Sparvöga

Direktlänk till inlägg 29 september 2011

Bra idéer...

Av Viveca - 29 september 2011 20:43

...som underlättar livet som hästägare är toppen.


Ni minns väl "Värmebaljan"

  Den enda modifieringen som skall till är annan tätning, då fogen lossat och baljorna delat sig. Det skall ordnas innan frosten. För er som vill tillverka en egen finns beskrivning på bloggen. För er andra som vill köpa en så har Börjes i Tingsryd börjat sälja nästan exakt likadana. (tyvärr gick det inte att länka till baljan. Sök på Värmebalja)


En annan idé som jag just nu provar är att vacuumförpacka hösilage i vacuumpåsar som man använder att packa in t.ex kläder och sängkläder i.


Även om vi denna gång fått tag i 50 kilos balar så blir det mycket spill när hästarna bara stödfodras och knappt det. Det hinner ju bli dåligt snabbt.


Jag hoppas att det funkar:

    Ca 40 kilo hösilage. Tar nästan ingen plats alls.

Ha det bra alla!

 
 
Gitte

Gitte

1 oktober 2011 10:11

Vilka supertips. Tack. Ser med spänning fram emot att följa ditt vaccumförpackade hö. :)

http://www.nissebus.bloggagratis.se

Viveca

1 oktober 2011 23:53

Baljan är toppen. Vacuumpåsarna är än så länge ett försök så "forskningsreslutaten" presnteras när det gått några dagar till:)Tror att det skulle kunna hjälpa många som inte har jättemånga hästar. Men det är säkert en del jobb att packa in 500 kilo i påsar fast packar man en dygnsgiva i varje så har man ju redan vägt och packat för ett bra tag:)

 
Kicki

Kicki

2 oktober 2011 16:23

mycket fiffigt!! hoppas det funkar med vaacuumpackningen!

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

2 oktober 2011 21:06

Fyra dagar har nu gått. Öppnade en påse idag och packade för tre dagar. Det luktade som nyöppnat. Återförslöt den igen. Verkar lovande:)Får göra en riktig utvärdering när jag öppnar sista påsen som då har legat ganska länge.

 
Stina

Stina

2 oktober 2011 21:09

Även jag ser fram emot dina rapporter om vacumpåsarna nbär du testat ordentligt=))

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

3 oktober 2011 10:27

Rapporter kommer efter hand:) Verkar lovande. Kanske skulle jag låta en påse ligga riktigt länge för att se hur länge det funkar. Tyckte att det jag öppnade igår verkade lite torrare än innan. Kanske drog jag ut lite fukt med dammsugaren?

 
Ann

Ann

8 oktober 2011 22:14

Här är en till som väntar med spänning på hur vacumpåsarna funkar!
Även värmebaljan ska jag ta tag i, men jag har inte bestämt mig för om det blir en hemmagjord eller en köpt, vi får se när alla veterinärräkningar har kommit..!

kram

http://annrosdahl.bloggplatsen.se

Viveca

9 oktober 2011 11:52

Öppnade påse nr 2 igår då det hade gått 10 dagar sedan jag packade in hösilaget. Luktade nyöppnat:)

Att göra den själv gick på dryga tusenlappen. Tycker att de verkar prisvärda på Börjes.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards