Sparvöga

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2013

Inspiration...

Av Viveca - 5 augusti 2013 15:19

behövs som sagt.


Har fastnat i att göra för mycket av samma saker med hästarna.

När Vilda var liten hade jag mycket fler idéer och arbetade mer från marken med henne. Marko blir mest tömkörd nu.


Har ju en massa bra hästböcker fulla med inspiration men kände att jag behövde lite nya.


Har nu beställt tre stycken. Alla grundar sig på Ttouch- och Tteamkonceptet.


Här en video med Linda Tellington, grundaren av konceptet.



Och här en kortare med Sarah Fisher som skrivit två av böckerna jag beställt.



Det verkar väldigt logiskt och mycket är likt det jag redan praktiserar främst på Marko i form av mycket beröring.


Brukar gå igenom honom med händerna i stort sett varje kväll och han älskar det. Även Doris får taktil massage och öronmassagen uppskattas nog bäst.


Men här får man lite inspiration och även övningar från marken som även de liknar det vi gjort tidigare men kan ge mig en liten boost och lite mer karaktär att följa en plan och fullfölja den så slipper jag känna att jag inte har någon som helst fantasi. Svansmassagen kör vi före varje tömkörning med Marko efter tips från hovslagaren. Det är lättare att acceptera svanskappan då. Nu har han ju inga problem med den men jag har ändå fortsatt.


Vilda och jag har tagit lite paus efter den bedrövligt tråkiga tömkörningsturen sist. Dagen efter ville hon inte ens komma med från hagen. Förmodligen för att hon inte ville tvätta ögat. Att få i ögondroppar är nästan omöjligt. Kände att vi hade en liten dipp i relationen och kommunikationen så vi har vilat oss i form;)


Bestämde mig för att ta en trevlig tur utan tjafs idag. Vi lyckades.


Före gick jag igenom henne med lite taktil stimulering inspirerad av Ttouch. Brukar massera och borsta pannan annars med. Det är det bästa hon vet. Men idag gick jag igenom hela kroppen. Hon är ju lite stel bak från och till. Ofta tycker jag hon drar in svansroten tätt mellan skinkorna när hon står i stallgången. Vilken skillnad det blev när jag avslutade med svansmassage och svansstretch. Jag såg hur hela muskeln slappnade av och svansen hängde ledigt och avspänt.


Hon kändes rikigt fin att rida med. Jag fick till det med den spanska sadeln med. Den nya gjorden med resår spände jag lösare än sist. Har varit rädd att sadeln skall snurra med resårgjord. Sadeln låg still, magen fick plats och alla blev nöjda.


Några stopp på de vanliga ställena blev det, men resten av turen var vi överens och hon var nöjd och lyssnade jättefint.


Mitt i en travsträcka blev det plöstligt stopp.


Ca 20 meter från oss på vägen i skogen stod herr älg/Helge. Honom träffar man på överallt just nu.

     

Här är från igår kväll när han provade våra äpplen.


Vilda var spänd och likaså Helge. De stod en stund och spanade in varandra. Vilda började gå mot honom ganska raskt, men verkade inte alls rädd. Jag fick be om en halt. Ville ju inte provocera honom. Men Helge stod kvar. Bad Vilda gå fram något saktare. Då tog han några kliv in på en sidostig. Vi passerade lugnt och fint och han stod kvar. Puh...


Vi kan sammanfatta det såhär: Vita kor i flock: Livsfarliga, små svarta lamm: dödligt läskiga, brevlådor: kan vara förenade med livsfara likaså vissa vedhögar och grushhögar. Älgar däremot kan man väl leka med?


Ha en trevlig kväll alla!



 
 
Stina

Stina

6 augusti 2013 07:37

*s* jadu, man förstår inte alltid hur deras små hjärnor fungerar =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

6 augusti 2013 13:09

Förmodligen så pratar cell 1 med cell 2 ibland men de behöver nog jobba på kommunikationen;-) Himla skönt att hon inte är rädd för älgar i alla fall. Hade nog varit värre om hon börjat springa:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards