Sparvöga

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2012

Nu var det ett tag sedan igen...

Av Viveca - 11 oktober 2012 12:17

Mycket tankar har jag haft kring hundarna som sköts ihjäl av polisen.


Fruktansvärt onödigt och fegt. Jag kan förstå att polisen saknar kunskap, men då får de väl tillkalla någon som har den. Fast egentligen tycker jag ju att i ett land med 800 000 hundar så borde ju polisen ha utbildning och kunskap om både hundar och andra djur. För när det sker olyckor med djur inblandade eller när djur är på rymmen så är det polisen allmänheten vänder sig till. Jag anser också att man borde försvåra det för polisen att använda vapen. Att hundägaren inte blev träffad när polisen sköt vilt och över tjugo skott var bara tur.


Polisen i Oslo har sina tjänstevapen inlåsta i ett skåp i bilen och bara en av polismännen/kvinnorna har nyckel. De måste alltså fatta ett gemensamt beslut om att öppna skåpet. Det föhindrar ju att de handlar i panik.


Det finns ju mängder att läsa om denna tragiska händelse t. ex. här på Hundkillens blogg.


Min egen lilla hund är just nu i trotsåldern och har så varit en månad ca. På kvällarna är hon värst då hon är övertrött och gör allt för att få negativ uppmärksamhet. Hon biter i sofforna, jagar katterna, vaktar kattluckan. Hoppar och nafsar på mig särskilt, juckar m.m puh! Måtte det gå över snart...


 


På agilityn går det framåt, men det är på kvällstid då hon är som värst med trotset så det blir lite konflikter mellan varven. Hon börjar dock få upp farten och fatta själv att hon skall sicksacka mellan slalompinnarna, så nu gäller det att matte slutar peka och visa så mycket. Det är svårt. Hopphindren går av bara farten. Hon har ju hoppat allt sedan valpben. Svåraste har vi det med kontaktfälten. Men övning ger färdighet. Nu övar vi i trappan inne. Då hon blir frustrerad på den lilla rampen under äppleträdet. Hon fattar inte vad matte vill alltid då jag har lyckats klicka fel ett antal gånger.


I tisdags på agilityn lyckades jag få kopplet runt mitt vänstra lillfinger och efter min nervskada har jag fortfarande nedsatt känsel och kände inte detta förrän Dorsis mitt i hopphindren plötsligt ryckte efter en annan hund. PANG! Jag fattade först inte att det var i mitt finger det smällde till men ajaj.


Igår var planen att komma ut med båda hästarna i det strålande höstvädret (mitt favoritväder). Men jag begav mig till vårdcentralen först med mitt svullna finger. Sedan gick hela dagen åt till att vänta på röntgen och ortopeden på sjukhuset. Det var bara en spricka och jag slapp gips som tur var, men ortopeden sade att jag skulle vara försiktig. Ett ryckande till så är fingret helt av. Det var samma ortoped som tog emot mig efter jag ramlat av Marko. En hästtjej hon med så hon visste väl att det var på plats med en varning.


   

Det är redan hästhår i kardborren...


Det var frustrerande att sitta pall på akuten i flera timmar, men jag fick tag i ett av barnen som gick ut med Doris. När M kom hem så hade Doris dock tuggat ett stort hål i vår bäddmadrass. Tur att det inte var en riktig tempur utan Ikeas variant. Hon gillar inte att vara ensam hemma och är lite bortskämd på den fronten.


Idag är det också strålande väder och jag VILL rida, men kanske skall jag hålla mig till imorgon. Efter ca tre dygn börjar ben-nybildningen så då är det mindre risk att dra sönder fingret. Marko är den som står på tur för träning men han får semester denna vecka. Vilda litar jag bättre på. Får ju tänka på att om jag skadar mig mer så kan jag inte göra något alls...


   


Istället skall jag skicka in en höanalys. Jag gjorde en analys på mögel då jag tyckte att höet dammade, men det skall vara ok enligt analysen. För säkerhets skull så blöter jag det dock så länge det funkar dvs innan det blir isbildning. Hoppas att det är första balen som är mest dammig. Vilda är ju lite känslig sedan innan.


Jag skall även fixa lite krokar till höpåsarna då jag återigen packar dem på loftet nu när vi har torrt hö. Har väl inte brist på saker att göra direkt, men åh, vad jag vill rida. (antagligen för att jag inte bör göra det;)) Men vi får se vad som händer innan dagen är slut.

 



Nu är det lite kallare och jag inser att jag har dåligt med vinterkläder både till stallsysslor/ridning och privat. Har inte lust att åka och shoppa även fast Hööks äntligen fått in set med jacka och termobyxor. Jag använder min dotters avlagda set som nu är sönderslitet efter alla år. Jag tycker det är skönare och bättre med tvådelat än overaller. Har dock fått tag i knappt begagnade Graninge-ridstövlar för ett bra pris.


Hur har ni det med vinter-outftiten?

Ha en bra dag alla!



 
 
ylle

ylle

12 oktober 2012 19:08

Bushundsåldern, tydligen! Aj aj aj. Akta fingrarna, du behöver nog inte fler skador nu! Så att avstå ridning på Marko ett tag verkar klokt!

Den tråkiga historien med poliserna som Vilda Västern-sköt killens hundar är ju ren skandal! Både att de sköt hundarna som bara verkade livrädda (och inte ens var lösa) och att de riskerade killens liv...

http://alpackaprinsarnasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

13 oktober 2012 01:20

Marko rider jag inte alls ännu, men inte ens tömkörning vågar jag mig på med fingret. Men lite omvårdnad och gos kan jag bjuda på.

Bushund, ja det kan man lugnt säga.

Fruktansvärt att det kan gå till så. Undrar hur mycket som händer när ingen filmar? Rädda poliser nej det är inte ok.

 
sara

sara

12 oktober 2012 19:56

Jag ska inte gå in på mina åsikter om dessa fega kräk till poliser!! Så tragiskt och jag lider med hundägaren!! Kram

http://sarastankar.bloggplatsen.se

Viveca

13 oktober 2012 01:17

Tragiskt och ofattbart att det skall gå att dra vapen så lätt bara för att man är rädd. Poliser bör vara mer trygga i sig själva. Vi kan ju inte ha höjdrädda brandmän t.ex inte är det då ok att poliser får panik när de inte ens är hotade??

 
Kicki

Kicki

13 oktober 2012 21:03

ajaj, stackars fingret, var rädd om det =)

vinteroutfit? hmmmm jag tycker de flesta av mina outfits är rätt utgågna haha avskyr att köpa kläder....

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

14 oktober 2012 06:18

Jadå, gör så gott jag kan, men fingrar har en förmåga att vara inblandade i allt;)

Gillar inte heller att köpa kläder. Eller det blir helt enkelt väldigt sällan av. Allt som börjar gå i bitar hamnar som stallkläder. Men thermoridkläder måste införskaffas för nu är dragkedjan på jackan helt trasig och mina vanliga vinterstövlar är kaputt. Kan ju inte gå i converse hela vintern;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards