Sparvöga

Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

Följa John...

Av Viveca - 8 maj 2010 15:28

Det är otroligt välstädat och lugnt här nu efter ruschen. Gårdagkvällen tillbringades hos våra trevliga grannar. Efter lite mat, cider, godis och en hel del prat somnade jag som en stock och vaknade utvilad och avslappnad.


Här följer en bildbomb från en dag för ett par veckor sedan när jag och min granne m var och aktiverade den lilla havremoppen.


Först lite följa John i vanlig ordning. Kanske tycker en del att mina metoder är konstiga, men de funkar utrmärkt för att testa och uppnå följsamhet, lydnad och ett avslappnat ekipage. Samarbete är målet:) Stallägaren tyckte vi kunde uppträda på cirkus. Vi brukar börja varje arbetspass såhär och har gjort det från första början. Vilda kan vara lite bångstyrig på väg ned till paddocken, för där finns väldigt mycket gott gräs och hon älskar ju inte arbetet i paddocken precis. Efter lite följa John blir allt så mycket trevligare och roligare för oss båda.


  

Det är allra roligast att leka detta helt löst, men staket saknas. Ett lätt tag i tyglarna som hänger löst funkar bra det med.

  


  

Follow me...

Uppsuttet, här är koncentrationen på vad som händer i hagen...  

  

Prövar lite sidvärtesförflyttningar in från spåret och tillbaka...

  

Belöningstur efter ridbanearbetet. Här behöver man bara be om trav en gång...

  

Snart hemma vid gottespannen:)

 

Även min granne red en stund, men tyvärr tog jag inte några bilder bara en liten film i paddocken. Ville ha händerna fria när de red ut ifall Vilda skulle passa på att testa m som är nybörjarryttare. Tror det är väldigt nyttigt att lite olika personer rider Vilda, men man märker att hon gärna testar alla lite till en början för att se vad det är för någon som sitter däruppe. Hon protesterar dock aldrig och är alltid lika nyfiken och social.


Ha en bra dag alla!

Njuter av lugnet:)

 
 
Bea

Bea

9 maj 2010 00:19

Vsst är det härligt med goda grannar. Vi har också helt underbara sådana...

Jättefina bilder, måste jag säga!

Kram på dig

http://beabloggar

 
Stina

Stina

9 maj 2010 18:29

Följa john ... låter som en grund till frihetsdressyr ?? Kanske nåt för er ?

Jättefina bilder på er båda ! Kul !
Sitter och funderar på hur liten DU måste vara som inte ens ser stor ut på Vilda, var det runt 134 hög hon var ?

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

9 maj 2010 19:10

Tack ska ni ha, får hälsa fotografen detta:)

Stina: Så liten är jag inte ca 1,63 tror jag och Vilda är nog 140, stod still på 138 länge, tror hon var 139 sist jag mätte henne, nog dags igen:)

Frihetsdressyr skulle vara himla kul att försöka sig på, alltså lite mer avancerade rörelser och löslongering har vi testat och måste testa igen nu när jag fattat var jag skall vara placerad;).

Jag har mest provat mig fram efter en hel del sömnlösa nätter och en del läsande i diverse böcker. Vi har nog hittat ett sätt som passar oss bra. Det går dock mycket snabbare att etablera beteenden eller rörelser med hjälp av godis som belöning, men har blivit lite tveksam då hon blivit bufflig när hon fått mat ur handen tidigare. Hon förstår beröm, vila och Varsågod ta en tugga gräs väldigt bra med och vi har ju inte bråttom.

Det började egentligen som ett sätt att få hanteringen att funka och som något vi kunde göra ihop utöver promenader, tömkörning m.m

Har faktiskt inte några bilder på detta sedan tidigare, konstigt. Det hade ju varit jättekul att se den utvecklingen med i efterhand.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

9 maj 2010 21:40

Kul att se att ni är igång igen!
Ja löslongering är jättekul, men det bör ju vara inhägnat då, och vi som varit på kurs hos en mästare i grenen förstod att A och O framförallt var position, kroppsspråk, position!!! Inte så lätt som man tror...

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

10 maj 2010 00:56

Ylle: Nej, det är alltifrån lätt. Börjar mer och me få koll på mina signaler. Lyckades ju i snödrivorna longera några varv i vänster varv, dock med lina, men vilken aha-upplevelse när jag insåg att min placering för första gången var klockren. I höger varv blev det pannkaka, men det är bara på´t igen. Stackars Vilda, som min första häst får hon stå ut med att jag testar mig fram, men hon verkar överleva det mesta med ett leende;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards