Sparvöga

Alla inlägg den 28 mars 2008

Av Viveca - 28 mars 2008 04:44

Världens lugnaste och trevligaste häst leddes ut ur hagen. Efter borstning och påselning av tomkörningsgjorden gick vi ut på promenad. Min sambo hade morötter i fickan. Felet vi gjorde var att ge Vilda av dessa, sedan var hon som förbytt. Hon försökte springa före mig, knuffa undan mig, bocka etc. Det gick lite bättre i skogen då stigen var för smal för att hon skulle kunna springa förbi mig. Hon lyssnade ibland, men alldeles för sällan idag. Hon trodde nog att hon fick belöning när hon först var motsträvig och sedan lugnade sig en stund.

Det blev en svettig promenad idag för mig. Det var en riktig maktkamp. När hon lugnat sig i hagen en stund gick jag ut och borstade igen med svettskrapan. Då var hon kolugn. Jag lyfte hovarna då började snart maktkampen igen hon försökte vända baken mot mig och bet mig i låret. Ibland känns det hopplöst med en unghäst, men nu har jag fördjupat mig lite i NH- metoden så imorgon börjar vi på ny kula igen. Inga belöningar i form av mat på ett tag alltså. Det har jag prövat förut och det brukar funka bra. Ibland är det svårt att veta vad som ger vad bara. Inte för mycket kel heller och bara på mitt initiativ. Ledarskapet ska vara mitt och så tydligt att hon inte ska försöka ta över det igen.


Det är sådana här dagar som jag måste komma ihåg alla framsteg vi gjort. Att hon beter sig så här, från att från början varit en ganska beskedlig liten häst är inte så konstigt: Hon är inte 2 år ännu och hon har börjat brunsta. Hon är lägst i rang av hästarna hon går med så någon måste hon ju försöka med. Det är dessutom vår och alla hästar var lite vårpigga idag. 


Jag vet att dock det är jag själv som brister i kroppsspråk och beteende, men exakt vad jag gör fel är svårare att reda ut, då jag inte är en häst. Men jag får väl försöka tänka som en: (MAT, MAT, MAT, bitas tillbaka, knuffas;) )

På fredag kommer hovslagaren och då hoppads jag att hon uppför sig! Vi får träna hovlyft hela veckan!

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards