Sparvöga

Direktlänk till inlägg 30 augusti 2012

Eksem...

Av Viveca - 30 augusti 2012 21:24

är ett aber, men jag har nästan glömt hur jobbigt det är med hästarnas eksem.

Drar mig till minnes hur ont Vilda hade av det och hur jag höll på och forskade innan varken jag eller veterinärena fattade vad det var. Hon kliade sig en hel del på sommaren, men det gör väl hästar tänkte jag.

 

Här från sommaren 2009. Hade jag sett detta maniska kliandet nu så hade jag nog dragit öronen åt mig.


Först i september hittade jag en konstig sårskorpa i manen, sedan följde månader av klåda,avkliad man och sårig mankam, skorv i svansroten och klåda där med följt av smärta och allehanda försök till behandlingar. Mycket svårskött i regnet var det då det blev blött och svampigt trots att hon stod inne nattetid och även lite extra ibland för att torka upp.


På våren efter fick hon eksemtäcke, men jag körde enbart med insektsspray resten av sommaren.Jag var inte helt övertygad om att det var knotteksem hon hade.


Så kom Marko i juli och började ganska snart klia sig. Han var helt manisk. Halva manen och allt tagel på svansroten kliades av. Även han kliade upp sår och det var skorvigt.

 

Här från september.


Marko fick låna Vildas täcke men när den första frosten kom tog jag av det, vilket innebar att han fick hemsk klåda och massa eksem. Till och med på magen var det skorpigt och skorvigt.


Jag har testat mig fram och tror jag har hittat rätt.


Vilda har inte haft eksem överhuvudtaget efter den gången. Däremot har hon haft kliande, varma områden samt lite mjäll i pannlugg och i nacken dvs början till eksem. De två sista åren har manen fått växa till sig med.  


Marko får fortfarande eksem i nacken, under pannluggen och på öronen dvs där täcket slutar.


Nu ser han ut såhär:

 


Kommer ihåg hur jobbigt det var när de hade regelrätta eksem. Vilda kunde man inte ens komma när manen på utan att hon blev fullkomligt galen. Inte ens när jag trodde de var utläkta gick det att sadla henne.


Det finns mängder av tips och råd på forum och annat men här kommer mina:

A och O är att förebygga, vilket ju är svårt första gången då det tar ett tag att förstå vad det är.


Förebyggande:

Invärtes

Linfröolja dagligen 15-30 ml, startas så tidigt som möjligt före knottsäsongen. Ge gärna det året runt för bästa skydd. Det finns vetenskapligt dokumenterad effekt.


Utvärtes

Eksemtäcke så fort du ser /känner det första knottet, helst innan. Har man hästen/hästarna hemma är det lättare att upptäcka när det är dags, annars är det lättare att hellre börja tidigt t.ex 1 april. Beror ju på var i landet man bor och lite olika från år till år. Huva med öron är att rekommendera, men det är mycket svårt att hitta bra som sitter kvar. Jag har en i stretchmaterial till Marko. Den funkar när den är nytvättad. De som följer med täckena ramlar bara av.

 


Knotten är ofta fler och ettrigare om det är lite kyligt runt skymningen.


Insektsmedel. Här finns en uppsjö att testa sig igenom. Ultra Shield är hyfsat bra, men jag tycker att effekten blivit sämre de sista åren. Resistens? Emin Optimal provade jag i år. Jättedyrt, kletigt men väldigt effektivt. Dock kort verkningstid.

Tipset är att spraya/svampa på strax innan knotten är som värst på dygnet ofta innan skymningen. Sitter det fullt med knott på täckena så får även de sig en dusch.


Stängsla bort kliställen. Framförallt de som är vassa t.ex avtuggade buskar alt. såga ner dem. Täcket skyddar dock mot viss friktion. Har de väl börjat klia sig är det väldigt svårt att bryta och de slutar inte för att det blir sår eller gör ont.


Jag sätter upp tillfälliga staket runt buskage för jag tycker att de skall ha något att pyssla med vintertid. Även ladugårdsväggen har fått tråd på sig för där är poppis att gnugga av sig svansen.


 


En del hävdar att det är djurplågeri att hindra dem från att klia sig. Jag hävdar att de är mer plågsamt med livslångt eksem. Dessutom kliar de gärna varandra och det är mycket mildare för huden.


Skillingaryds hästsalva runt ögon och skap samt på eksemområden som ej skyddas av täcket är bra. En del hästar får rinniga ögon pga den allergiska reaktionen och tårvätskan irriterar huden runt ögonen. Salvan skyddar mot detta. Fungerar även med vanligt vitt vaselin om hästen är känslig mot salvan. Vaselinet skyddar dock inte mot insekterna.


Med förebyggande åtgärder kommer man riktigt långt.


Inspektion:

Vid den dagliga tillsynen, känn över huden om där finns varma ställen, knottror. Titta på pälsen om den är ruggad. När du tar av täcket kontrollera mankam och svansrot framförallt. Titta i botten på pannluggen. Ser det mjälligt eller skorvigt ut någonstans? Kontrollera status på ev. eksem. Är de torra, fnasiga eller fuktiga och svampiga? Finns det sår?


Behandling:

Behandlingen anpassas efter graden av klåda och eksem. Är det riktigt illa ta kontakt med veterinär. Man kan behöva bryta det hela med kortison utvärtes.


Invärtes

Vid varma hudområden, början till eksem ger jag en kur med bovete och linfröblandning. Kuren ges dagligen under en till två veckor eller tills man ser resultat.

Koka lika mycket linfrö(hela) som bovete(hela skalade) i en kastrull, häll av och skölj. Ge 0,5-1,5 dl av blandningen. Alternativt istället för att koka häll RIKLIGT med hett vatten över fröna och skölj. Både linfrö och bovete innehåller gift som förstörs när det upphettas. Bovetet är inflammationshämmande och linfrön innehåller relativt mycket zink som är hudbefrämjande.


Utvärtes

Även här finns en uppsjö av smörjor och salvor. Det kan vara individuellt vad som fungerar.

Klådstillande: AVS 14 är mjukgörande och klådstillande använd på halvtorra-torra eksem. Silverlotion är bakteriedödande och stillar klådan, används som också på torrare hud. Dessa två upplever jag bäst effekt av.


Övriga ( dessa använder vi inte längre)

T.ex. Probolja Testa på ett litet område då vissa hästar kan reagera på den med mer eksem/klåda. Det gäller även andra produkter med tjära i t.ex Nylanders hästkräm. Den använde jag till Vilda med hyfsat resultat. Blanda i vatten och ev. vitlök som insektsrepeller.


För att få skorv att lossa använder jag Salicylsyrevaselin några dagar. Tvätta ev sedan med rapsolja för att lösa upp, kamma , pilla bort skorven och tvätta bort ev. olja med ljummet vatten. Jag brukar inte hålla på att schamponera och tvätta särskilt mycket trots att det finns rekommendationer om det då jag upplever att eksemen blir värre då.


Viktigt är dock att få bort gammal salva och annat. Fett löser fett så ta bort det med rapsolja. På sommaren är det extra viktigt att inte oljan sitter kvar och kokar i solen!


Vid komplikationer som bakterie eller svamptillväxt i eksemen kontakta veterinär. Hästen brukar då få ont. Det finns även bakteriedödande schampo. Bäst tycker jag Silverlotion funkar.


Vid fuktiga eksem kan man smörja med zinkpasta eller zinksalva.

Dessa är svåra om det är ihållande regn tex på höst/vinter. Se till att hästen får torka upp ordentligt och ev. använd regntäcke med hals. Det är dock viktigt att eksemen får lufttillförsel så att man förhindrar svampangrepp. Man kan torka med hårtork om hästen tillåter.


Vid veckad och mycket torr mankam smörj med Propyless. Att hålla huden mjuk och smidig är A och O.


Till sist. Låt eksemtäcket vara på tills du inte ser ett enda knott. De dör INTE vid första frosten utan blir etter värre först. Det kan dröja till och med oktober.


Förebygger man ordentligt så slipper man mycket jobb med salvor och annat samt mycket obehag för hästen och kan ägna sig åt roligare saker. Vi ägnar ganska lite tid åt att behandla eksem numera, vilket är jätteskönt.


 

Lycka till!


Jag tar gärna emot kommentarer och/eller frågor.







 
 
ubitt

ubitt

1 september 2012 10:20

Viveca, vilken otroligt noggrann genomgång full med bra tips för eksemhästar! Och för att förebygga eksemhästar, många hästar börjar ju med att klia sig, och sen.... kan det bli hur illa som helst!

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

1 september 2012 14:44

Det kan ju bli riktigt illa som sagt. Det är svårt att testa sig fram och man skall helst ge varje åtgärd gott om tid för att erhålla effekt. Men man blir ju frustrerad när man inte vet om det kommer att hjälpa. Hoppas att tipsen hjälper någon annan.

Själv tror jag att vi hittat helt rätt och hoppas att eksemen inte blir orsak till avlivning vilket de kan bli om det vill sig riktigt illa. Nu är hästarna i stort sett besvärsfria.

 
Ingen bild

Viveca

1 september 2012 16:37

Ett tillägg: De klådstillande preparaten används även på hel hud där det kliar. Man ser var pälsen är ruggad.

 
Stina

Stina

1 september 2012 18:36

Tack gode G att jag inte har ngn riktig exsem häst.
Ebba har lite problem med solexsem vid svansroten sommartid men det har jag kommit på hur jag ska förebygga så hon har inte haft några problem alls iår faktiskt =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

2 september 2012 00:22

Ja det är pilligt, men skönt när man får ordning på det. Ett tag trodde jag att det aldrig skulle bli det.

Vet att Vildas mamma är avlivad pga svåra eksem t.ex och så vill vi inte ha det.

Hur förebygger du Ebbas eksem? Nyfiken:)

 
sara

sara

2 september 2012 15:13

*ser skräckslagen ut* Usch så hemskt!! Förstår att du har "varit på" mig och berättat en massa.. Vill vi inte ha alls!!!
Kram

http://livetmednellie.bloggplatsen.se

Viveca

2 september 2012 17:30

Nej det är riktigt jobbigt om det blossar upp ordentligt så håll ögonen på henne, fast det behöver ju inte vara eller bli eksem, men hon verkar ju känslig så håll koll som sagt:)
Kram!

 
Stina

Stina

3 september 2012 19:50

AVS14 är det som funkat för oss =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

3 september 2012 20:22

Toppenkräm :-)Luktar gott med.

 
Kim

Kim

4 september 2012 11:28

Nelly kliar sig :(
Måste ta tag i det.
Toppen att du delar med dej av dina erfarenheter.
Nästa vecka då Bea är tillbaka så får jag mer tid att ta tag i saker.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

4 september 2012 13:11

Alltid svårt att veta vad klådan beror på. Det kan vara alltifrån foder, mask och insekter. När Vilda fick sina eksem tog vi bort allt foder utom hö och betfor. Havre kan göra det värre t.ex Det som blev den största vändningen var att ge linfröolja helt klart. Fodrar man med det så bör man ge extra E-vitamin. Det gör jag på vintern. På betet bör de få i sig vitaminer så de klarar sig.

 
Ingen bild

Åsa

15 mars 2013 15:22

Tack för att du delar med dig av jättebra tips och lång eksem-erfarenhet! Du verkar ta jättebra hand om dina eksemhästar, vilken tur de har som kommit till någon som orkar pyssla om dem ordentligt - det tar ju lite TID... Vi har en islandshäst med SVÅRA eksem, blev riktigt ruggiga förförra året då vi inte fattade att knotten kom tillbaka i november, med bl a stora spricksår var tredje centimeter i mankammen. Såren på skapet är annars svårast under eksemtiden, det går ju inte att ha täcke där och han biter/kliar sig gärna så att det blir sårigt... Det går annars att hålla problemen borta ganska bra: Eksemtäcke självklart från ja, typ nu. Förra året provade vi ett preparat som heter Killitch, köpt från England, och det gav faktiskt bra resultat jämfört med de som provats innan. Har du någon erfarenhet av det? Hälsningar/Åsa

Viveca

15 mars 2013 17:25

Jag hoppas att mina tips skall hjälpa andra även om det verkar som om det till viss del är individuellt vad som fungerar.

