Sparvöga

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

En stressad och orolig matte...

Av Viveca - 12 september 2011 09:03

Marko har knaprat frenetiskt på boxen trots antibit och tjära på träet. I torsdags kväll hade han synbara problem att tugga morotsbitarna på ena sidan käken. Men han spottade ut dem och åt sedan upp dem. Han verkar inte öm eller hängig, men det är något som inte stämmer.


På fredagen hjälpte P hovslagaren mig att få tag i tungan och titta i munnen. På höger sida i överkäken satt allt lite foderrester, dock svårt att se ordentligt, men något är galet.


Vildas fetma kom upp till diskussion också och P kände puls på hö fram, attans!

Jag hade på onsdagen stängslat bort ett misstänkt gammalt lik (gunnebostängsel) som ligger nedgrävt i en av hagarna. Sedan släppte jag hästarna där.

Marko blev förvirrad, öppningen hade bytt plats.


Vilda räknade1+1=2, Marko fattar inte matematik eller logik;)

1+1=3, nej! =4, nej! 2 JAA!, äntligen...

 

Ni ser själva hur "farligt" grönt och spätt gräset är. Det har regnat mängder och sedan varit sol på det...


Efter att hovslagaren varit här stängde jag till denna hage. Egentligen skulle hon väl varit helt gräsfri, men det är svårt när de bara är två. Jag tänkte att jag skulle ha lite is i magen. Vi tog Vilda och Marko på en ridtur/promenad. Så länge hon inte verkar ha ont så gör motionen bara gott.




Min lilla hjärna gick på högvarv gällande "bantningsfodret" från Hippolyt: Glucogard. Fick tag i försäljaren som passade på att sälja på oss Irish Mash också, vilket skall vara bra vid foderbyten. Det innehåller bl.a öljäst, linfröolja och sockerbetsfibrer (samt en massa annat), och där, precis där borde jag dragit öronen åt mig. En stressad kund tackade ja till detta samt köpte även Hestamix musli mot eksem till Marko. Fick anvsningar om fodringen. Klockan hade blivit mycket och därmed fanns ingen tid till att mäta och väga foder innan jobbdags så de fick sitt gamla vanliga: Betfor, bakjäst och linfröolja...

 

Pulsen var borta på lördagen och jag misstänkte att en liten hålvägg i höger hov kanske trots allt var orsaken. Därför öppnade jag till hagen tre timmar på eftermiddagen. Vilket resulterade i puls i båda frambenen!


På kvällen blev allt foder uppmätt enligt konstens alla regler. Går ut till hästarna med spännerna. Glufs, Marko gillade det! Vilda luktade frenetiskt i spannen och välte sedan ut den demonstrativt. Typiskt. Det var naturligtvis öljästen hon inte gillade. Det var bara att göra om och göra rätt. Lite misstänksam mot Glucogarden var hon, men hon åt. Hesta mixen som försäljaren tyckte att hon också kunde få brydde jag mig inte om då det är spannmål i den, inte så smart till en tjockis.


Pulsen lade sig och på söndag morgon var hon varm om hovarna men ingen puls.


På eftermiddagen var hovarna svala igen. Vi gav oss ut på drygt en timmes ridtur. Hon skrittade och travade utan problem. Försökte välja så mjukt underlag som möjligt under turen. Väl hemma hade hon lite puls igen och jag kylde benen och hovarna som efter någon timme var pulsfria.


Kvällen och en bit in på natten har jag oroat mig och varit ute hos hästarna som mest verkar vilja stå i boxen. Visst är det lite tråkigt bete i hagen där de går, men de måste ju äta. Markos mage lät som någon slags fabrik (lite väl mycket tarmljud) och jag blev orolig att han skulle få kolik av det nya fodret, som jag dock smyger in. Gav dem lite hösilage och lite halm att tugga på. Marko fick även lite betfor och bakjäst som han är van vid. Vilda fick bovete i kvällsmaten, vilket jag slutade med när deras klåda lättade, men vilket de fått hela sommaren. Tänkte att det skulle göra nytta mot ev. inflammation i hovarna.


Planen för dagen är att hålla koll på Vildas hovar och om hon får puls igen får jag stänga in henne i området vid uteboxen där det är grusat. Marko kommer bli orolig och ledsen, men vad göra?


Nu ska jag skicka in en analys på hösilaget, eftersom betessäsongen verkar ta slut lite tidigare än jag tänkt mig. Har ringt veterinären hela telefontiden ut men inte kommit fram. Får prova imorgon igen.


Ursäkta ett långt och rörigt inlägg, men behövde skriva av mig och det är bra att kunna gå tillbaka för min egen del.


Vad gäller hovmåtten så kommer Vilda inte kunna ha Easy boots. Hon hade bredare än långa hovar 12cm breda och 11,4 långa fram, bak 12 breda och 11 långa. Hm, kanske funkar det med Simple boots?


Nu kaffe och ut och känna på pulsen igen.

Ha det bra alla!

 
 
Kim

Kim

12 september 2011 21:20

Oroligt sånt där!
Men va bra att ni upptäckte det så tidigt;, uppmärksamt.
Hoppas nu hon har svala fina hovar.

kram

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

13 september 2011 08:50

Vilda mår fint. De kan ju ha lite puls vid sockerchocker i betet, men nu vågar jag inte chansa. Lite tråkigt i den lilla hagen för dem men men.

 
Kicki

Kicki

12 september 2011 22:31

hoppas du hittar rätt i foderdjungeln sen iaf!
Det ska bli spännande att få höra hur du tycker hestamixen och det nya glucogard fungerar!

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

13 september 2011 08:48

Det är snurrigt för en förvirrad själ som jag. Nu är analysen skickad i alla fall och Glucogarden går nästan ned. Matvraket lämnar lite i spannen. Det var öljäst i den med men en massa annat förtäcker nog smaken/lukten lite. Det var även bovete i så jag har nog inte varit helt ute och cyklat med mina hemmablandingar;)

 
Ann

Ann

14 september 2011 15:04

Hoppas du får rätsida på foderdjungeln... den är inte lätt... och att det verkligen inte blir värre i hovarna!
Bovete, är det bra för klihästar?

kram kram på dig!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

14 september 2011 15:44

Det löser sig fast ibland blir jag lite för impulsiv och får lite bråttom. Som t.e.x att jag tycker lite synd om hästarna nu när de går i den magrare hagen, speciellt när Marko gnäggar efter mig...Det gäller att inte falla för frestelsen att mata på med en massa annat.

Bovete är en ört. Den används mycket i GI- mat, bröd och gröt t.ex Den har antiinflammatoriska egenskaper. En del ger den som en kur när hästarna utvecklat eksem. Jag har gett dem det från maj till augusti. Det finns ett ämne innanför skalet som är giftigt i större mängder (oftast när djuren själva äter vilda örter) Därför skall man ge skalade frön samt skölja dem i hett/ljummet vatten innan för att få bort ämnet. Vissa är dock dåligt skalade därför har jag valt att ge dem krossat bovete som jag häller hett vatten över och silar. Det blir som en gröt och verkar smaka mumsigt. Jag tror att det gjort nytta. Marko har haft mycket mindre eksem i år och de har läkt snabbt. Vilda har inte haft några eksem bara lite klåda emellanåt. Kombinationen, bakjäst, linfröolja och bovete tror jag på. Samtidigt som man täcker dem och använder insektsmedel när det behövs. Marko har haft täcke från April och kommer ha det tills det blir ordentligt kallt och knotten försvinner. När det blåst och regnat för mycket får han gå utan och torka upp, men knotten är jäkligt snabba på att dyka upp igen...Ursäkta utläggningen;)Kram!

 
Viveca

Viveca

14 september 2011 15:49

Det giftiga ämnet är fototoxiskt. Dvs när huden speciellt på ljusa hästar eller pigmentlösa fläckar kommer i kontakt med solen kan en reaktion uppstå. Men så länge man sköljer så är det ingen fara. I linfrön finns ju cyanid som därför också måste sköljas i varmt vatten.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Ann

Ann

14 september 2011 21:47

Du får hemskt gärna tala om hur mycket du ger och hur, kanske är det något för mina klihästar?
Några idiotiska frågor...
Bovete, köper man det på granngården? Det kan väl inte göra något om man ger det till någon som inte har kli?

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

15 september 2011 00:25

Jag ger en halv dl av gröten som blir, ökar upp till en hel dl till Marko när han har mer symtom (eksem). Jag köper det i mataffären. Men det finns nog att beställa större förpackningar på nätet via olika örtleverantörer. Står på hyllan bland hälsokosten, där linser, linfrö och annat står. Ger även linfröolja som sagt 15 ml till Vilda (har minskat pga fetman;) Annars 25 ml till henne och ca 50 ml till Marko. Tror inte det är farligt på något sätt om man bara sköljer det ordentligt enl anvisningarna på paketet:) Hur mycket energi, protein och mineraler bovetet innehåller kommer jag inte ihåg men har googlat det:) Är på jobbet nu, men har skrivit upp det någonstans. Då jag givit det på sommaren så är det ju ingen idé att räkna så noga. Om man ger Linfröolja eller oljefoder ökar dock behovet av E-vitamin. Vissa linfröoljor innehåller redan E-vitamin då det förhindrar oljan att härskna. Olja kan man ge som kraftfoder till hästar med fång/fetma tendenser istället för annat kraftfoder när de har extra energibehov. De har lättare att göra av med den energin enl. viss forskning.

Kliar de sig allihop?
Kram!

 
Ann

Ann

15 september 2011 07:06

Ja bägge tanterna började klia sig när vi flyttade hit... :( men Mellis "bara" i svansen och Hilma hela hon.
Det hjälpte väldigt bra att ta in dem på em och kvällen samt att klippa Hilma, då blev de näst intill klifria.
Hade även på nylandershäst kräm (kan det heta så?) när det var som värst och det funkade bra. Men tänkte ändå att man kanske kunde hjälpa dem ännu mer om det är möjligt.

Tack för svaren, ska nog prova nästa sommar!

kram!

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

15 september 2011 15:06

Ok,det är ju bara att prova. Men tycker att du skall testa att ge dem linfröolja. Jag märkte stor skillnad på Vilda framförallt. Det får de året om och de blir så fina i pälsen av det. Inga mjäll eller skorv och helt blanka. Det är bra för magarna med. Har de inga regelrätta eksem så kanske det hjälper enbart med linfröoljan:)Bara en tanke:) Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards