Sparvöga

Direktlänk till inlägg 1 april 2009

Min lilla duktiga ponny börjar bli körhäst.

Av Viveca - 1 april 2009 01:40

Jag gör ett nytt försök att skriva ett inlägg. Det är vanskligt att skriva på natten. Många passar på att uppdatera hemsidor etc. Jag hoppas dock att det går vägen nu.


I lördags tömkörde vi Vilda och hade som mål att M inte skulle ingripa för mycket utan bara gå bredvid med löst grimskaft.


Det blev en riktig AHA-upplevelse. Det var svårt att styra i skogen mellan alla träd och snår. Det var då jag upptäckte hur lättsvängd Vilda är. Jag behöver helt enkelt arbeta mycket mer med stöd på yttertömmen vid svängar annars vänder hon helt om.


Nybörjare är vi båda två, men den här dagen var det hon som lärde mig en massa(igen). Det blev lite krokigt och en del ryggningar när jag svängt in i för snåriga gläntor. Vilda var lite stissig pga att jag hade svårt att hålla reda på tömmarna i skogen. När vi sedan kom ut på vägen och hon förstått att hon inte fick äta och inte heller välja väg själv släppte allt.


Det gick att med mycket små hjälper förflytta henne i zickzack över vägbanan och vi prövande även ledande tömtag. Vi avslutade med trav i uppförsbacke, avsaktning och till sist halt inne på gårdsplanen. I paddocken varvade vi ned. Återigen gick ögonen i kors på Vilda. Hon hade fått jobba mycket med hjärnan. Hon var så duktig och nöjd med öronen framåt hela tiden när hon jobbade.

 
 
Caleb

Caleb

1 april 2009 02:40

Många bloggar som handlar om hästar här. Hästar ska man göra burgare av anser jag.

http://blogg.passagen.se/gitarro

 
Vivo

Vivo

1 april 2009 03:15

Jaha! Tycker du det? Eller vill du bara få fler besökare till din blogg?

http://perasperaadastra.bloggagratis.se

 
Caleb

Caleb

1 april 2009 13:25

det är nån som går in på folks bloggar och skriver elaka kommentarer i mitt namn. kolla våra ipnummer så ser du att vi inte är samma, jag skulle vilja att du gav mig den falske Calebs ipnummer så jag kan anmäla honom. tack
mvh

http://blogg.passagen.se/gitarro

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Viveca - 11 juli 2017 16:08

Anekdotisk bevisföring är något som används allt flitigare på diskussionsforum. Det kan handla om rasism, antiabortpropaganda, antivaccinationskampanjer m.m.   Till skillnad från vetenskaplig evidens handlar bevisen om något som personen i fråga ...

Av Viveca - 27 februari 2017 14:30

Första förlossningspraktiken är nu avslutad.   Tjugofyra förlossningar har jag nu i bagaget. Endast en av dem avslutades med sugklocka, övriga har varit normala, vaginala förlossningar. Trots sömnbrist, späckat schema med en hel del vanligt plu...

Av Viveca - 8 januari 2017 12:51

Tredje veckan av VFU på förlossningen är gjord och jag har bistått vid nio förlossningar. Det är fantatstiskt att få vara med i ett så viktigt ögonblick i kvinnors och pars liv.   Många lärdomar har jag fått med mig och mycket har jag kvar att ...

Av Viveca - 4 december 2016 11:10


    Det är två veckor kvar till praktik. Första perioden börjar med Förlossningskonst I i 8 veckor. Därmed startar även jakten på de 50 förlossningarna som skall vara avklarade innan examen.   Före dess är det en hel del studieuppgifter som ...

Av Viveca - 4 december 2016 00:27

Ja, kanske... Mitt nya liv som student har pågått i några månader nu. Inser att det bara är drygt ett år tills jag är färdig barnmorska. Ända sedan jag väntade A dvs 24 år sedan bestämde jag mig. Sedan jag skilde mig och flyttade lite längre bort fr...

Presentation

Hästarna

  

Vilda f. 2006

Korsning Nordsvensk brukshäst/Gotlandsruss

 

 

Marko f. 2008

Nordsvensk brukshäst 

f: Bronco 1980

m: Vega 22825

Vädret

Vädret Henån

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

För ett år sedan

RSS

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2009 >>>

Citatet

"I framtiden kommer varenda kotte att vara berömd i en kvart"  Andy Warhol

  


Ovido - Quiz & Flashcards