Ja, tidskrävande är det speciellt när eksemen fått fäste.

Tycker dock som sagt att jag lägger ganska lite tid på dem nu. Men jämfört med att ha hästar utan eksem så både kostar det mer och krävs mer tid.

Det låter riktigt jobbig med er islänning. Så var det för oss första vintern ponnyn fick det.

Jag har inte prövat Killitch bara läst om det och att det skall fungera bra. Även besnylbensoat vet jag skall vara bra, kanske är det tillsatt i Killitch?

Har inte prövat det heller, men läste att vet. kan skriva ut det. Det jag anser viktigast är att anpassa efter hur eksemen ser ut dvs, om de är torra eller fuktiga.

Skapet är svårt att skydda och nordsvensken fick även krustor på penis.

Jag har haft bra erfarenhet av att smörja med Skillingaryds hästsalva runt skapet som sagt. Den skyddar både mot knotten och andra insekter samt håller huden smidig.

Linfröolja är det som gett bäst förebyggande effekt så om du inte redan ger det så börja snarast. 15-30 ml ger jag, man kan ge mer men det räcker som en underhållsdos, dagligen året om. I början kan de tycka att det smakar konstig/illa, men de vänjer sig. Jag blandar det i betforn och mineralerna.

Lycka till och hoppas att eksemen ger med sig så att ni får en trevlig vår och sommar utan en massa extra jobb och obehag!

 
Ingen bild

Alexandra

4 juni 2013 22:47

Många bra tips.

Viveca

5 juni 2013 11:38

Hoppas att de hjälper fler.

 
Ingen bild

Jutta

12 juni 2013 02:41

Hejsan !
Bra tips om eksem :-)
Använder själv AVS14, bäst resultat med den, provat mycket olika genom åren....
Vill tipsa dig om Boetts eksemhuva, sitter perfekt !
Det medföljer spännen att sy fast på täcket, insidan uppe vid halsen, huvan går in under täcket, sitter fast med två spännen samt en rem upp i nacken.....
Boetts täcken är dessutom mycket bra, slitstarka och suverän passform....men mycket dyra förstås :-)

Viveca

12 juni 2013 15:40

Tack för tipset. De täcken jag gillar bäst är Equi-Theme. De håller väldigt bra. Har även bolstrat med fleece framtill på Vildas täcke då hon får skav samt runt benresåren. Det funkar toppen. Marko har huva med öron. Vilda får inga eksem på huvudet. I år har hon dock fått på magen så det blev magdel på som jag fick sy själv sa att den passar tjockisen.

Tack för kommentaren!

 
Ingen bild

Sylvia

30 maj 2014 17:57

Hej! Alltid intressant att läsa om andras erfarenheter av eksem. Fick en häst förra året som visade sig vara eksemhäst så det var en ny värld att sätta sig in i. Tog en stund innan jag fattade att det var det. Använder Boett täcke+ huvor. Förra året kliade hon mankam, svansrot och flera ställen på benen. I år är det ännu så länge(peppar, peppar....) mankammen och några ställen på benen. Otroligt nog inte svansroten. Hon har fått zink tillskott hela vintern i förebyggande syfte. Också provat alla de sorters salvor. Tror faktiskt Neemkräm samt Silverlotion funkar bäst. Har du testat någon slags kortisonsalva för att stoppa kliandet? Processen i mankammen är tyvärr igång nu.....Undrar verkligen om dom kan bli av med detta nån gång i livet? Testar du fortf det där med linfrön och bovete? MVH Sylvia

Viveca

6 juni 2014 11:48

Hej!
Ledsen för sent svar. Jag är dålig på att använda bloggen för tillfället.

Ja jag ger fortfarande linfrön och Bovete i kurer. Det funkar jättebra. Främst är det nog bovetet som gör nytta.

Nu har båda hästarna haft fång och de har tillgång till sin box vilket gör att de kommer åt att klia sig. Men valacken har som vanligt bara lite eksem i nacken. Stoet har mest fått lite utslag/bett i ljumskarna. Att ta bort kliställen är annars väldigt effektivt. Det stoppar den onda cirkeln av klåda och kliande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards