Sparvöga

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2012

Bomlöst och bettlöst...

Av Viveca - 14 augusti 2012 22:27

blev det idag. Först en tur i skogen. Vi hade sällskap med grannen A och hennes fina häst Sessan. Tempot var makligt till en början men Vilda var snabb med att ta en galopp när vi skulle trava ikapp.

Det är inte ofta så det "skyller" jag på sadeln.

Jag har inte ridit i den på väldigt länge främst pga att man inte får sitta upp med hjälp av stigbygeln och ibland sitter jag av när Vilda strejkar. Sedan har jag haft dålig balans när vi galopperar i den men inte idag så den skall användas oftare.

Det blev flera galopper och jag märkte skillnaden på hur mycket bättre hon känner hjälperna.

Sedan fortsatte vi på banan, men hu så tråkigt tyckte Vilda.

Vi bytte hästar, vilket kändes jättekonstigt men roligt. Sessan är jättekänslig och lätt att flytta dit man vill. Jag kände mig som en riktig nybörjare och försökte lära mig hålla westerntyglarna rätt. Jag nöjde mig med att skritta.

A fick kämpa med den lilla åsnan en stund. Nyttigt att pröva andra hästar ibland. Man känner direkt när man gör fel på en mindre motsträvig dam än min.

Vi bytte tillbaka och jag kämpade en stund till med den sommartrötta ponnyn. Roligt var det i alla fall med sällskap.

När jag skulle sitta av hade jag spaghettiben. Det var längesedan. Som sagt. Det blir till att använda den sadeln mer flitigt.

Att rida bettlöst var också längesedan. Tycker att det funkar precis lika bra som med bett.

Marko kör jag bara bettlöst på numer.

Ha det bra alla!

 
 
Kim

Kim

15 augusti 2012 18:05

Roligt att få se filmen med er i förra inlägget.
Bra att ha sånt material för att kunna jämföra med.

Och Nordsvenskar kan!

Mysigt att få sällskap på ridturen, och att få prova andra hästar.
Hur har det gått med medryttare föresten?

Jag tycker också att bettlöst går lika bra, egentligen bättre för hästarna kämpar inte emot och är mer lyhörda.

Bra att din sits/balans blivit bättre.

Haregåttdumä :)

http://varmt.bloggplatsen.se

Viveca

16 augusti 2012 00:35

Ja det är ganska roligt:)
Hade väldigt famåtlutad sits och ju mer jag ville framåt, desto mer lutade jag mig framåt.

Stolsits hade jag med i början. Det är ju några år sedan och jag hade inte ridit regelbundet på många år när jag började rida in Vilda, men det hade varit intressant och se förändringen själv. Får be Mats filma.

Det skall bli nyttigt att höra vad tränaren säger om hon nu kan klämma in oss i sin kalender. För det kan ju bli ännu bättre.

Vi är några stycken som försöker komma iväg ihop ibland men det går ett tag mellan varven. På sommaren har de flesta fullt upp.

Det var stor skillnad på känslighet på hästarna och även skillnad på utrustningen. Westernsadel och stångbett var nytt för mig. Har ridit i westernsadel en gång tidigare. Ganska bekvämt.

Min bomlösa är inte så bekväm men man känner hästens rörelser och jag har ont i både sittben och ljumskar idag.

Jag tycker att det är bra att variera bettlöst och bett. Det beror lite på vad man skall göra. Tidigare har jag varit lite försiktig när jag rider ut på Vilda, men att få stopp om det händer något gör faktiskt ingen skillnad alls.

Marko är dock extremt känslig och han går nästan bättre utan bett då han kan bli irriterad på bettet. Nu kör jag bettlöst mest pga att jag inte vet vad det var i munnen/käken som bråkade och när man tömkör är det lättare att råka ta för hårt i tömmarna vid hastiga rörelser då man har längre till munnen och mer att hålla i.

Han blir stressad om han känner sig "instängd".

Ja jag hade varit lätt oroad om inget hade hänt på 3,5år;)

Kram på dig och tack för kommentarerna:)

 
Viveca

Viveca

16 augusti 2012 01:17

3 år skall det vara, rätt ska vara rätt;)

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

16 augusti 2012 18:53

Låter som en härlig dag =)

http://kaa.bloggplatsen.se

Viveca

16 augusti 2012 23:45

Ja, det var det, men snart får det bli körning igen. Jag vill så mycket men Vilda gillar helt klart körningen bäst. Hon blir alltid lite trögare i ridningen när hon tjockat på sig. Tror jag får mäta igen nu när de gått i den nya hagen ett tag. Hon hade ju avstannat ett tag men nu ser hon väldigt tjock ut igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards