Sparvöga

Alla inlägg den 11 november 2009

Av Viveca - 11 november 2009 12:34

Lite uppdatering:


Sårskorpan i manen är nu borta, likaså en hel del man. Vilda kliar sig, kliar sig och kliar sig och har ett tjockt lager lera över sig helst hela tiden. Vadan denna klåda? Kanske blev det värre efter shamponeringen? Kanske är det fodret? Idag blir det helgenomgång antingen hon vill eller inte.


E red på ridskolan igår på Buz. Han är lite grinig i spiltan, så hon fick lite hjälp med hovarna. Tror att han varit gladare om han slapp gå på ridskola. Efter lite kel så blir han jättego och mysig.


De fick rida skänkelvikningar samt öva på att böja och ställa. Ridläraren är toppen på att förklara vad som händer med hästens kropp och hjälpernas inverkan. Önskar att sådana ridlärare funnits när jag själv gick på ridskola. E börjar bli riktigt duktig nu, men är världens suraste att ha att göra med i stallet. Jag lägger mig i för mycket eller så hjälper jag till för litet och tydligen skall jag genom telepati lista ut när jag skall göra vad. Försöker förklara att man för över sin irritation på hästarna och att hon måste vara lugn när hon är med dem, men vad är fakta mot tonårshumör?


Det är för att jag lägger mig i som hon inte vill rida Vilda... Visst har hon rätt till en del, men när det ser ut att inte fungera så måste jag ingripa, speciellt i början när hon drev och bromsade samtidigt. Nu är hon ju duktigare så därför behöver jag ju inte lägga mig i om det inte blir farligt.


Mammor ska inte lära ut saker till tonårsdöttrar helt enkelt. Ska bli skönt när jag vågar släppa henne själv med Vilda som jag gör med hennes storasyster, men då får hon visa att hon klarar det först. Storasyster har ju hållt på med hästar sedan hon var liten, så det känns tryggare. E tror att hon kan allt och vill gärna rida ut på Vilda helt ensam, vilket jag själv inte ens gör ännu.


Längtar till hormonerna lugnat sig något! Eller till alla flyttat hemifrån;)

Ha det så bra alla!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< November 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards