Sparvöga

Direktlänk till inlägg 21 april 2013

Hur tungt kan en häst bära?

Av Viveca - 21 april 2013 16:51

Det dyker då och då upp olika rön när det gäller detta. Ett gammalt sätt att räkna ut hästens viktbärande förmåga  är att använda sig av 20% av hästens vikt. Det skulle innebära att en häst på 500 kg skulle kunna bära 100 kg. Det finns även de som säger 1/6 av hästens vikt vilket skulle ge en maxvikt på 83 kg på samma häst.


Senare forskning kommer med lägre procentuell maxvikt på ca 10%-15% där 15% eller mer enligt en brittisk studie kan vara skadligt för hästen, vilket då skulle betyda en optimal vikt på 50 kg. Tänker vi en häst på ca 600 kg så skulle jag själv ha uppnått den vikten för Marko med mina 60 kg.


En häst är inte designad att bära ryttare och inte alltid avlas det på rätt egenskaper heller.


Men att bara ta hänsyn till hästens vikt är nog lite för enkelt. En överviktig häst skulle ju då kunna bära mer än en icke-överviktig häst, vilket ju rimmar dåligt. Där är ju redan leder och skelett mer belastade än vad de bör vara.


För att jämföra med människor så har ju överviktiga större skaderisk och orkar mindre än normalviktiga.


Att se till hästens exteriör och typ ger nog en bättre uppfattning och är ganska logiskt. En häst med kort rygg och kraftiga ben bär bättre än en långsmal typ.


Här är ett mycket intressant inlägg med länkar till forskningsbaserade uppgifter.


Att skenbenets omkrets har betydels för vikten hästen kan bära är inte så långsökt. Man får ju ett mått på benstommen. Hästen bär ju dessutom sin egen vikt till största delen på frambenen. Att dessutom ta hänsyn till exteriör och mankhöjd bör ju vara mer logiskt än att räkna procent.


Islandshästen uppges ju ständigt vara viktbärande och i de fall man räknar med procent av den egna vikten så skulle man dock hamna på en maxvikt på 35 till 70 kg på en 350 kilos häst beroende på vilken forskning man grundar uträkningen på. Islänningen är ju dock oftast lågställd med kort rygg vilket ju är optimalt för att bära enligt detta tänk, som verkar mer logiskt enligt mig.


Mer intressant om detta finns i länkat blogginlägg.


Så här kan man räkna ut sin hästs viktbärande förmåga med hjälp av skenbenests omkrets:


1. Summera hästens, ryttarens och utrustningens vikt.

2. Mät skenbensomfånget under carpus (framknäet)

3. Dela den totala vikten med skenbensomfånget.

4. Dela summan från punkt 3 med två. (dvs hälften)


13,4 kg/ cm -14,3 kg/cm är ok. Ett värde på eller över 15 kg/cm kan ge ökad skaderisk.


Exempel med uppskattade värden (skall mäta och väga;))


1. 480 kg (Vilda) + 60 kg (jag)+ 5 kg (utrustning)= 545 kg

2. 20 cm

3. 545/20= 27.25

4. 27,25/2=13,625

Det verkar som om vi klarar oss, enligt dessa uppskattade värden. Vildas vikt stämmer nog hyfsat och min är nyligen kollad, resten får jag kontrollera.


Här är en artikel som bloggaren i länken använder som källa . Tvärr är bilderna och tabellerna i artikeln omöjliga att förstora.


Naturligtvis finns det mycket annat att ha i åtanke. Ryttarens sits och balans påverkar samt hästens konditon och muskelmassa m.m


 


 

Här är det pyjamasparty igen.









 
 
Stina

Stina

21 april 2013 20:59

Det där är mkt intressant och sättat att räkna med hjälp av skenbensomfånget har jag tänkt göra sen jag läste blogginlägget första gången, men inte kommit till skott än =)

Jag har hittills själv räknat på 1/6 av hästens vikt med hänsyn till hästens exteriör.
Eftersom jag själv är överviktig funderar jag mkt på det här och av den anledningen jobbar jag mina hästar mycket från marken.
Nu håller jag på att försöka gå ner i vikt med målet att kunna rida Ebba som jag idag är på tok för tung för !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Viveca

21 april 2013 21:17

Jag såg ditt inlägg när jag googlade lite och försökte hitta om du hade mätt;)

Jag har också räknat på 1/6 och tagit hänsyn till Vildas exteriör. Jag är visserligen inte överviktigt, men Vilda är ganska liten och dessutom överviktig själv även om hon nu har gått ned en hel del. Jag vill också ha koll om andra rider och ifall jag skulle gå upp i vikt. Jag borde absolut sluta röka igen och då blir det åtminstone 5 kg till, vilket är ok så länge inte Vilda själv blir alltför tjock.

Det blir nog att ta med måttbandet vid nattningen ikväll och hoppas att pållarna står still;)

Att kunna rida Ebba är ju en morot som heter duga:)

Tack för kommentaren! Tycker detta är väldigt intressant. Lite glad att ha en liten häst med kort rygg och hyfsat kraftiga ben ( upp till bevis efter mätningen;))

 
Viveca

Viveca

22 april 2013 10:58

Nu är skenbensomfången mätta. Vilda: 21 cm och Marko: 23 cm.
Jag trodde att det skulle skilja mer mellan dem. Det innebär att Vilda är mer viktbärande än Marko. Han är visserligen otränad och med mer träning kan skenbensomfånget öka då senorna blir starkare och kraftigare. Väldigt intressant.

Får väga utrustningen med och kolla hur hästarnas vikt har förändrats sedan senaste mätningen.

Thorowgoodsadlarna är lätta därav uppskattad vikt på ca 5 kg.

Vilda har jag bra koll på men Markos längd var längesedan jag mätte. Han väger dock runt 600 kg. Ca 620-630 enligt senaste mätningen om den stämmer. Han är dock inte så hög vilket är bra ur den viktbärande aspekten ca 150 cm. Dock är han högre bak så han växer nog lite fortfarande.

Fortsättning följer. Det hade varit roligt om fler mätte så kunde vi jämföra lite. Det här var väldigt intressant.

http://perasperaadastra.bloggplatsen.se

 
sara

sara

22 april 2013 13:19

Intressant som sjutton det här! Jag är ju så orolig över att vara för tung för Nellie så jag vågar knappt sitta på henne nu när jag gått upp i vikt igen. Men jag ska fasiken gå ner i vikt så jag kan rida in henne utan att vara orolig för att jag är för tung för henne!
Kram

http://sanellie.bloggplatsen.se

Viveca

22 april 2013 15:22

Mät så får du ett riktmärke att gå efter. Varefter du går ned och hon blir starkare så är ni ju närmre målet:-)

 
Nina

Nina

30 april 2013 09:50

Jätteintressant blogginlägg!! Jag läste en artikel i Hästfocus för några år sedan och där stod om en undersökning någon gjort om hur mycket en häst kan bära. Själv rider jag ponny, så jag tycker att det här är viktigt. Man vill ju inte förstöra sin häst.

Nu måste jag mäta våra hästar också!

http://stallskogalund.blogg.se

Viveca

30 april 2013 17:12

Jag tyckte att detta var intressant samtidigt som jag blir lite skeptisk när jag räknat. Det låter inte riktigt rimligt. Vad jag förstår baseras detta på hållfasthetsprinciper som används av t.ex ingenjörer.

När det gäller bentäthet så ökar den med träning och belastning främst i unga år, så både tätheten/densiteten mellan cellerna samt omkretsen har betydelse, inte enbart tjockleken alltså. För att hålla skelettet starkt och motverka benskörhet när det gäller människor så måste man belasta skelettet. Särskilt viktigt för kvinnor som mister östrogenets skyddande verkan i äldre år. Detta gäller människor, men kan säkert appliceras på andra däggdjur.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Skapa flashcards