Sparvöga

Direktlänk till inlägg 30 juni 2010

Uppdatering...

Av Viveca - 30 juni 2010 21:41

Lite uppdatering om flytt och annat (för den som är intresserad;)):


Vi kommer att flytta Marko dit Vilda är inackorderad nu istället för hit till området eftersom det blir för klent med bete.


På så vis kan vi i lugn och ro gå över hagarna och stängsla utan att stressa ihjäl oss.  En hage är stolpad i alla fall:)


  


Vilda går nu kvar i hagarna vid stallet med en valack som har fång och därför får vara inne nattetid. Det blir smidigast eftersom Vilda också får stå inne när det är knottigt. Dock klarar hon inte att vara ute själv om nätterna eller gillar överhuvudtaget inte att vara ensam, då springer hon runt och gnäggar. Så tilsvidare får hon vara inne alla nätter. De andra hästarna flyttade till sommarhagarna en bit bort i måndags.


  


På fredag hoppas jag att vi kan hämta Marko då kan Vilda och Marko gå ute när det är svalt och knottfritt. Han vill nog inte heller vara ute ensam och det är bra om han går med Vilda och lär känna henne en tid före flytten hem.


Jag vet vad vi kommer få öva på sedan när vi bara har två hästar hemma;)


Lite tråkigt att behöva ha dem inne nu på sommaren, men det blir inte så många timmar. Skall försöka stängsla smart ur eksemsynpunkt hemma sedan så de kan vara ute så mycket som möjligt.


Får höra om Marko stått inne tidigare, kanske har han bara gått på lösdrift?


Detta kommer bli vädigt spännande...

 
 
Ann

Ann

30 juni 2010 22:46

usch för knott! :(

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
Stina

Stina

30 juni 2010 22:59

Kan nog vara smart att flytta M till Vilda till att börja med så får ni kolla läget som du sa på hagar och annat.

Många hästar står inne del av dygnet även under sommaren, med Vildas eksem är det kanske det bästa under perioder även om man kanske känner sig "lite elak".

http://billiejean.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

30 juni 2010 23:08

Ja, knott borde man utrota känns det som;)

Jo, många hästar står inne och det går ingen nöd på våra som har stora fina hagar att röra sig på i motsats till många andra hästar. Vilda verkar dessutom tycka det är riktigt skönt att komma in en stund. Funderar igen på om vi skall skaffa någon lösdrift på gården så småningom, men är osäker på om det kanske blir mycket knott i den till skillnad från stallet. Mycket att tänka på. Vill ha det så naturligt som möjligt egentligen, men med eksemen som när det är illa utvecklas till sår så måste vi använda stallet åtminstone till senhösten/vintern så renoveringen där är prio ett. Förutom att klä utbygget på huset då.

M kommer få att göra när han frisknat till;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

1 juli 2010 22:53

Ingen av mina har eksem eller nåt men är ändå, när det är varmt, inne stor del av dagen.
Kan ta in dem vid 11 på fm och ta ut dem vid 19 tiden på kvällen men de har fortfarande inte någon vidare lust att gå ut... ibland har jag öppnat boxdörrarna för att de själva ska få bestämma om de vill ut men Mellis vill sällan det.
Så jag känner mig mer elak när jag måste ta ut dem tidigare på dagen (när det är varmt, annars är de ute) fast de inte vill ut..! :)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

 
ylle

ylle

2 juli 2010 08:25

stallvistelse i knottider uppskattas nog av hästarna! Lösdriftsstallet kan man få knottfritt med hjälp av köldgardiner i dörröppningarna (se min blogg) -och det användes flitigt av mina hästar. Smart att låta de båda lära känna varandra innan de flyttar till en för dem båda ny miljö........

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

 
Viveca

Viveca

2 juli 2010 23:15

Det är nog skönt för dem som ni säger att komma in, även om det oftast är på kvällen de kommer in. Har man dem hemma kan man ju ta in dem en stund på dagen som du Ann. Det uppskattas alltid att komma in för borstning och svampning nu när det är varmt. Det är ju flest knott i skymning och gryning dock.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards