Sparvöga

Alla inlägg den 29 juli 2011

Av Viveca - 29 juli 2011 13:41

Ett litet inlägg medan mitt lilla projekt torkar (igen)

    

Fick ett förmånligt pris på felbruten färg (den lila) i färgaffären.

 

Efter genomgång av färgslattar hemma begav jag mig dit för att försöka hitta billig färg. Den vita var det normalpris på och torktid en timme. Den lila var det 8 timmars torktid på. Naturligtvis målade jag försent och sedan kom regnet. Mycket spolades bort och smetade ut sig på det vita. Men nu håller jag tummarna att jag har bättre tur.


Vilda: var helt unerdbar i onsdags när vi med en av våra hästburna grannar och hans häst begav oss ut på tur. En enda gång visade hon åsnetendenser på hela den ganska långa turen. Öronen pekade framåt samt vinklades ideligen lyhört mot mig, och hon kunde gå framför, bakom och bredvid den andra hästen bekymmersfritt. Vi galopperade första gången på länge. Det var uppför en ganska brant backe. Då blev hon lite andfådd, men hämtade sig snabbt. Hon gjorde sina gurglande läten för att tala om att hon ville trava, och när M (alla namn börjar visst på M) frågade om vi skulle trava så tog hon det som ett kommando i vanlig ordning, fy mig att jag lärt henne lyssna på ord som en annan ridskolehäst;) Tycker det är ganska sött att hon med sitt gurglande försöker "prata" med mig.


Turen gick både på kända och okända vägar, skogspartier, över ängar och gärdsgårdar i en slående vacker natur. Tyvärr inga bilder... Över en gärdsgård tog hon ett skutt istället för att kliva över, tyvärr var jag inte beredd så eftergiften var inte särskilt befintlig. Hoppa från stillastående minsann lilla damen;)

I den s.k mördarbacken visade hon sig trött, men hon segade sig upp trots en hel del mjölksyra, tänkte ett tag hoppat av, men hon fixade det med.


 

arkivbild


Det finns hopp... Är åsneperioden slut nu tro? Hade det med ridningen med sporrar att göra sist på ridbanan eller bara ett snäpp på mognadsskalan? Ingen aning, men ingen är nöjdare än jag. Glad häst/Glad matte.


Marko: verkade ha problem med munnen sent igår kväll. Han grejade med tungan och munnen, slickade frenetiskt på saltstenen, försökte tugga grova saker, grenar mm. Jag fick inte röra honom på högersidan käken. Då gick han iväg märkbart irriterad med huvudnickningar. Usch jag blev lite orolig, men resonerade som så att det kan vara något som fastnat och han kunde äta och svälja. Avvaktade till tidigt i morse och tog in honom. Tränsade honom för att lättare kunna öppna munnen. Skall banne mig köpa en munkil, vilket jag aldrig får tummen ur att göra. Fick så in mina fingrar för att känna. Ev kändes en vass kant i hö överkäke, men när jag skulle känna igen fick jag pekfingret i kläm, typiskt mig. Han verkar dock lugnare och tuggar normalt idag så jag avvaktar. Kanske bokar jag tid med veterinären för något tidigare vaccinationer än planerat så kan hon kolla munnen samtidigt. Annars är han faktiskt lite fjantig. Han hoppar ut ur hagen av rädsla för trådarna, vilket gör det hela problematiskt när man bara skall ta ut honom. In är ännu värre för Vilda utbrytarprinsessan står bara och väntar på rätt tillfälle att sticka ut. När man håller trådarna/handtagen för att mota henne då vågar inte Marko gå in utan står som en åsna. Så att ta in honom i hagen utan hjälp är en ren chansning just nu. Han har fått en redig stöt i baken, men det var längesedan och han har varit lugnare efter det. Nu har han fått för sig att öppningarna i sommarhagen är livsfarliga, suck!


Barnen: har lyst med sin frånvaro mest hela sommaren. Vilket gör mig rastlös även om det är skönt att rå sig själv. Nu saknar jag dem väldigt mycket. Inser också att det kommer bli tomt när E flyttar..


Här min äldsta dotter som nu är 18 år:

  Svampkorgar kan man ha till mycket...

Ha en bra dag alla, nu skall jag titta till bommarna och hästarna.

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Juli 2011 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards