Jag är en velig person, men om jag funderar först och agerar sedan så funkar det och jag lär mig väldigt mycket jag med.


Vilda är riktigt trevlig att rida nu. I tisdags var det lite halt och jag har inte skaffat broddar. Inte heller boots till bakhovarna heller så jag fick göra en kompomiss. Först testade jag bootsens grepp genom att trycka dem och dra på hala ställen. Verkade faktiskt fungera ungefär som odubbade vinterdäck. De har väldigt grovt mönster. Sedan bestämde jag mig för att rida på banan och de stora åkervidderna utanför huset där det är högt gräs och inte alls halt. Ungefär tio meter fick vi ta oss på vägen dock och bootsen funkade jättefint. Hon halkade till en gång med ena bakhoven som var obootad. Vi värmde upp i hagen där hindren står.


Husse grävde precis intill så hon ville inte gå ut samma väg igen. Jag red rakt genom hagen och såg då att husse stängt öppningen på andra sidan. Tillfälle till träning tänkte jag som fortfarande inte byggt någon bruksridningsbana.


Jag öppnade spiraltråden från hästryggen. Vilda är toppen att styra nära trådarna. Sedan blev det krångligare att gå framåt när jag hade handtaget i handen för då måste hon lita till hundra procent på att jag inte styr in henne i tråden. Det var ingen el på men det visste ju inte Vilda. Det var svårt och hon var skeptisk men litade såpass på mig att när hela spiralen var ihoptryckt så kunde jag försiktigt släppa handtaget. Hon ryckte dock till lite, men inget mer. Nästa tråd var väldigt långt ned och svår att nå. Jag fick sitta av.


Vi korsade sedan vägen  och gav oss ut på åkern.

 

Förutom några försök till matpauser så fick vi till ett härligt träningspass. Vi tog oss även ut till kanten på åkern där det är lite skog och träd att rida mellan. Hon blev riktigt lösgjord. Någon galopp blev det inte men jättefin trav och snygga volter. I höger varv något svårare som vanligt men det blir allt bättre. Övade även på framdelsvändningar vilket var längesedan men de blev inte jättefina, en början i alla fall, men hon tar gärna några steg framåt, så jag får testa mot en "vägg" nästa gång.



Jag avgudar dessa två hästar och njuter av varje minut vi har tillsammans. Är så himla nöjd med dem nu och känner att jag börjar förstå vad jag håller på med;)


Ha en trevlig fredagkväll alla!




Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards