Sparvöga

Direktlänk till inlägg 17 november 2009

Rättvis...

Av Viveca - 17 november 2009 20:08

Trots att jag är sjukskriven känns det som om jag hinner ännu mindre än vanligt. Kanske för att allt tar så mycket längre tid. Att mocka och fixa ordning hästmaten kan gå på en halvtimme om jag har bråttom i vanliga fall. Nu tar det minst en timme. Till detta omvårdnad av liten häst, nästan en timme till. I och för sig en ren uppskattning eftersom jag sällan tittar på klockan när jag är i stallet. Där står tiden stilla. Samvaron med Vilda är ren njutning och resten av världen stannar (tror jag i just det ögonblicket i alla fall).


Att laga mat är ett helt företag. Allt som normalt görs i en handvändning kräver plötsligt total koncentration. Därav lite glesare mellan inläggen här på bloggen. På kvällen är jag så trött att jag kan sitta och somna. Väl i sängen kan jag inte hitta någon bra sovställning så jag vaknar lika trött.


Nog om "stackars mig".

Igår var jag och M och shoppade. Mineraler, nya rid-stall-stövlar, raggsockar och ett första-hjälpenskåp till stallet. Skall fylla på det med lite fler saker, men nu finns det plåster, kompresser, gasbindor, självhäftande elastiska bindor, blodstopppare m.m


Kameran har inte fått följa med till stallet på ett tag, men fotade med mobilen häromdagen:

  

Här åter i hagen efter lite ompyssling


Fick lov att ta lite probolja i manen och på halsen, vilket verkar gjort nytta mot klådan:) Kamma igenom manen är dock inte poppis, men ett steg i taget...


Vilda har återigen kommit på något nytt. Hon brukar vara väldigt duktig på att vända sig när man skall stänga till hagen, men försökte sticka från M när han hade trådhandtagen i ena handen och grimskaftet i det andra, stod sedan som envis lite åsna och vägrade gå mot honom. Vilket gjorde att han släppte trådarna och ett handtag gick sönder. Förmodligen ett resultat av en tillrättavisning efter att hon knuffat honom i ryggen på väg till paddocken tidigare.


Dagen efter ville hon inte få på sig grimman och följa med mig, vilket i stort sett aldrig händer annars. Dagen efter igen gick det bra att gå med och allt var som vanligt tills vi kom in i hagen igen.


Min svaga vänsterhand orkade inte hålla trådarna när hon trilskades, så antingen släppa grimskaftet eller trådarna. Jag släppte grimskaftet "Stå stilla!" Hon stod still när jag stängde till hagen, men vände sedan på en femöring och stack upp i skogen med grimskaftet slängande. Jag höll tummarna att det skulle gå bra och gick efter henne. Hon stannade och jag kunde få av grimman.


Det är väldigt sällan jag höjt rösten mot henne. Det behövs inte. Hon förstår Nej! Bra! Duktig! och en massa andra ord. Att förstärka det positiva och nonchalera det negativa funkar kanonbra. Men knuffande och annat är inte acceptabelt. M gjorde som vi brukar om hon gör sådana saker(vilket var mycket längesedan nu). Han bad henne backa, men vad jag tror blev lite för mycket var att han höjde rösten eftersom det gjorde ont i ryggen och för att han blev arg. Själv var jag inte med utan grejade i stallet när det hände.


Vilda är en envis, men ganska känslig om än orädd individ. Att vara rättvis och behålla tålamodet och sitt lugn är A och O. Visst brister det ibland för oss alla, men eftersom jag gillar att analysera det mesta så gör jag även det nu.


Fortfarande inga uppställda bilder Stina, men här en "nästan uppställd".


  

Första gången med sadel, nyårsafton 2008, somliga firar såhär;)

Ha en trevlig kväll alla!

Jag har inte glömt av er, men pekfingervalsen är inte så effektiv när man skriver.

 
 
ylle

ylle

18 november 2009 06:59

Jag har all förståelse för Din jobbiga situation, det är SVÅRT att göra saker med bara en arm/hand... men det GÅR! Tar dock som Du skriver mycket längre tid.
Sån tur att Du har hästen, att gå och ge god energi med sin häst är så mycket värt, inte minst när man är skadad/har ont i kroppen... Och nej, knuffas får man INTE även om man är häst, så då tycker jag att man gör helt rätt som tar i!

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

18 november 2009 08:19

Shopping är bra terapi .... fortsätt så ;)

Ang uppställda bilder - jag väntar snällt. Ingen panik - nångång sådär när det passar =)

Sadelinvändning på nyårsafton gillar jag oxå - way to go =)

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Viveca

Viveca

18 november 2009 09:52

Tack Ylle och Stina för stöttande ord! Och nej, man får inte knuffas. Hade varit kul att spänna för henne för vagn denna nyårsafton, men det får nog vänta.

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards