Sparvöga

Direktlänk till inlägg 22 oktober 2010

Fredag...

Av Viveca - 22 oktober 2010 08:47

God morgon!

Gårdagens lista blev lite reviderad. Efter höpackning tog jag tag i att göra rent det gamla foderbordet för att kunna slänga ned hö där istället för i maskinhallen. Mekarna blir nog glada att slippa allt hö på och i bilar m.m.;) Jag slipper dessutom att klättra på den vingliga höga stegen där och kan istället klättra direkt upp från stallet.


Detta tog dock längre tid än beräknat så tömkörningen fick stryka på foten.


Det var skönt att komma iväg till badhuset. Tycker det är skönt att simma en stund och sedan sitta och titta på folk, himla spännande.


Något som slår mig är att det blir allt vanligare med påklädda föräldrar i simhallarna. Varför badar de inte med sina barn? Nej, tycker de är ena tråkmånsar.


E och hennes kompis skötte sig själva, men så är de 13 år också. Tycker ändå att det är något man gör tillsammans och älskade att åka och bada med barnen när de var små. Kanske är jag gnällig, men skillnaden mot för några år sedan har slagit mig flera gånger. Har det blivit farligt att blöta ner sig?


Har nog skrivit lite om mina inspirationskällor när det gäller hästträning förut, men för att få lite inspiration och nytändning så kollade jag in lite klipp från Youtube. Klaus Ferdinand Hempfling var min första inspirationskälla med sin bok Dancing with horses, när jag skaffade Vilda. Hade då svårt att tillämpa hans metoder (tänkte nog för mycket) och nu blandar jag och ger. Tänker inte längre så mycket på hur jag gör, men märker i efterhand att jag blivit bra mycket tydligare i mitt kroppspråk och att det faktiskt funkar:) T.ex En stadig blick och eventuellt ett steg mot Vilda när hon försöker sno Markos foderspann, så vänder hon och låtsas som att hon skulle ju bara till den där höhögen därborta;)


Här ett videoklipp där han jobbar med en skygg Arab:




Noterar också att han börjat använda godis som belöning (något som jag tror att han var anti mot tidigare) Skönt att se att folk kan ändra uppfattning och att inget är skrivet i sten:)


Kanske något att pröva med Marko. För han är bra fjantig för småsaker ibland;)

Ha en bra dag alla!

 
 
Stina

Stina

22 oktober 2010 14:57

Tja, de få ggr jag åker just till badhuset så har mina barn en påklädd förälder.
Jag tycker det är äckligt att bada där i detta vatten !
Sommaren däremot ute i havet så badar jag med dom =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

22 oktober 2010 15:10

Ok, kanske är jag lite gnällig Stina, men antalet föräldrar som tycker det är äckligt måste ha ökat;) Eller så är de mer välinformerade om vad som finns i vattnet;) Jag hoppas att alla påklädda gör som du badar i havet:)

 
Stina

Stina

22 oktober 2010 19:26

Tja, man har väl gått på hygienutbildning i jobbet ... bacillskräcken steg till enorma proportioner efter det ... =)

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

22 oktober 2010 22:36

Oops, jag missade nog, eller förtränger nog hygienkursen ibland;)

 
Ann

Ann

22 oktober 2010 21:38

Jag badar med mina barn, fast jag avskyr det...
eller jag avskyr väl egentligen inte att bada, bara att exponera mig som barbamamma där... ;)

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

22 oktober 2010 22:35

Där tror jag vi har ytterligare en orsak till de påklädda föräldrarna. Utseendefixeringen i samhället/media gör nog att många känner sig obekväma i badkläder. Själv tycker jag det är väldigt intressant att just se blandningen av, åldrar, stilar och kroppar. Alla är vackra på sitt sätt. De som inte badar har väl alla sina skäl, men jag slogs bara av att de blivit allt fler och jag gillar att bada även om jag inte har roligt riktigt lika länge som barnen;)

 
ylle

ylle

23 oktober 2010 08:59

Har inga barn att bada med och har också slutat bada i badhus för jag fick alltid infektioner när jag gjorde det... bläääh.. kan nog bero på alla bakterier och t ex att folk KISSAR i vattnet och annat..

http://ponnyflickornasblogg.bloggplatsen.se

Viveca

23 oktober 2010 13:55

Ok, nu har jag ännu fler argument mot att bada på badhus;) Det kanske slutar med att jag blir påklädd jag med;)Har dock inte råkat ut för infektioner tack o lov, men vet faktiskt flera som har det.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards