Sparvöga

Alla inlägg den 26 juli 2010

Av Viveca - 26 juli 2010 21:38

Idag tog jag mig i kragen trots förkylning och flyttstress. Tog Vilda på en liten ridtur. Vi höll oss i paddocken eftersom jag var osäker på hur Marko skulle bete sig. M fick hålla ett öga på honom när jag tog in Vilda i stallet.


Jag hörde hur Marko galopperade av och an och skriade efter Vilda. Vilda tog det med ro och brydde sig inte ens om att svara.


När vi kom ner i paddocken blev han lugn och glad igen.


Vilda var riktigt seg och vid sadlingen trodde jag först att jag skulle vara tvungen att skaffa en längre sadelgjord, men den redan sommartjocka hästen blåste upp sig sisådär fem hål;)


Vi jobbade trots allt på en stund, men blinningarna lät oss inte vara. Det blev nästan, men bara nästan en galopp i vänster varv. Med litet regelbunden träning så ska hon nog förstå fattningarna. Det var väldigt nära idag:) Trodde aldrig det skulle gå i paddocken överhuvudtaget.


Det blev en del stopp då hon skulle klia sig här och där. På det hela taget var hon duktig, men trött och litet ofokuserad.


Efter jag suttit av lyckades jag med konststycket att slå ihjäl en broms i luften med pisken. Härlig känsla! Vilda bryr sig inte om man viftar med spöet, perfekt att fösa bort blinningar och andra kryp från magen och benen med.


När Vilda försvann in i stallet började Marko springa och gnägga igen. När hon väl var åter i hagen så såg han inte henne då hade han lugnat ner sig. Då vet jag att vi vågar oss lite längre bort nästa gång och att han inte springer genom stängslet.


Marko fick svans- och manbehandling, sedan en spann med betfor och linfröolja utanför hagen. M tog hand om hanteringen in och ur hagen, vända stanna etc. De är fina ihop och jag tror nog Marko är hans häst;)


Tyvärr var den nya fina grimman jag köpt på Hööks lite trång över nosryggen, men har var jättefin i den. Som jag velade i affären. Cob eller Full, Cob eller Full. Hans lilla bruna styvmamma får ärva den och stackars matte får shoppa igen;)  


Ha en bra kväll! Imorgon är det en vecka kvar till flytten!!!



Av Viveca - 26 juli 2010 09:29

Det har varit extremt mycket insekter, vilket inte har gått någon häst obemärkt förbi. Den lilla klihästen Vilda har ju blivit av med sina eksem. Då har istället Marko kliat av det mesta av taglet på svansroten och har även kliat upp ett par sår suck. Varje gång man kommer till stallet står han och kliar antingen ändalykt eller manen mot ett träd eller en telefonstolpe. Han har fått samma behandling som Vilda nu. I början använde jag bara probolja, men undrar om det gjorde att han kliade sig ännu mer?


Han har inga eksem, men hade lite skorv i svansroten. I den tjocka manen är det svårt att komma åt att se, speciellt som han gärna kletar in den med kåda;)


Igår smetade jag på Nylanders hästkräm och hoppas att den skall hjälpa lite bättre.


På onsdag kommer veterinären och vaccinerar honom i alla fall. Det skall bli spännande. Vilda får följa med in i stallet och stötta.


Annars börjar han bli lite mer självsäker och tuffare. Men vem som är boss över honom i hagen har han helkoll på.


  

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards